Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gigabyte H55-UD3H synger på siste verset!

Anbefalte innlegg

Jeg har et Gigabyte H55-UD3H i en veldig nødvendig maskin i huset, og det er blitt ustabilt. Jeg har testet alle de andre delene i pc-en (fra strømforsyning via prosessor, minnebrikker og skjermkort) på andre hovedkort og prøvd ulike komponenter på det hovedkortet. Minnebrikkene fungerer ypperlig i andre maskiner, men alle minnebrikker jeg har, feiler på grundigminnetest på dette hovedkortet. Så jeg er forholdsvis sikker på at hovedkortet er problemet.Og maskinen krasjer kanskje en gang i uka (den står på 24/7), og det går bare ikke. Normalt ville det ikke vært noe problem, jeg kunne bare oppgradert. Men dette er en maskin med enormt med tilpasninger i oppsettet (den forsyner mye av huset med musikk, til sammen 15 soner med kX-drivere på fire SoundBlaster Audigy-kort som gir 12 soner, to pci-E-lydkort, pluss et skjermkort med HDMI-ut og lyd som kan brukes i stua og tre andre rom, avhengig av vekslingen på HDMI-matrisen, derfor må jeg ha 4 ledige PCI og 2 PCI-E plasser til lydkort, pluss skjermkortet). Det er veldig få hovedkort på markedet nå med mange nok vanlige PCI. Tiden min er penger (driver firma der jeg bare tjener noe så lenge jeg sitter og jobber), så jeg vil helst ordne dette raskest og enklest mulig. Og det betyr for meg å få tak i et nytt av samme hovedkortet.

Er det noen som har et sånt de kunne tenke seg å kvitte seg med? Ellers har jeg funnet et sted på AlibabaExpress som har sånne kort, til 80 dollar pluss porto. De er brukte, men testet. Så jeg tenkte å bestille 3-4 stykker for å være sikker. Er det noen som har erfaring med å kjøpe sånt derfra?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg vil helst ha akkurat samme, så jeg vet at jeg slipper å installere operativsystemet på nytt uten at det blir ustabilt den veien. Jeg har drevet med pc-er i rundt 25 år, og jeg kan telle på et par fingrer de gangene det har funket å bytte til et annet hovedkort uten problemer. Jeg har sjekket på Finn, Blocket, DBA og Ebay i hele verden, det eneste stedet jeg fant noe, var Alibaba Express.

Og det står over, det er 15 soner med lyd til rundt i huset. Grunnen til at de står i samme pc er både at styringssystemet fungerer veldig mye enklere når jeg slipper å adressere to forskjellige IP-adresser, altså to forskjellige pc-er, og at flere pc-er betyr flere ting som kan gå galt. Denne har gått 100 % stabilt fra hovedkortet var nytt og fram til den begynte å trøble for noen uker siden, altså for drøyt fem år siden. Vanligvis bruker jeg bare Asus-hovedkort, men dette har vært uhyre stabilt.

Lenke til kommentar

En annen ting: Jeg er avhengig av å bruke Audigy med kX-drivere fordi disse gir tre separat adresserbare utganger hver, så fire kort gir 12 soner. Det fins ikke noe tilsvarende som fungerer stabilt på andre lydkort, iallfall ikke som jeg har funnet. Jeg har oppdaget ut at både USB- og Firewire-lydkort av en eller annen grunn kan endre adressering, så de blir oppfattet som et nytt lydkort. Blant annet M-Audio har noen lydkort med en j... haug utganger, men de fungerer ikke 100 % stabilt, jeg måtte droppe et forsøk med det fordi jeg oppdaget at de etter en del omstarter (det blir nødvendigvis noen i løpet av året, på grunn av strømbrudd og sånt) kunne endre adresseringen av disse sonene.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg utelukket. Den feiler som sagt på minnetest (kjørt i eget OS fra cd-rom) uansett hvilke minnebrikekr jeg bruker. I tillegg har jeg prøvd å tilbakeføre forrige sikkerhetskopi (True Image) fra i sommer (den hadde altså gått stabilt i fem år før dette begynte) til en ny og feilfri, sjekket SSD, og det endrer ikke noe. Maskinen er også sperret for atuomatiske oppdateringer, så det er ikke det som er årsaken heller. Jeg er ikke i det aller minste tvil om at problemet er en fysisk feil på hovedkortet, så selv om forslag om noe annet er velment, er de ikke til noen hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...