Vod0 Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Tenkte å kjøpe inn et kamera, har ikke tatt så mye bilder men skal ta noen kurs i vinter. Planen er å lære å bruke kameraet før neste vinter, ettersom jeg skal gå på FHS. Jeg har planer om å ta mye action bilder, men kanskje en del av naturen også (stilbilder?). Trenger et kamera som funker bra i kalde miljøer, om det tåler litt sne så skader det ikke. Gode video muligheter er et stort pluss Hva annet bør jeg se på? Hvor mye bør jeg legge i dette (10,000 for alt?)? Tenkte å kjøpe et kamera med objekt som følger med og et objekt for å kunne ta fra lengre avstander. Har sett litt på Canon 700D m/ objekt. Er relativ fersk.. Takk! Endret 7. november 2015 av Settoz Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Tenkte å kjøpe inn et kamera, har ikke tatt så mye bilder men skal ta noen kurs i vinter. Har sett litt på Canon 700D m/ objekt. Se på Canon 70D, 7D og 7D mkII på brukten..... Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Canon henger dessverre fryktelig etter. I dag hadde jeg gått for Nikon uten å mukke og til den prisen er bruktmarkedet den beste plassen å lete, let etter noe som er tåler litt værtettet men de tåler ikke et bad. Selv er jeg Sony a-mount bruker, men skulle jeg kjøpt et system for profesjonelt bruk hadde jeg valgt Nikon. Kjøp heller et hus som er et par generasjoner gammelt og bruk pengene på objektiver, kamerahus har holdbarhet og verdi som gammel melk. Endret 7. november 2015 av Maxopp 1 Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Så kameraet brukt og objekter nytt? Hva bør jeg se etter når jeg er på bruktmarkedet? Noe annet enn bruksmerker og visuelt overblikk? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Du trenger ikke å kjøpe objektiv nytt, jeg hadde heller kjøpt et 10 år gammelt kvalitets objektiv brukt (2.8 zoom eller bedre fast) en et skitt objektiv nytt til omtrent samme pris. Men til det bruket du lister opp kjøp noe som er værtett. Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Du trenger ikke å kjøpe objektiv nytt, jeg hadde heller kjøpt et 10 år gammelt kvalitets objektiv brukt (2.8 zoom eller bedre fast) en et skitt objektiv nytt til omtrent samme pris. Men til det bruket du lister opp kjøp noe som er værtett. Hvordan merker eller modeller bør jeg gå etter da? Planen er å bruke de mye ute og på fjellet. Nikon D90, vil det funke? Endret 7. november 2015 av Settoz Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 D90 vil funke men da bør du få det billig det er et 8 snart 9 år gammelt kamera. Jeg er ingen expert på de forskjellige Nikon modellene, du bør opprette konto på foto.no og spørre der. Det er utrolig mange kunnskapsrike fotografer der. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Kjenner en som jobber på Japanfoto og han sier det er mye trøbbel med Nikon sine kameraer i forhold til Canon. Jeg synes også Nikon er litt mer frempå (spesielt i det øvre mellomsjiktet) teknisk, men ville hørt meg litt rundt først med folk som faktisk har brukt begge systemene før man velger seg en av de to fabrikantene. Man blir tross alt litt låst fast til en fabrikant når man har valgt å gå for en. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Du trenger ikke å kjøpe objektiv nytt, jeg hadde heller kjøpt et 10 år gammelt kvalitets objektiv brukt (2.8 zoom eller bedre fast) en et skitt objektiv nytt til omtrent samme pris. Men til det bruket du lister opp kjøp noe som er værtett. Hvordan merker eller modeller bør jeg gå etter da? Planen er å bruke de mye ute og på fjellet. Nikon D90, vil det funke? Et godt eksempel på hvordan en påstand gitt tidligere i tråden kan lede deg inn på et dårlig valg. At canon henger så fryktelig etter er sludder og vås, spesielt sett i lys av at du samtidig får høre at et 9 år gammelt nikon vil funke. Logikken i det har jeg vanskelig å forstå. Av nyere modeller Canon, Nikon, whatever vil du med all sannsynlighet ikke se forskjell på bilder tatt med det ene eller det andre og hvertfall ikke på foto som neskaleres til bruk online. Hvis du da ikke velger et 9 år gammelt kamera da som vil få støy på relativt lave ISO verdier sammenlignet med nyere kamera. Mitt råde er å kjøpe et relativt nytt bruktkamera, f.eks 70d. Kvalitetsoptikk er uproblematisk å kjøpe brukt og foto.no opererer med brukererfaring på bruktselegere så det er stort sett safe mtp svindel 6 Lenke til kommentar
eirikn Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hvis du skal bruke kameraet endelig ute, ville jeg ha sett på Pentax. De har også fått oppdatert modellene det siste året og vunnet flere priser. Se på fovi.no. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Er værtetning viktig er Pentax førstevalget, men enkelte "spesialiserte" objektiver kan fort bli dyrt. Er action viktig ville jeg vurdert Canon 7D mkI eller MkII hvis man har råd til det. Når det gjelder objektiver kan jeg bare Canon, så det du "trenger" først er en normalzoom helst en 15-85 IS men den koster. Så kan du øke men en 50mm f/1.8 som koster litt over 1000.- det beste objektivet til og lære seg fotografering, og til action ville jeg vurdert Canon 70-200 f/4 som er meget "billig" i forholdt til kvaliteten, eventuell en av f/2.8 utgavene hvis økonomien strekker til. Du kan kjøpe alt dette brukt og være sikker på at det fungerer siden kvaliteten på utstyret er bra, eneste er en 50mm f/1.8 som stort sett er laget av plastikk og ikke varer for evig. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 "Gode video muligheter er et stort pluss", Her har ikke eldre speilrefleks noe å konkurrere med mot nye speilmodeller eller mot eldre speilløse modeller. Hvor mange kilo fotoutstyr vil du bære på på turer, i tillegg til turutstyr? Sjekk også ut systemkameraene til Olympus, Fuji, Panasonic og Sony når du er i en fotobutikk. De har mindre og lettere kamera siden de slipper det mekaniske speilet og prismet i søkeren. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 ... Man blir tross alt litt låst fast til en fabrikant når man har valgt å gå for en. Neida, man gjør ikke det. Uansett hvilken fabrikant man velger står man fortsatt fritt til å gjøre akkurat som man vil. Hver fabrikant har mange 3.partsprodusenter som lager ulike dingser. Slike som Sigma, Tamron og andre. Eller du kan velge blant svært mye originalt utstyr direkte fra fabrikanten. Hvis man skulle føle at den fabrikanten man har valgt ikke lenger gir deg det du trenger, så er det bare å bytte til en annen fabrikant. Slik jeg selv gjorde tidligere i år når jeg gikk fra Nikon til Fuji. Er man tungt investert i for eksempel svært gode objektiver til et gitt kamerasystem så er det selvsagt noe mer jobb å bytte, og kanskje også noe mer penger på spill. Men det er likevel et fritt valg, ikke akkurat noe som er låst fast...:-) Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 ... Man blir tross alt litt låst fast til en fabrikant når man har valgt å gå for en. Neida, man gjør ikke det. Uansett hvilken fabrikant man velger står man fortsatt fritt til å gjøre akkurat som man vil. Hver fabrikant har mange 3.partsprodusenter som lager ulike dingser. Slike som Sigma, Tamron og andre. Eller du kan velge blant svært mye originalt utstyr direkte fra fabrikanten. Hvis man skulle føle at den fabrikanten man har valgt ikke lenger gir deg det du trenger, så er det bare å bytte til en annen fabrikant. Slik jeg selv gjorde tidligere i år når jeg gikk fra Nikon til Fuji. Er man tungt investert i for eksempel svært gode objektiver til et gitt kamerasystem så er det selvsagt noe mer jobb å bytte, og kanskje også noe mer penger på spill. Men det er likevel et fritt valg, ikke akkurat noe som er låst fast...:-) Kamerautstyr er dyrt. Mange objektiver og utstyr er låst fast til et merke. Når man har gjort de investeringene blir det vanskeligere å bytte til et annet merke kostnadsmessig. Det var det jeg mente med at man blir litt låst fast til et merke når man velger det, i tilfelle du ikke forstod det. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 ... Man blir tross alt litt låst fast til en fabrikant når man har valgt å gå for en. Neida, man gjør ikke det. Uansett hvilken fabrikant man velger står man fortsatt fritt til å gjøre akkurat som man vil. Hver fabrikant har mange 3.partsprodusenter som lager ulike dingser. Slike som Sigma, Tamron og andre. Eller du kan velge blant svært mye originalt utstyr direkte fra fabrikanten. Hvis man skulle føle at den fabrikanten man har valgt ikke lenger gir deg det du trenger, så er det bare å bytte til en annen fabrikant. Slik jeg selv gjorde tidligere i år når jeg gikk fra Nikon til Fuji. Er man tungt investert i for eksempel svært gode objektiver til et gitt kamerasystem så er det selvsagt noe mer jobb å bytte, og kanskje også noe mer penger på spill. Men det er likevel et fritt valg, ikke akkurat noe som er låst fast...:-) Kamerautstyr er dyrt. Mange objektiver og utstyr er låst fast til et merke. Når man har gjort de investeringene blir det vanskeligere å bytte til et annet merke kostnadsmessig. Det var det jeg mente med at man blir litt låst fast til et merke når man velger det, i tilfelle du ikke forstod det. Joda, jeg forsto deg, men syns jeg burde poengtere det overfor en nybegynner som trådstarter sier at han er. Begrepet "låst fast" virker noe bastant, selv om du legger til ordet "litt" foran. Trådstarter kan fint starte med akkurat hva han vil som han syns fungerer best for han akkurat nå. Det kan se ut som han har kikket litt ekstra på Canon, da er det kanskje sånn at han liker det best. I så fall, velg det. Hvis han da velger en litt forsiktig utvikling av utstyret over de første årene er det helt uproblematisk å bytte til noe annet hvis det er noe som dukker opp som et ønske. Som jeg også skriver, er man tungt investert i et spesielt merke, så er jobben med å bytte noe mer omfattende. Sånn, det var altså kun en hensikt om å gjøre trådstarter oppmerksom på at han står fritt til å velge det som måtte passe han best...:-) Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 er det helt uproblematisk å bytte til noe annet hvis det er noe som dukker opp som et ønske. Hvis han har penger til det er det helt uproblematisk. Hvis ikke blir han nok litt låst fast til et merke Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 er det helt uproblematisk å bytte til noe annet hvis det er noe som dukker opp som et ønske. Hvis han har penger til det er det helt uproblematisk. Hvis ikke blir han nok litt låst fast til et merke Det er en grei forutsetning, men er altså noe helt annet enn "låst fast". Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 er det helt uproblematisk å bytte til noe annet hvis det er noe som dukker opp som et ønske.Hvis han har penger til det er det helt uproblematisk. Hvis ikke blir han nok litt låst fast til et merke Det er en grei forutsetning, men er altså noe helt annet enn "låst fast". Nei, det er selvfølgelig ingen som kommer med lenke og håndjern og fysisk låser deg fast til kameraet Like mye som at jeg kommer til å fysisk låse deg fast noen sted når jeg sier at du er veldig låst fast i en bokstavelig tolkning av hva andre sier. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Et godt eksempel på hvordan en påstand gitt tidligere i tråden kan lede deg inn på et dårlig valg. At canon henger så fryktelig etter er sludder og vås, spesielt sett i lys av at du samtidig får høre at et 9 år gammelt nikon vil funke. Logikken i det har jeg vanskelig å forstå. Av nyere modeller Canon, Nikon, whatever vil du med all sannsynlighet ikke se forskjell på bilder tatt med det ene eller det andre og hvertfall ikke på foto som neskaleres til bruk online. Hvis du da ikke velger et 9 år gammelt kamera da som vil få støy på relativt lave ISO verdier sammenlignet med nyere kamera. Mitt råde er å kjøpe et relativt nytt bruktkamera, f.eks 70d. Kvalitetsoptikk er uproblematisk å kjøpe brukt og foto.no opererer med brukererfaring på bruktselegere så det er stort sett safe mtp svindel Veldig kloke ord, spesielt ift en del annet som er kommet i denne tråden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Ytelse i kulde avhenger stort sett av batteriet, men det kan godt være speilrefleksene har en fordel over de speilløse på den fronten siden de på generell basis bruker mindre strøm. Ellers er det litt opp til hva du prioriterer. Hvis værtetning og robusthet er viktigst, så vil jeg si Pentax (K3/K3-II) eller Olympus (E-M5/M5 mk II). Hvis actionfoto er viktigst, så ville jeg gått for Nikon D7100/7200 eller (hvis du er villig til å overskride budsjettet ganske kraftig) Canon 7DmkII. MkI har samme AF-sensor som 70D, men høyere seriebildehastighet. 7D-serien gir deg også ganske bra værtetning. Og hvis video er viktigst... spør noen andre Panasonic og Sony er vel de som har prioritert video høyest, de andre har helt greie muligheter til å ta video. Utfra beskrivelsen din, så vil jeg si et av Pentax-husene høres ut som et ypperlig kompromiss. Litt usikker på hvor bra autofokusytelse de har, men tror ikke den står tilbake for 70D og 7D mk I i hvert fall. Et godt eksempel på hvordan en påstand gitt tidligere i tråden kan lede deg inn på et dårlig valg. At canon henger så fryktelig etter er sludder og vås, spesielt sett i lys av at du samtidig får høre at et 9 år gammelt nikon vil funke.Tja, det som er litt trist er at sensormessig så er det ni år gamle nikonkameraet ett trinn bedre enn 70D på dynamisk omfang og ellers ganske jevnt. 70D har 11,5 stopp dynamisk omfang, mens de fleste konkurrentene ligger rundt 13,5-14,5. Jeg har selv "gått opp" 3,5 stopp i dynamisk omfang når jeg oppgraderte hus, og den forskjellen er veldig merkbar stort sett hver gang jeg tar bilder utendørs. Endret 9. november 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå