Gå til innhold

Samboer og skatt - pengeoverføringer

Tullballj

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på en ting. Jeg og samboeren min er registrerte samboere. Vi har delvis privat og delvis delt økonomi. Det vi gjør er at vi betaler etter evne. Siden jeg tjener mest bidrar jeg mest, men av og til kommer det beløp i 10.000 kr klassen inn og andre ganger kanskje halvparten. Hvordan blir det i forhold til skatt? Jeg betaler alt av regninger og hun setter over det hun har råd til den mnd til meg på min konto, også har vi en felles konto som også er registrert på meg hvor vi sitter i Litt penger på hver mnd. til mat og Andere småting.

Begge har fast 100 % jobb og betaler skatt.

Hvordan blir det for meg i forhold til skatt? Har helst ikke lyst på noen skattesmell. Pengene går jo bare til å dekke utgiftene våre. Det er ikke noe ekstra inntekt for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse beløpene "i 10.000 kr klassen inn og andre ganger kanskje halvparten", er det ekstra lønn fra din arbeidsgiver? Hvis det er det så er det jo allerede skattet? Hvis det er beløp fra din samboer det er snakk om så vel det også lønn det er skattet av. At hun overfører penger til deg utløser selvfølgelig ingen skatt.

Hvis jeg har forstått hva du mener....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Saken er at begge får lønn som går til egen lønnskonto. Begge har sin private lønnskonto. Jeg betaler alt av regninger, så hun overfører det hun har råd til min konto for å dekke sin del av utgiftene den mnd. Noen mnd kan hun betale mer, andre mindre. Jeg får derfor inn beløper fra et par tusen til ti tusen kroner klassen hver mnd fra henne. Jeg lurer på hvordan skattemyndighetene ser på det. Om de lurer på hva de pengene er, eller at de ser at vi er registrert på samme adresse og at det går mer penger ut til regninger enn det går inn på min konto fra henne.  

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan skattemyndighetene ser på det.

Vi er heldigvis ikke kommet helt til "1984" enda... Skattemyndighetene aner faktisk overhodet ikke hvor mye penger du verken får inn på, eller betaler ut fra kontoen din. Det eneste de får vite er hvor mye som står der og hvor mye du har i gjeld pr 31/12, og hvor mye renter du har opptjent og/eller betalt. (og hvor mye du får i lønn, men det er det arbeidsgiver som rapporterer, ikke banken...)

Bankene har en rapporteringsplikt for "mistenkelige transaksjoner" som skal rapporteres inn, enten det nå er til Skatteetaten eller Økokrim eller begge deler, men den er så vidt jeg vet betydelig høyere enn 10.000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...