Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plages av tobakkslukt fra ventilasjonsanlegg/avtrekksvifte på kjøkkenet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en avtrekksvifte over komfyren på kjøkkenet. Denne har en motor som stadig går, og det går ikke an å skru den av med mindre jeg trekker ut stikkontakten. Jeg kan skru av selve kjøkkenviften, men det virker som "ventilasjonsmotoren" går hele tiden. Åpner jeg skapdører på kjøkkenet, lukter det enda sterkere. Er nok fordi ventilasjonsrørene går like bak veggen.
Tipper det er folk andre steder i bygget som røyker inn i kjøkkenviften sin, og at det er for dårlig isolert i min leilighet. 

Lukten forsvinner derimot hvis jeg trekker ut kontakten, og da stopper hele motoren/ventilasjonsanlegget opp. 

I og med at det ikke er noen av/på-knapp for å stoppe motoren, så regner jeg med at den skal stå på hele tiden. Noen som vet? Og vil det ha noe å si for "blokka", eller andre beboere om jeg stopper ventilasjonen hos meg? Setter kontakten eventuelt bare i når jeg skal lage mat.

Jeg er usikker på hvordan slike ting fungerer, derfor formulerer jeg meg litt knotete. Håper noen forstår.

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger :-)

Endret av van der Her
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ventilatoren din har ingen vifte i seg men en sentral vifte som sitter på loftet eller et annet sted.

Denne vifta styres som du har oppdaget av kjøkkenventilatoren din og er laget for at den alltid skal gå på laveste hastighet når du skrur "av" ventilatoren.

Denne drar da selvsagt undertrykk i leiligheta di som får det til å trekke i alle kriker og kroker som ikke er 100% tette.

Det eneste som skjer når du trekker ut kontakten er at din leilighet mister alt mekanisk avtrekk inkludert badet så du bør bruke den under og etter at du dusjer men ut over dette burde tet ikke være noe problem å dra ut pluggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vifta kan godt sitte i ventilatoren. Uansett skal den alltid gå. Dersom du skrur den av vil leiligheten først og fremst få for dårlig utlufting (du risikerer å få konsentrasjonsvansker og vondt i hodet) og går det over lengre tid risikerer du å få problemer med for høy luftfuktighet og påfølgende muggsoppproblemer.

Vifta trekker luften ut av leiligheten. For at dette skal fungere optimalt må du ha ventiller på veggene som slipper luft inn. Sørg for at de er åpne og inspiser og vask filteret der minst et par ganger i året. Har du fortsatt problemer med lukt fra andre leiligheter inn i din leilighet etter dette må du kontakte styret.

Endret av tommelfingerregel2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventilatoren din har ingen vifte i seg men en sentral vifte som sitter på loftet eller et annet sted.

Denne vifta styres som du har oppdaget av kjøkkenventilatoren din og er laget for at den alltid skal gå på laveste hastighet når du skrur "av" ventilatoren.

Denne drar da selvsagt undertrykk i leiligheta di som får det til å trekke i alle kriker og kroker som ikke er 100% tette.

Det eneste som skjer når du trekker ut kontakten er at din leilighet mister alt mekanisk avtrekk inkludert badet så du bør bruke den under og etter at du dusjer men ut over dette burde tet ikke være noe problem å dra ut pluggen.

Takk for tilbakemelding :-)

Vil det si at det er viften som "suger lukten" ut av hullene som ikke er tette, og på den måten drar lukt fra andre leiligheter inn i min egen? Utrolig at det ikke finnes andre løsninger. Hva med å lufte manuelt, ville ikke det være like effektivt? Åpne verandadøren f.eks...

Lenke til kommentar

Vifta kan godt sitte i ventilatoren. Uansett skal den alltid gå. Dersom du skrur den av vil leiligheten først og fremst få for dårlig utlufting (du risikerer å få konsentrasjonsvansker og vondt i hodet) og går det over lengre tid risikerer du å få problemer med for høy luftfuktighet og påfølgende muggsoppproblemer.

 

Vifta trekker luften ut av leiligheten. For at dette skal fungere optimalt må du ha ventiller på veggene som slipper luft inn. Sørg for at de er åpne og inspiser og vask filteret der minst et par ganger i året. Har du fortsatt problemer med lukt fra andre leiligheter inn i din leilighet etter dette må du kontakte styret.

Takk for tilbakemelding :-)

 

Ja, ventilene på veggene var nesten igjen, har åpnet de litt mer nå. Ventilene trekker godt. Men hva har det å si at de står åpne, når røyklukten trekkes inn fra andre leiligheter?  Forstår ikke hvordan det kan hjelpe :-/

Lenke til kommentar

Vifta kan godt sitte i ventilatoren. Uansett skal den alltid gå. Dersom du skrur den av vil leiligheten først og fremst få for dårlig utlufting (du risikerer å få konsentrasjonsvansker og vondt i hodet) og går det over lengre tid risikerer du å få problemer med for høy luftfuktighet og påfølgende muggsoppproblemer.

 

Vifta trekker luften ut av leiligheten. For at dette skal fungere optimalt må du ha ventiller på veggene som slipper luft inn. Sørg for at de er åpne og inspiser og vask filteret der minst et par ganger i året. Har du fortsatt problemer med lukt fra andre leiligheter inn i din leilighet etter dette må du kontakte styret.

Er det en leilighet av litt nyere dato kan vifta sitte rett over hetta mens i eldre hus type 80 tallet et sted sitter den ikke der.

Men om det er bare en person som bor der skal det mye til før det bli opphopning av CO2 eller oxygenmangel i leiligheta med tanke på at røyklukta lekker gjennom veggen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nå sliter jeg litt. Etter at jeg åpnet ventilene i leiligheten, virker det som røyklukten har flyttet seg. Nå lukter det mest røyk på badet, og nesten ingen ting på kjøkkenet. Det har aldri luktet på badet tidligere. Jeg trodde problemet var på kjøkkenet, at det var der det ikke var tett, men når lukten har flyttet seg til badet skjønner jeg ikke helt hva som har skjedd? Lekker det der også? På badet har jeg ingen ventil for å trekke inn frisk luft, men det er avtrekk der..

Noen som forstår? :-)

Kan vel heller ikke være meningen at ventilene skal stå åpne hele tiden? Da blir det jo mye mer fyring..?

Endret av van der Her
Lenke til kommentar

På badet har du kanskje en spalte mellom dør og terskel der luft trekkes inn fra resten av leiligheten?

 

Og jo, i hus med veggventiler skal ventilene stå åpne hele tiden. Aldri lukkes helt, unntatt om det blir storm og det hyler og piper i dem. Ja, du må kanskje bruke litt mer strøm (eller brensel) til å varme opp når du hele tiden får påfyll av uteluft, men det må man resten ta seg råd til i vårt klima, hvis man bor i et bygg uten balansert ventilasjon.(*) Min erfaring når jeg besøker folk som lukker ventilene helt er at de ikke har særlig godt inneklima, hos noen er det også rått (høy luftfuktighet) og da føles det kaldere enn om man har tørr luft med samme temperatur. Og da kan man spørre seg om man sparer noe på å lukke ventilene.

 

(*) Nyere hus har balanserte ventilasjonsanlegg hvor tilluft (lufta utenfra og inn) får varme fra luft som går ut i en varmeveksler, for å kunne skifte ut mest mulig luft med minst mulig oppvarmingsbehov. For eldre hus og leiligheter kan man få noe av samme effekten med "miniventilasjon" som monteres på ventilene, elektriske vifter som vekselvis blåser inn og ut, og lagrer varme i et element i/nær selve ventilen når den blåser ut, for så å varme lufta som kommer inn når luftstrømmen snues.

Lenke til kommentar

På badet har du kanskje en spalte mellom dør og terskel der luft trekkes inn fra resten av leiligheten?

 

Og jo, i hus med veggventiler skal ventilene stå åpne hele tiden. Aldri lukkes helt, unntatt om det blir storm og det hyler og piper i dem. Ja, du må kanskje bruke litt mer strøm (eller brensel) til å varme opp når du hele tiden får påfyll av uteluft, men det må man resten ta seg råd til i vårt klima, hvis man bor i et bygg uten balansert ventilasjon.(*) Min erfaring når jeg besøker folk som lukker ventilene helt er at de ikke har særlig godt inneklima, hos noen er det også rått (høy luftfuktighet) og da føles det kaldere enn om man har tørr luft med samme temperatur. Og da kan man spørre seg om man sparer noe på å lukke ventilene.

 

(*) Nyere hus har balanserte ventilasjonsanlegg hvor tilluft (lufta utenfra og inn) får varme fra luft som går ut i en varmeveksler, for å kunne skifte ut mest mulig luft med minst mulig oppvarmingsbehov. For eldre hus og leiligheter kan man få noe av samme effekten med "miniventilasjon" som monteres på ventilene, elektriske vifter som vekselvis blåser inn og ut, og lagrer varme i et element i/nær selve ventilen når den blåser ut, for så å varme lufta som kommer inn når luftstrømmen snues.

Det blir nesten helt tett mellom gang og bad når døren til badet lukkes, det kan kanskje forklare noe av grunnen til at det luktet på badet?

Men uansett, jeg synes det er ganske utrolig at et par åpne ventil kan fjerne så mye lukt. Må bare takke for alle gode tips jeg har fått her.

Jeg bor forresten i blokk.  Om ventilene bør/skal stå oppe eller ei, avhenger kanskje av hva slags ventilasjonssystem man har når man bor i blokk? :-) 

Lenke til kommentar

Det skal ikke være tett mellom gang og bad, det skal være en åpning nederst i døra.

 

Når du stenger ventilene i veggen så greier til slutt ikke kjøkkenvifta å trekke luften ut av leiligheten din slik systemet var tiltenkt (dvs. at frisk luft hentes utenfra via ventilene i veggen og trekkes ut via kjøkkenvifta og spaltene på badet). Det som skjer når du lukker ventilene på veggen er at du får mer og mer undertrykk i leiligheten og til slutt vil luft fra andres leiligheter trekkes inn via ventillasjonssystemet (avtrekket på badet og kjøkkenet).

 

Som jeg nevnte i første post. For at dette skal fungere optimalt må du også huske på å ta ut filteret i ventillene og vaske dem et par ganger i året (gjerne vår/høst). Bor du i en by blir de gjerne helt svarte og tette etter kort tid.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Jeg bor forresten i blokk.  Om ventilene bør/skal stå oppe eller ei, avhenger kanskje av hva slags ventilasjonssystem man har når man bor i blokk? :-) 

 

Nei, egentlig ikke. Har du ventiler i yttervegg er det som regel meningen at de skal brukes for å slippe inn frisk luft. Særlig hvis man har avtrekksvifter som trekker brukt luft ut på kjøkken og bad. Eller hvis man har ventiler på kjøkken og bad knyttet til luftepipe med naturlig trekk.

 

Hvor mye de skal stå oppe kan du selvsagt regulere etter årstid/temperatur og hvor frisk luft du vil ha inne.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at avtrekket på badet trekker eller kommer det luft inn i badet fra avtreksventilen.

I noen blokker er det fellesavtrekk til badene men on noen luringer monterer inn baderomsvifte i sine bad kan denne vifta blåse lufta inn i badene til alle de andre.

 

 

Da har jeg sjekket. På badet trekker det, ingen tvil. Men på kjøkkenet er jeg mer usikker. Men på kjøkkenet virker det ikke som det trekker noe inn. Så jeg tidligere skrev, motoren går hele tiden. Viften har 5 hakk, for å si det sånn. Tre hakk med tallene "1,2,3". Da vrir man bryteren til høyre, og hvis jeg gjør det begynner det å trekke inn, naturlig nok. På de to andre hakkene er det bare et sirkel-tegn, et stort sirkel-tegn og et lite sirkel-tegn. Nå bryter´en står på den minste sirkelen høres det at motoren går, men synes ikke det trekker noe inn. Flytter jeg bryteren over på den store sirkelen høres motoren enda tydeligere, men det virker fortsatt ikke som det trekker noe inn.

 

Vært borte i lignende? Hva skal bryteren stå på egentlig?  

Lenke til kommentar

Er du sikker på at avtrekket på badet trekker eller kommer det luft inn i badet fra avtreksventilen.

I noen blokker er det fellesavtrekk til badene men on noen luringer monterer inn baderomsvifte i sine bad kan denne vifta blåse lufta inn i badene til alle de andre.

 

Her er bildet av bryteren på kjøkkenet.

 

MeMyczS.jpg?1

Endret av van der Her
Lenke til kommentar

Er det skap som er over eller ei plate som sitter fast?

Er det ei plate er det ikke usansynlig at vifta sitter der.

 

Hva de sikrlene betyr er jeg ikke sikker på men misstenker at de kan bety lite eller mye luststrøm på trinn 1 på vifta.

Altså et spjeld som åpner eller lukker men det merker du på luftflyten om det er dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er det skap som er over eller ei plate som sitter fast?

Er det ei plate er det ikke usansynlig at vifta sitter der.

 

Hva de sikrlene betyr er jeg ikke sikker på men misstenker at de kan bety lite eller mye luststrøm på trinn 1 på vifta.

Altså et spjeld som åpner eller lukker men det merker du på luftflyten om det er dette.

Se innlegg over. I tillegg kan jeg nevne at vifta sitter i et skap over. i skapet sitter viften som heter USV-X. 

Dette spejdet som du nevner, åpner og lukker seg bare på trinn "1,2, og 3". Mens det på sirkel-hakkene virker som bare motoren bare girer opp og ned. Det suger da altså ikke inn.

Endret av van der Her
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...