Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

250 nm/150 hk vs. 340 nm/150 hk - hvilken er best for meg?


DuTTZi

1.4 TSI vs 2.0 TDI  

21 stemmer

  1. 1. Hvilken motor akselerer raskest med tung last 70-120 km/t?

    • 1.4 TSI 150 hk
      4
    • 2.0 TDI 150 hk
      17


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Nå skriver jeg bare hva andre sagt, men mange mener at kombinasjonen Dsg og diesel er veldig slitsom sammenlignet med Dsg og tsi.

Den har visst en tendens til å kjøre TDIene på for høyt på turtall når man gir jernet.

 

Har selv 1.8tsi + DSG og er strålende fornøyd.

Kan forsåvidt skrive under på det, har 1.4 TSI med DSG, og kassen har helt urealistiske forventninger til hvor turtallsvillig motoren er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bensin uten turbo. Som sagt lik vekt/hk og lik akselerasjon, men mere gearskift med bensiner'n.

Med automatkasse vil ikke det bli noen forskjell av betydning. Med lite last en knapp på bensiner'n, med mye last en tror jeg diseler'n klarer seg best.

Skal du sammenlikne må du jo gjøre det på et mer eller mindre likt grunnlag da..

Har jeg ikke det da?

 

En moderne bensinmotor med turbo har rett og slett en flat momentkurve som på mange måter likner på dieselmotorens selv om den får max-moment ved noe høyere turtall.

Diselmotoren har da ikke flat momentkurve? Min har flat fra 1700-2700. Men det er det hele.

Bensinmotoren som jeg hadde, hadde flat momentkurve kurve, samme moment fra 2000 til 6000rpm. Det vil jo si at hester tilgjengelig på 2000rpm bare var 1/3 av hester tilgjengelig ved 6000rpm.

 

Bensinmotoren har dog som regel toppeffekten ved et høyere turtall enn dieselmotoren, noe som i realiteten betyr at bensinmotoren rett og slett er mer fleksibel enn dieselmotoren.

 

Jeg trodde at å ha toppeffekten tilgjengelig ved alle turtall var en fordel? Diesel'n min har flat momentkurve fra 1700-2700rpm, max hk ved 3000rpm. Så til daglig kjøring synes jeg den er behagelig, særlig med tanke på gearskift. Crusing på 2000rpm og akselerasjon opp til 3000rpm, eller opp en bakke, uten gearskift.

 

Men nå har vi sporet av tråden.

Lenke til kommentar

 

Jeg velger diesel over bensin uansett dag, men nå driver jeg også mye kjøring med tung henger. Dessuten bor jeg heller ikke i Oslo, men på et fornuftig tettsted.

 

Jeg kjører også mye med tung henger, og det er en av grunnene til at jeg kjører bilen jeg kjører.

Den har bensinmotor, grei toppeffekt og helt ok dreiemoment. (306hk v/5600rpm, 460Nm v/ 2700-4250rpm)

 

Min forrige bil og min nåværende har ca like mange hester pr kg. Akselerasjon er ca samme. Men nye bil (diesel-turbo) har ca 95hk på 2000rpm, gamle (bensin) hadde ca 30. På et "normalt" turtal har du bedre akselereasjon før gearbytte

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Takk for svar! Ser at folk er litt uenige, men at TDI leder avstemningen. Husk at jeg kun er interessert i akselerasjon i allerede høy fart med tung last. Andre forhold ved bensin/diesel er ikke tema akkurat i denne tråden.

 

Det skal være DSG-kasse sammen med motoren, så å finne riktig turtall fort går av seg selv når jeg kjører gassen i bånn.

 

Som jeg skjønner høres det ut som at dreimoment er mest avgjørende, altså at TDIen vinner...

Dreiemoment er helt klart det eneste viktige her, hvis du kjøper en bil med fast utveksling.. Sånt finnes heldigvis ikke lenger, og biler i dag har flere ulike utvekslinger (gir) å velge mellom.

 

Det er en smakssak hva man velger her, motorene produserer det samme men ved ulikt turtall.

 

Akselerasjonen i høy hastighet med tung last vil være den samme forutsatt at giringen er lagt opp slik at denne også er optimal på begge.

 

Diesel med 170 hester er like effektiv som 300 hester bensin, til halve prisen (i Norge)

Har kjørt begge typer

Lenke til kommentar

 

Diesel med 170 hester er like effektiv som 300 hester bensin, til halve prisen (i Norge)

Har kjørt begge typer

Hva i all verden mener du med dette? Det er naturligvis det reneste sprøyt, men det kan på noen biler oppleves slik om man velger et turtall som passer dieselmotoren bedre enn bensinmotoren.

Lenke til kommentar

 

Jeg velger diesel over bensin uansett dag, men nå driver jeg også mye kjøring med tung henger. Dessuten bor jeg heller ikke i Oslo, men på et fornuftig tettsted.

 

Jeg kjører også mye med tung henger, og det er en av grunnene til at jeg kjører bilen jeg kjører.

Den har bensinmotor, grei toppeffekt og helt ok dreiemoment. (306hk v/5600rpm, 460Nm v/ 2700-4250rpm)

 

Min forrige bil og min nåværende har ca like mange hester pr kg. Akselerasjon er ca samme. Men nye bil (diesel-turbo) har ca 95hk på 2000rpm, gamle (bensin) hadde ca 30. På et "normalt" turtal har du bedre akselereasjon før gearbytte

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Takk for svar! Ser at folk er litt uenige, men at TDI leder avstemningen. Husk at jeg kun er interessert i akselerasjon i allerede høy fart med tung last. Andre forhold ved bensin/diesel er ikke tema akkurat i denne tråden.

 

Det skal være DSG-kasse sammen med motoren, så å finne riktig turtall fort går av seg selv når jeg kjører gassen i bånn.

 

Som jeg skjønner høres det ut som at dreimoment er mest avgjørende, altså at TDIen vinner...

Dreiemoment er helt klart det eneste viktige her, hvis du kjøper en bil med fast utveksling.. Sånt finnes heldigvis ikke lenger, og biler i dag har flere ulike utvekslinger (gir) å velge mellom.

 

Det er en smakssak hva man velger her, motorene produserer det samme men ved ulikt turtall.

 

Akselerasjonen i høy hastighet med tung last vil være den samme forutsatt at giringen er lagt opp slik at denne også er optimal på begge.

 

Det er jo dette som er feil med det mange tror.

De sier: "Ja men dieselen har jo mye høyere dreiemoment, da må den jo gå bedre?"

Hjelper ikke med plenty dreiemoment på 1500 rpm, det blir ingen effekt uansett.

300-400 nm på en 5000-6000 rpm derimot, da snakker vi.

Lenke til kommentar

Jo, det hjelper med plenty dreiemoment på lavt turtall. Da slipper man å tyne motoren opp i turtall. Men har motoren lite dreiemoment i bunnen kan man kompensere for dette med å tyne motoren opp i turtall for å øke effekten. Økt høyturtallseffekt sammen med nedgiring kan gi like mye dreiemoment, men det hvis man ikke har nok utveksling så vil en turtallsmotor tape i øvelsen lasttrekking.

 

Det er en grunn til at alle moderne lastebiler bruker dieselmotorer: Masse dreiemoment ved lave turtall, ypperlig for å trekke tung last. Og det er en annen grunn til at Formel 1 fortsatt bruker bensinmotorer: Masse effekt ved høye turtall, ypperlig for å oppnå høye hastigheter og kjappe hastighetsendringer i lette biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har ikke moderne bensinturboer gjerne maks dreiemoment på lavere turtall enn diesel?

 

Ser bare på f.eks octavia, 1.8tsi har maks NM fra 1350rpm til 4500. Men 2l tdi har fra 1750rpm.

Nå har riktig nok dieselen noe høyere dreiemoment totalt, men i ett mye mer snevert område.

Lenke til kommentar

Jeg ville alltid gått forbden motoren som har mest volum.Hvor slitesterk er denne 1.4L motoren?Kan umulig være bra for en sånn puslete motor å jobbe med høy turtall og henger bak.

Jeg tipper det er bedre for enn det er for dobbeltmassesvinghjulet på dieselmotoren :)

 

Volum er ikke lenger så viktig, hele greia med tvangsmating (turbo/kompressor) er at man kompenserer for manglende volum ved å øke trykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...