Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

250 nm/150 hk vs. 340 nm/150 hk - hvilken er best for meg?


DuTTZi

1.4 TSI vs 2.0 TDI  

21 stemmer

  1. 1. Hvilken motor akselerer raskest med tung last 70-120 km/t?

    • 1.4 TSI 150 hk
      4
    • 2.0 TDI 150 hk
      17


Anbefalte innlegg

Sammenligner akselerasjon på to motorer:


 


1.4 liter TSI:


150 hk (110 kw) ved 5.000-6.000 omdr.


250 nm /1.500-3.500


0-100 på 8,8 sek.


 


2.0 liter TDI:


150 hk (110 kw) ved 3.500-4.000 omdr.


340 nm/1.500-3.250


0-100 på 8,9 sek


 


90% av tiden jeg kjører er motoreffekt lite viktig for meg. Det er én situasjon jeg trenger mest mulig motorkraft og det er med fullastet bil på landeveien når jeg skal kjøre forbi.


 


Altså er spørsmålet, basert på ovennevnte spesifikasjoner: når bilen er tungt lastet, hvilken motor akselerer raskest mulig fra 70 km/t til 120 km/t?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensin vil alltid ha bredest turtallsområde og være mest villig.

En dieselmotor har kols av natur, svært kortpustet.

Hvordan den akselerer avhenger av hvilket gir som brukes og måten du ellers kjører på.

Jeg tipper de er veldig like, men bensin vil føles mest uanstrengt og behagelig, samt at den er stillere.

Jmf. alt støyet rundt dieselmotorer i det siste kan det være lurt å unngå bare pga det.

Har du sett på GTE forresten? Bensin + strøm i en pakke, til prisen av en 1.4 tsi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

0-100 km/t er ikke så reelt i den virkelige verden, 60-80 , 60-100 osv. er det du har mest bruk for i det daglige livet, og da vinner nok dieselen (også om den er lastet).

Men så er det diesel  :tease:

 

Har selv 1.4 TSI motoren med 140HK (før den fikk 150HK). Og er veldig fornøyd !

Lenke til kommentar

Prøve begge og se hva du liker best?

 

Lik effekt og vekt gir samme aksellerasjon, men man må gjerne ned ett gir for å finne den samme effekten med bensin, men diesel er kortpustete greier i andre enden igjen...

 

Mye småturer eller kjøring i by så bør bensin være selvsagt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg har utgaven med 1,4 TSi motor (140 hk) og DSG kasse på en 2014 (Golf Vll) st.vogn, og den er ganske pigg og rask, den nyere utgaven som du vurderer her har 10 hester mer og 10 nm kraftigere dreimoment, men hvor merkbart det er vet jeg ikke.

 

Det jeg reagerte mest på med diesel utgaven som også vurderte er den ‹‹diesel kaklinga››, det forbinder jeg med en gang med min arb.bil, nemlig en VW Transporter TDi......

Bensin utgaven går stille og rolig og er ganske gjerrig på drivstoff den også, var nettopp en tur på fjellet med fullasta bil og den gikk på 0,51, og da gjorde jeg heller ikke noe forsøk på å kjøre økonomisk. Har hatt den ned på 0,45 ved ren langkjøring og et ærlig forsøk på å kjøre så økonomisk som mulig.

 

Den motoren har krefter til det meste, den eneste gangen jeg har savnet et kraftigere dreimoment, var med fullastet bil og henger på slep. Men det har kun skjedd en gang på den tiden jeg har hatt den, og det er nå 2 år og 31.000km. Så det viktigste er for min del at det fungerer til ‹‹vanlig›› bruk, som for min del er opp mot 95% av kjøringen, de siste 5% har jeg ingen problemer med at den kanskje burde hatt et litt kraftigere dreimoment.

 

Vi har også en del småkjøring som gjør at det også er utenkelig for meg å velge en diesel.

Men det er jo slik vi prioriterer det, det behøver jo ikke være løsningen for din del.

 

Bare husk å velge en parkeringsvarmer om du velger diesel utgaven, ellers så får du fort en kjøling vinter. Jeg tok med parkeringsvarmer til vår bensin utgave når vi bestilte den, og det angrer jeg ikke på selv om bensinutgaven blir veldig fort varm uten den ekstra varmeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg velger diesel over bensin uansett dag, men nå driver jeg også mye kjøring med tung henger. Dessuten bor jeg heller ikke i Oslo, men på et fornuftig tettsted.

Lenke til kommentar

 

*snip*

 

90% av tiden jeg kjører er motoreffekt lite viktig for meg. Det er én situasjon jeg trenger mest mulig motorkraft og det er med fullastet bil på landeveien når jeg skal kjøre forbi.

 

Altså er spørsmålet, basert på ovennevnte spesifikasjoner: når bilen er tungt lastet, hvilken motor akselerer raskest mulig fra 70 km/t til 120 km/t?

 

 Er ikke dette en nobrainer?

 

 

Tallene sier bensin er raskest 0-100, men dieselen er sterkere ( nesten 100 nm sterkere) så her ville jeg valgt diesel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt bensin, og den lille TSI-motoren er et veldig godt eksempel på hvorfor man ikke trenger å plages med diesel.

Men akkurat det du spør om er jo den ene og eneste tingen diesel potensielt gjør bedre; i samme gir fra en god del fart til enda mer fart, med last.

Har du DSG, eller ligger i 6 gir og likevel må gire ned forsvinner denne fordelen også, vil jeg mene.

 

Du får prøve begge! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt: Den med mest dreiemoment drar mest last og akselerer raskest, spesielt med mye last. Den med høyest effekt har høyest toppfart (er best på å opprettholde høy fart).

 

De to tallene er ikke uavhengige (effekt=dreiemoment•turtall•en vinkelkonstant), hvis begge yter 70 hk ved det samme turtallet vil de også ha det samme dreiemomentet ved dette turtallet. Maks ytelse og maks dreiemoment skjer ved ulike turtall, og hvor disse toppene er i turtallsregisteret gir motorens karakteristikk (seigdragingsmotor eller turtallsmotor). Turtallsmotorer kan via effektiv giring være fullt på høyde med seigdragingsmotorer (det er dette prinsippet som utnyttes i f.eks Formel 1), så den generelle regelen over er ikke alltid sann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ser at folk er litt uenige, men at TDI leder avstemningen. Husk at jeg kun er interessert i akselerasjon i allerede høy fart med tung last. Andre forhold ved bensin/diesel er ikke tema akkurat i denne tråden.

 

Det skal være DSG-kasse sammen med motoren, så å finne riktig turtall fort går av seg selv når jeg kjører gassen i bånn.

 

Som jeg skjønner høres det ut som at dreimoment er mest avgjørende, altså at TDIen vinner...

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Jeg velger diesel over bensin uansett dag, men nå driver jeg også mye kjøring med tung henger. Dessuten bor jeg heller ikke i Oslo, men på et fornuftig tettsted.

 

Jeg kjører også mye med tung henger, og det er en av grunnene til at jeg kjører bilen jeg kjører.

Den har bensinmotor, grei toppeffekt og helt ok dreiemoment. (306hk v/5600rpm, 460Nm v/ 2700-4250rpm)

 

Min forrige bil og min nåværende har ca like mange hester pr kg. Akselerasjon er ca samme. Men nye bil (diesel-turbo) har ca 95hk på 2000rpm, gamle (bensin) hadde ca 30. På et "normalt" turtal har du bedre akselereasjon før gearbytte

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Takk for svar! Ser at folk er litt uenige, men at TDI leder avstemningen. Husk at jeg kun er interessert i akselerasjon i allerede høy fart med tung last. Andre forhold ved bensin/diesel er ikke tema akkurat i denne tråden.

 

Det skal være DSG-kasse sammen med motoren, så å finne riktig turtall fort går av seg selv når jeg kjører gassen i bånn.

 

Som jeg skjønner høres det ut som at dreimoment er mest avgjørende, altså at TDIen vinner...

Dreiemoment er helt klart det eneste viktige her, hvis du kjøper en bil med fast utveksling.. Sånt finnes heldigvis ikke lenger, og biler i dag har flere ulike utvekslinger (gir) å velge mellom.

 

Det er en smakssak hva man velger her, motorene produserer det samme men ved ulikt turtall.

 

Akselerasjonen i høy hastighet med tung last vil være den samme forutsatt at giringen er lagt opp slik at denne også er optimal på begge.

Lenke til kommentar

 

Min forrige bil og min nåværende har ca like mange hester pr kg. Akselerasjon er ca samme. Men nye bil (diesel-turbo) har ca 95hk på 2000rpm, gamle (bensin) hadde ca 30. På et "normalt" turtal har du bedre akselereasjon før gearbytte

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Og ikke minst hvor ofte du må gire. Jeg girer ikke så ofte med diselbilen som jeg gjorde før med bensinbilen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Og ikke minst hvor ofte du må gire. Jeg girer ikke så ofte med diselbilen som jeg gjorde før med bensinbilen.

 

Nå har jeg jo aldri eid en bil med dieselmotor, men jeg har hatt "gleden" av å kjøre en del av de.

De er jo astmatiske med en gang man oppnår turtall over snaut 4000 rpm, og må da gires..

De fleste av dagens bensinbiler har i likhet med dagens dieselbiler turbo, og derfor også en relativt flat momentkurve som gjør behovet for giring lavere med mindre man er ute etter maksimal aksellerasjon (da er det et poeng å ligge nærmest mulig effekttoppen)

 

Sammenlikner du på likt grunnlag nå, eller drar du sammenlikningen mellom en bensinbil uten turbo og en dieselbil med?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ser at folk er litt uenige, men at TDI leder avstemningen. Husk at jeg kun er interessert i akselerasjon i allerede høy fart med tung last. Andre forhold ved bensin/diesel er ikke tema akkurat i denne tråden.

Det skal være DSG-kasse sammen med motoren, så å finne riktig turtall fort går av seg selv når jeg kjører gassen i bånn.

Som jeg skjønner høres det ut som at dreimoment er mest avgjørende, altså at TDIen vinner...

Bensin, definitivt. Med mindre du absolutt må ha bil som kan ta forbikjøring uten nedgiring av de to nevnte motoralternativene. Men så skriver du at du skal ha DSG-kasse. Og da er jo en diskusjon vedr nedgiring v/ forbikjøring uinteressant med mindre man vurderer kickdown som et ork.

 

Hadde diesel i forrige bilen min; aldri mer. For all del, kjempeflott med >300nm i bil som veier <1300kg, men turtallregisteret var helt latterlig; og det var det spesielt ift forbikjøringer.

Lenke til kommentar

 

 

Dette dreier seg om giring, en bil med bensinmotor og en med dieselmotor trives best på ulike turtall.

Ulikhetene utliknes lett av fornuftig giring.

 

Og ikke minst hvor ofte du må gire. Jeg girer ikke så ofte med diselbilen som jeg gjorde før med bensinbilen.

 

Nå har jeg jo aldri eid en bil med dieselmotor, men jeg har hatt "gleden" av å kjøre en del av de.

De er jo astmatiske med en gang man oppnår turtall over snaut 4000 rpm, og må da gires..

De fleste av dagens bensinbiler har i likhet med dagens dieselbiler turbo, og derfor også en relativt flat momentkurve som gjør behovet for giring lavere med mindre man er ute etter maksimal aksellerasjon (da er det et poeng å ligge nærmest mulig effekttoppen)

 

Sammenlikner du på likt grunnlag nå, eller drar du sammenlikningen mellom en bensinbil uten turbo og en dieselbil med?

 

 

Bensin uten turbo. Som sagt lik vekt/hk og lik akselerasjon, men mere gearskift med bensiner'n.

Med automatkasse vil ikke det bli noen forskjell av betydning. Med lite last en knapp på bensiner'n, med mye last en tror jeg diseler'n klarer seg best.

Lenke til kommentar

Nå skriver jeg bare hva andre sagt, men mange mener at kombinasjonen Dsg og diesel er veldig slitsom sammenlignet med Dsg og tsi.

Den har visst en tendens til å kjøre TDIene på for høyt på turtall når man gir jernet.

 

Har selv 1.8tsi + DSG og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Bensin uten turbo. Som sagt lik vekt/hk og lik akselerasjon, men mere gearskift med bensiner'n.

Med automatkasse vil ikke det bli noen forskjell av betydning. Med lite last en knapp på bensiner'n, med mye last en tror jeg diseler'n klarer seg best.

Skal du sammenlikne må du jo gjøre det på et mer eller mindre likt grunnlag da..

 

En moderne bensinmotor med turbo har rett og slett en flat momentkurve som på mange måter likner på dieselmotorens selv om den får max-moment ved noe høyere turtall.

 

Bensinmotoren har dog som regel toppeffekten ved et høyere turtall enn dieselmotoren, noe som i realiteten betyr at bensinmotoren rett og slett er mer fleksibel enn dieselmotoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...