AnonymDiskusjon Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Hvis en nettbutikk ikke har spesifisert i sine kjøpsvilkår at kjøpsavtalen anses bindende først når du har fått en ordrebekreftelse, men gjør det i en e-post titulert bestillingsbekreftelse eller lignende, er det likevel inngått en bindende avtale? Med andre ord: må forbeholdet fremgå av kjøpsbetingelsene, eller er det tilstrekkelig at det fremgår i en bestillingsbekreftelse? Anonymous poster hash: cb862...2da Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Om du lurer fordi du ønsker å avbryte en bestilling har du uansett angrerett ved fjernkjøp om du kjøpte som privatperson. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Så lenge ein av partane har gitt eit tilbud om kjøp/salg og den andre parten har akseptert så har ein inngått ein avtale. Så når du bestiller i ein nettbutikk så gir du tilbud om å kjøpe, men det er ikkje inngått ein avtale før selgaren aksepterer bestillinga. Korleis aksepten blir gitt har ikkje betydning for sjølve avtalen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Informasjonen på nettsiden anses som en oppfordring til å gi et tilbud, din bestilling er et tilbud, så bestemmer motparten hva som skal være en aksept. Hvis motparten sender en mail om at først ordrebekreftelsen skal telle som aksept, ja da må du forholde deg til det. Du er bundet fra du inngir ditt tilbud, hvis først mottakeren aksepterer det, men som forbruker har du angrerett som modifiserer dette utgangspunktet ganske kraftig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 OK, takk for svar.Hvorfor er ikke rollene omvendt? At nettbutikken er tilbyder, og kjøper er akseptanten? Herr Brun går inn på det, men hvorfor sees ikke bestillingen som å gjøre en avtale om noe? Det kan fremstå som at nettbutikken tilbyr et produkt for en gitt pris til en større eller ubestemt personkrets, forutsatt at en kjøper aksepterer tilbudet. Anonymous poster hash: cb862...2da Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Fordi butikken ikke har plikt til å inngå avtale med deg, og fordi deres nettsider ikke er rettet til noen konkret person, men til allmennheten. Om man anlegger ditt perspektiv så kan det dukke opp situasjoner hvor butikken plutselig har plikt til å oppfylle en fullstendig urealistisk mengde avtaler. Det er ingen beskyttelsesverdige hensyn som ivaretas ved en slik regel, samtidig som det medfører vesentlige ulemper for butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå