Gå til innhold

Best komprimering av DV-film

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg skal lage en film på 5-6 min. Jeg lurer på åssen settings som er mest optimale?? 600-700 mb max...

Spør i "programvare > codecer". :)

Men du, jeg ville absolutt anbefale XviD kodeken, ettersom denne både er bedre enn DivX og er open-source :)

Ferdigkompilert XviD kodek, men jeg vil tro den er litt gammel. Du kan prøve å lese litt på doom9 som er virkelig eksperter på dette området!

Der finner du også en ny versjon av kodeken..

Lenke til kommentar

Helt enig i at Xvid er en bedre kodek enn DivX nå for tiden, spesielt ettersom Divx nå enten må betales for eller må ha en spyware-dritt kjørende i bakgrunnen og gratisversjonen ikke holder mål.

MEN desverre dukker det opp et nytt problem, og det er det her med utbredelse. Desverre tror jeg ikke programmet man bruker til avspilling gjenkjenner xvid-kodeken, og laster den ned automatisk, dette kan være et problem dersom du skal sende filmen til noen som ikke vet hvor de skal få tak i den. Men det burde være mulig å legge ved kodeken på CDen som du sender.

Vil du ha en standard som alle kan lese bør du satse på MPEG-1 eller MPEG-2. Å lage en VCD (Video-CD) kan være et godt alternativ da du kan spille den av i alle DVD-spillere i tillegg til at alle kan spille dem av på PCen.... Desverre er kvaliteten så som så.

S-VCD (Super Video-CD) er bedre kvalitet på, men færre DVD-spillere som kan spille.

Optimalt hadde du laget en DVD-R, da får du i tillegg veldig god kvalitet.

Jeg husker jeg brukte å si at "komprimering er gøy" dette fordi det tar ALDRI slutt på lærekurven. Men jeg tror jeg begynner å gå lei, så nå håper jeg bare vi kan få litt monopol egentlig :) da slipper man å kaste bort så mye minne på alt som IKKE kan brukes og hva som er bra til hva, og hva det koster og om det lovlig osv osv OSV.

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...