Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaksine - kan ekte sykdom "parre seg"?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Har tatt influensavaksinen og samtidig uten å vite om det bært på influensa som ikke brøt ut før etter ca. 5 dager når vaksinen ble satt.

21. oktober vaksinert

5 dager etterpå brøt ekte influensa ut

Går fremdeles med mye snue og mild hodepine/småsvimmel. Ellers er symptomene man forventer å få fra influensa veldig milde eller fraværende.

Sykdommen skal nok gå over, det er ikke det jeg leter etter svar på. Men, er det mulig at arvemateriale fra vaksinen kan bli tatt opp av de levende influensavirusene i kroppen min?

Slik at dersom jeg har fått en ekte virusinfeksjon som herjer lokalt der jeg bor, og i vaksinen så er det litt influensatyper fra andre verdenshjørner.

Kan da den levende vaksinen transformere seg til en av disse andre influensatypene, og bli et ekte levedyktig virus fra f.eks. California? La oss sette forutsetningene slik at viruses som jeg fikk fra andre mennesker og viruset man plukker seg ut å studere i vaksinen er forskjellige.

Dette er ingen studie, bare et nysgjerrig spørsmål fra meg.

Anonymous poster hash: 551ad...e61
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaksinen din inneholder et "svekket" influensavirus, det er vanlig å kjenne milde symptomer av den faktiske sykdommen etter en slik vaksine. Det du skriver høres helt normalt og ufarlig ut.

Ønsker du likevel betryggelse burde du ringe din fastlege og fortelle hvilken vaksine du har tatt og hva du opplever nå så vil han kunne gi deg mer troverdig informasjon :) 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Vaksinene via sprøyte består normalt av "dødt" virusmateriale som kroppens immunforsvar blir kjent med og bedre i stand til å bekjempe. Såkalte "levende svekket" virus gis som en dose via nesespray. Begge typer skal være trygge.

Influensavarianter i forskjellige geografiske områder er fortsatt av samme stamme (A, B, eller C-stamme influensa), selv om den spesifikke "influensa-mixen" kan variere årlig, og vaksinene gjerne varierer noe i sammensetning årlig for å ha optimal effekt for utsatte deler av befolkningen (risikogrupper). 

Se http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6594&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6594:0:25,7070&Content_6594=6430:83024::0:6592:7:::0:0 for nærmere forklaring.

Lenke til kommentar

Jeg kan for lite om biologi merker jeg. Men vet at f.eks. bakterier (som er noe annet enn virus) kan dele plasmidringer fra en bakterietype til en helt annen bakterietype. F.eks. slike egenskaper som antibiotikaresistens.

Det jeg lurer på er om et svekket virus (noe jeg vet lite om hva er), kan gi sine arveegenskaper til et annet virus av samme familie (eller hva det heter)?

La oss si de knuser viruset til biter. Kan så disse knuste bitene absorberes av virus som har liknende struktur? (nå er jeg helt sikkert litt på viddene i faglig kontekst, for jeg har ingen utdannelse i dette)

I vaksineordlyd så leser man jo ting som svekkede, hele virus, også husker jeg ikke hva de "knuste" virusbitene kalles i fagspråket.

En liten kommentar på at noen kaller virus for celler. Strengt tatt så er det vel ingen celle. Bakterie er en celle. Mens er ikke virus bare en RNA-kapsel?

Anonymous poster hash: 28819...649
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i risikogruppen, men har likevel begynt å kjøpe influensavaksinen årlig siden 2009 når svineinfluensaen stod på dørterskelen til Norge. I år var det Vaxigrip jeg mottok. Batch 143401A

:)

Mulig at jeg ved å frivillig ta vaksinen at jeg er med på kollektivt å redde liv, hos svakere individer.

Når de aller fleste i befolkningen er vaksinert mot en sykdom, blir det få personer igjen som smitten kan spre seg til. Dette gjør det mulig å holde sykdommen borte fra landet, noe som også beskytter de få som ikke er vaksinert. Ved hjelp av vaksinasjon er det mulig å utrydde en sykdom fullstendig i hele verden. Dette er hittil oppnådd for virussykdommen kopper.

Kilde: http://nhi.no/livsstil/reisemedisin/sykdommer/om-vaksiner-11881.html

Har ikke lest boka selv. Men tittelen sier vel det meste

Bjorvatn, BjarneVaksiner - en forbannet velsignelse

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Vaksine

Anonymous poster hash: 28819...649
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i risikogruppen, men har likevel begynt å kjøpe influensavaksinen årlig siden 2009 når svineinfluensaen stod på dørterskelen til Norge.

Du redder nok ingen liv ved å ta vaksinen, det "viktigste" du oppnår er å belaste helsebudsjettet for helt unødvendige utgifter. Det er gode grunner til at influensavaksine ikke er anbefalt til unge og friske mennesker. En er at gjennomgått influensasykdom vil gi deg god beskyttelse i flere år fremover for lignende influensatyper, i motsetning til sesongvaksiner, som bare gir kortvarig beskyttelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...