Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger i USA sender inkassobyrå på meg fra USA - hvordan håndtere?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For rundt 1,5 år siden kjøpte jeg noen gjenstander av en selger som hadde god feedback, svarte raskt og gav en god forklaring på mengden gjenstander. Vi snakker flere tusen i poistiv feedback, masse dyre gjenstander solgt etc.

 

Da varene endelig kom fordi de måtte gjennom ekspedisjonsfirma så ble de sendt til en 3. part som sertifiserer de. 75% var pusset eller endret på noe måte, mens 25% var grovt overvurdert.

Selger fikk epost, nektet å gjøre noe, og tilslutt etter prøvd kommunikasjon med personen meldte seg saken via kortutsteder som chargeback. De fikk all dokumentasjonen ink takst fra en sertifisert forhandler i Norge med stempel osv. De brukte da taksten minus hva jeg hadde betalt og krevde tilbake forskjellen.

 

Selger svarte under den perioden at han nektet å hjelpe, skulle la paypal slåss for han og han skulle vinne, ikke om jeg skulle få noe tilbake. Selv når vi presenterte dokumentasjonen var det slik.

 

Enden på visen var at jeg ble tilgodekjent partial refund basert på det fordi selger ikke fulgte opp. Han svarte ikke innen fristende.

I ettertid har han sendt en epost jeg ikke svarte mer på etter tidligere henvist han til paypal. Nå ut av det blå kommer en epost fra et inkassobyrå i USA som hevder jeg har fått masse mer tilbake enn det kortselskapene gav meg, og at dette er varer jeg har fått, men bare tatt chargeback på. Eneste grunnen til at jeg vet de er inkassobyrå er fordi jeg googlet det.

 

Transaksjonen startet i Norge med norsk kort. Hva bør jeg gjøre? Jeg er lite fristet å innlede noe samtale med dem egentlig, men står at de er "national og international debt collection agencyen" så vet ikke? Vente på at de overfører til noen som snakker norsk å ta ballen derfra?

 

 



Anonymous poster hash: 01bcf...202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en gang du har med mer enn ett lands lovgivning å gjøre blir ting komplisert.

 

Generelt sett, ved internasjonale kjøp, er det selgers lands lovgivning som gjelder. Men pga. internasjonal harmonisering (gjennom løsørekjøpskonvensjonen) er det ganske likt - den norske kjøpsloven (men ikke forbrukerkjøpsloven) tar utgangspunkt i løsørekjøpskonvensjonen.

 

Hva, konkret, er det inkassobyrået krever? Krever de penger, krever de varene tilbake? Hva konkret krevde du da du krevde chargeback - alle pengene tilbake, eller prisavslag (at du fikk tilbake differansen mellom hva du betalte og hva varene var verdt)?

 

Sørg for at du vet hva du svarer på før du svarer. Plutselig har du akseptert amerikanske domstolers jurisdiksjon i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en gang du har med mer enn ett lands lovgivning å gjøre blir ting komplisert.

 

Generelt sett, ved internasjonale kjøp, er det selgers lands lovgivning som gjelder. Men pga. internasjonal harmonisering (gjennom løsørekjøpskonvensjonen) er det ganske likt - den norske kjøpsloven (men ikke forbrukerkjøpsloven) tar utgangspunkt i løsørekjøpskonvensjonen.

 

Hva, konkret, er det inkassobyrået krever? Krever de penger, krever de varene tilbake? Hva konkret krevde du da du krevde chargeback - alle pengene tilbake, eller prisavslag (at du fikk tilbake differansen mellom hva du betalte og hva varene var verdt)?

 

Sørg for at du vet hva du svarer på før du svarer. Plutselig har du akseptert amerikanske domstolers jurisdiksjon i saken.

 

De krever et beløp tilbakebetalt, men dette beløpet er per hva jeg kan se ca dobbelt av det jeg fikk tilbake.

Jeg krevde differanse mellom markedspris stadfestet i en takst fra en sertifisert forhandler sammenliknet med kjøpspris på tidspunktet. Jeg fikk altså tilbake prisen betalt mer enn markedsprisen basert på varene selger hadde levert.

 

Jeg har fått tips om å bare svare at det er ikke noe utestående beløp, og at jeg ikke skylder personen noe. Per hva jeg har forstått så kan de uansett ikke gjøre noe da dette er en civil case i USA, og de kan ikke stevne meg. Derfor er det litt fristende å bare avvise saken med å svare det og vente på at de overfører saken til Norge, om de gjør det. I så fall har jeg snakket med forsikringsselskapet og fått indikasjon at rettshjelp dekkes og jeg sitter jo stadig på all dokumentasjonen. 

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

Lenke til kommentar

Når kjøper og selger benytter Pay Pal så godtar man også deres vilkår som gjelder evt. tvistesaker. I og med at det var Pay Pal som tilslutt tok beslutningen som ga det omtalte utfallet, er det i såfall mot PayPal selgeren må "gå til sak" mot. Jeg ville holdt meg helt i ro og ikke foretatt noe som helst.

 

Men jeg kan samtidig forstå at selger er forbannet, med mindre dere hadde avtale om at du kunne foreta egen verdi-vurdering her i landet? Det korrekte, hvis du var misfornøyd med kjøpet, ville vel vært å returnert alt sammen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PayPal er ikke en domstol, og deres tvisteløsning avgjør ikke rettigheter og plikter mellom noen.

 

Er de som i praksis sender pengene, enten hit eller dit, etter selv å ha avgjort tvist mellom kjøper/selger.

 

Hvordan og til hvilken instans skal du gå for å overprøve det?

Lenke til kommentar

First things first:

 

Jeg svarte dem dette simpelthen etter lest reglene for god inkassoskikk nedfelt i Fair Collection Practices act fra FTC.

 

 

Good morning,

I don't have any amount due. The amount stated is unknown to me. I have paid for the coins and received a partial refund as the seller sent me the wrong merchandise which I provided proof for to my card company, paypal, and your client several times from aprox nov 14 to march 15, grading, taxation and more. Your client was duly informed several times before the chargeback and presented with evidence, in which he didn't respond properly. Even when given approx. up to 60 days to provide factual proof that correct merchandise was sent, hence refute the chargeback per what I bid and won for to Paypal and the Card company there was no response. I see this case as closed and per were I live I have followed the rules with regards to consumer rights when a professional does like this. I adhere to the laws were I live and those govern my actions. This answer is a curtsey and not to say I accept any use of US regulations/laws on this case, or that the case should be solved by such rules as I'm not a US citizen and this is not a debt case.

 

Please don’t ever contact me again.

 

br

 

Så over til svare alle:

 

Når kjøper og selger benytter Pay Pal så godtar man også deres vilkår som gjelder evt. tvistesaker. I og med at det var Pay Pal som tilslutt tok beslutningen som ga det omtalte utfallet, er det i såfall mot PayPal selgeren må "gå til sak" mot. Jeg ville holdt meg helt i ro og ikke foretatt noe som helst.

 

Men jeg kan samtidig forstå at selger er forbannet, med mindre dere hadde avtale om at du kunne foreta egen verdi-vurdering her i landet? Det korrekte, hvis du var misfornøyd med kjøpet, ville vel vært å returnert alt sammen?

 

Selger fikk henvendelser med dokumentasjon og sa han skulle vurdere, men svarte tilslutt at han ikke gadd. Så selger fikk dokumentasjonen på forhånd, og faktisk tilbud om et mye mindre beløp som erstatning, men valgte å fortelle meg at jeg var et rasshøl eller noe, var litt vanskelig å forstå hva han egentlig ville frem til i noen av svarene, men han da han fikk lurt vekk minusene på kontoen på ebay så sluttet han å svare. Det var da etter prøvd med selger, at jeg gikk til kortselskapene og la frem saken. De ba om en takst, noe en sertifisert forhandler gjorde, pluss selskapet som hadde sendt til vurdering, og selve vurderingen fra en 3. part. Så alt i alt ble det sendt dokumentasjon fra 3 forskjellige selskap.

 

Selger på sin side fikk også tilbud om å ta alle varene tilbake og jeg betalte frakt. Det nektet han.

 

 

 

 

Du burde antagelig også informere alle involverte parter om denne saken, spesiellt PayPal som tok seg av det økonomiske.

 

Når selgeren er så rasshøl som han er så virker det for meg som han er en semisvindler.

 

Han er allerede nevnt i diverse forum for denne type svindel hvor han selger noe han skriver er A, men sender noe som er B. Så bedriften var ikke vanskelig å finne, DESVERRE så hadde han veldig gode tilbakemeldinger, med få negative hvilket kunne vært hvem som helst og ikke noe negativt notert når jeg kjøpte. Jeg googlet og søkte opp både bedrift og eier uten å finne noe. Det kom dessverre først etterpå.

 

 

PayPal er ikke en domstol, og deres tvisteløsning avgjør ikke rettigheter og plikter mellom noen.

 

Det er en sak, men selger har her gått til et inkassoselskap og fremstilt det som at han sendte varene, fikk betalt og jeg tok chargeback på ca 3x beløpet jeg virkelig fikk tilbake så vidt jeg har funnet. Så han prøver essensielt å få tilbake den partial chargebacken som ble gjort x 3, i tillegg til de pengene han fikk beholde som var markedsverdi iht taksten. 

 

 

PayPal er ikke en domstol, og deres tvisteløsning avgjør ikke rettigheter og plikter mellom noen.

 

Er de som i praksis sender pengene, enten hit eller dit, etter selv å ha avgjort tvist mellom kjøper/selger.

 

Hvordan og til hvilken instans skal du gå for å overprøve det?

 

 

Tror han egentlig må til domstol, men jeg tror for å være ærlig selger tror jeg bor i USA. Varene gikk til fraktfirma i en annen delstat pga enklere levering, så han vet med mindre han er smart neppe hvilket del av verden jeg bor i en gang, og alt de har for å kontakte meg på per nå er eposten min. 

 

I mangel av bedre svar ville jeg svart noe sånt som at du "forholder deg til PayPal sin avgjørelse og at du anser deg som ferdig med denne saken. Videre korrespondanse får gå til PayPal."

 Takk for hjelpen :)



Anonymous poster hash: 01bcf...202
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For ordens skyld, etter at jeg sendte beskjed til selskapet dukket det opp rundt midnatt norsk tid en epost fra en fremmed person uten emne eller signatur/selskap representert.

 

I den skrives det at saken nå overdras til en etterforskningsgruppe for svindel, og personen skal besøke meg i fengsel på søndager.

 

Avsender er en gmail adresse og navnet som kommer opp er forkortelse for selgers før og etternavn. Så resultatet når han ble bedt om å bevise kravet er tydeligvis å lage en ny epost og true mer, mer enn rent faktisk motbevise..



Anonymous poster hash: 01bcf...202
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

For ordens skyld, etter at jeg sendte beskjed til selskapet dukket det opp rundt midnatt norsk tid en epost fra en fremmed person uten emne eller signatur/selskap representert.

 

I den skrives det at saken nå overdras til en etterforskningsgruppe for svindel, og personen skal besøke meg i fengsel på søndager.

 

Avsender er en gmail adresse og navnet som kommer opp er forkortelse for selgers før og etternavn. Så resultatet når han ble bedt om å bevise kravet er tydeligvis å lage en ny epost og true mer, mer enn rent faktisk motbevise..

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

 

 

bwhahaha !! akkurat der tror jeg de nettopp dreit seg hardt ut ved å si noe sånt..

Lenke til kommentar

Er de som i praksis sender pengene, enten hit eller dit, etter selv å ha avgjort tvist mellom kjøper/selger.

 

Hvordan og til hvilken instans skal du gå for å overprøve det?

 

PayPal opptrer som et utenrettslig tvisteløsningsorgan. Hvis du titter litt på det begrepet ser du hvor jeg vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For ordens skyld, etter at jeg sendte beskjed til selskapet dukket det opp rundt midnatt norsk tid en epost fra en fremmed person uten emne eller signatur/selskap representert.

 

I den skrives det at saken nå overdras til en etterforskningsgruppe for svindel, og personen skal besøke meg i fengsel på søndager.

 

Avsender er en gmail adresse og navnet som kommer opp er forkortelse for selgers før og etternavn. Så resultatet når han ble bedt om å bevise kravet er tydeligvis å lage en ny epost og true mer, mer enn rent faktisk motbevise..

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

 

Kan det være mailen fra inkassoselskapet også er en fake mail fra selger?

Lenke til kommentar

 

 

For ordens skyld, etter at jeg sendte beskjed til selskapet dukket det opp rundt midnatt norsk tid en epost fra en fremmed person uten emne eller signatur/selskap representert.

 

I den skrives det at saken nå overdras til en etterforskningsgruppe for svindel, og personen skal besøke meg i fengsel på søndager.

 

Avsender er en gmail adresse og navnet som kommer opp er forkortelse for selgers før og etternavn. Så resultatet når han ble bedt om å bevise kravet er tydeligvis å lage en ny epost og true mer, mer enn rent faktisk motbevise..

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

 

Kan det være mailen fra inkassoselskapet også er en fake mail fra selger?

 

 

Tja, personen som sendte har en linked profil..selskapet finnes og er BBB (tilsvarende forbrukerrådet) akreditert, og har hatt noen saker der...no suprise..men de får svar og hele greia virker legitim. At de feilet på noen punkter iht amerikansk lovgivning ser jeg ikke som uvanlig etter lest hvordan selskapene der borte holder på...Intrum etc fremstår som snille i forhold tror jeg.

 

Så nei - tror nok mailen er ekte, men faktum at de stadig ikke har svart, eller svart på forespørselen om mailen jeg fikk kom fra dem får meg jo til å undres hvor seriøs de er.

Men ey...gir dem 30 dager så sender jeg en klage på dem til FTC og State attorney office for brudd. Så kan de få seg en smekk de og :)

Men har egentlig vært pussig stille fra dem de siste dagene, skulle jo trodd de svarte noe i hvert fall.

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men har egentlig vært pussig stille fra dem de siste dagene, skulle jo trodd de svarte noe i hvert fall.

Mulig jeg har oversett noe, men var dette de samme du skrev "[p]lease don’t ever contact me again" til?

 

 

Er det, men trodde ikke de virkelig skulle gi seg så lett. Forventet jo at det ville komme noe push back liksom...men kan jo ha tatt feil :p

 

Anonymous poster hash: 01bcf...202

Lenke til kommentar

Tja, personen som sendte har en linked profil..selskapet finnes og er BBB (tilsvarende forbrukerrådet) akreditert, og har hatt noen saker der...no suprise..men de får svar og hele greia virker legitim.

Bare til info (endrer ikke din sak), så er BBB ikke en statlig greie og man kan i praksis betale seg vekk fra anmerkningene. De lever på at folk tror det er en seriøs greie, mens det i virkelighet ikke er det. Fra Wikipedia:

Although it has "bureau" in its name, the Better Business Bureau is not affiliated with any governmental agency. (...)

The organization has been the subject of controversy, particularly related to its practice of giving higher ratings to businesses that pay a membership fee.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...