Guttafra1996 Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Hei, jeg håper jeg kan få noen meninger eller råd angående dette. Jeg er en 19 år gammel gutt som akkurat har fått meg jobb på 7eleven. Som jeg har skjønt følger ikke Reitangruppen (7eleven & Narvesen) vanlig tariffavtale. Gjør det at de kan selv bestemme lønn for sine ansatte? Jeg fikk beskjed av sjefen før jeg skrev under kontrakten at grunnlønnen lå på 107 kr timen, det var det han kunne tilby meg. Jeg syntes denne grunnlønna var ganske liten i forhold til hva en som faktisk er 19 (snart 20) tjener. Jeg snakker ut ifra tidligere arbeidserfaringer hvor jeg tjente 150 kr i to andre jobber som har med butikk og gjøre (som følger tarifflønn). Er det i det hele tatt lovlig for en som er nitten å få 107 kr i grunnlønn? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Det er ikke lovfestet minstelønn i Norge. Med unntak av noen få bransjer som har allmenngjort tariffavtale, så er det mer eller mindre fritt frem for å avtale så lav lønn som arbeidstaker vil gå med på. Så kort fortalt: er ikke bedriften omfattet av tariffavtale, er 107 kroner pr. time lovlig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Det er nok det dessverre, har selv jobbet i kjeden. hadde mer, men ikke noe å juble over Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Ja det er fult lovlig å tilby lav lønn, men det er også lov for deg å takke nei til eit dårlig tilbud. Grunnen til at arbeidsgiver kan tilby lav lønn og likevell få ansatte er jo fordi det tydeligvis alltid er nokon som er villige til å godta ein slik arbeidsavtale. I teorien kan du også sjølv forhandle deg fram til ei betre lønn, men dei fleste store virksomheiter som dette er ikkje villige til å diskutere lønn så lenge dei har søkarar som kan ta jobben. Ein anna ting er at du bør også sjå over arbeidsavtalen for å sjå kva som er sagt i forhold til framtidig lønnsutvikling. Mange arbeidsplassar har lønnssystem der nyansatte får ei lav grunnlønn gjennom prøvetida for deretter å få eit stort lønnshopp når dei går over til å bli fast ansatte (etter at dei har vist kva dei er gode for gjennom prøvetida). No kjenner eg ikkje til Reitangruppen, men husk også at jobb er meir enn berre lønn. Virksomheiter som ikkje tilbyr konkurransedyktig lønn vil ofte ha andre goder som tilbyr (hadde både arbeidstid, arbeidsmengde, trivsel, lønn, osv vært under gjennomsnittet så hadde dei nok hatt problemer med å finne ansatte). Lønn er sjølvsagt viktig, men for ein 19 åring kan andre fordelar som f.eks. kontroll over eiga arbeidstid (slik at jobben ikkje går utover skulegang og det sosiale) være verdt å gå ned i lønn for. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Om du bytter til en jobb som har vanlig tariffavtale gjennom Handel og Kontor, så får du rundt 150 kr timen. Her er tabellen: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=723 Ser det er en skrivefeil i lønnstrinn 1 timelønn, men det skal være cirka 150 kr. Endret 6. november 2015 av Windoge Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Hadde 120kr timen når jeg jobbet på Shell 7/11 for 8 år siden. Når jeg var på din alder. Så ikke akkurat noe å hoppe i taket av. Ta jobben, søk etter noe bedre. Trofaste arbeidere kan de ikke forvente med slik søppellønn. Endret 6. november 2015 av Hyd 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Ulempen med å takke ja til jobben er at du då binder deg til å jobbe minst ut avtalt oppsigelsestid. Så trådstarter må ta ei avvegning mellom det å takke ja til ein jobb slik at han er sikra lønn til tross for at den er dårlig betalt. Eller ta sjangsen på at han klarer å få seg ein jobb som betalar betre. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Ja, det er et poeng. Bakgrunnen for mitt standpunkt er at det generelt er vanskelig å få jobb i dagens marked. Om du har stor tro på at du kan få noe bedre innen kort tid så kan du vurdere å takke nei. Lenke til kommentar
Guttafra1996 Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Takk for alle tilbakemeldingene som har kommet innen så kort tid, det har vært med på klare tankene mine. Jeg kommer til å fortsette i jobben så lenge jeg ikke får tilbud noen andre plasser. Selve arbeidsplassen er bra, så har ikke noe annet å klage på enn lønna. Allikevel spiller lønn en stor rolle for meg som student og som person. Jeg snakker helt rasjonelt rundt lønn, for penger er bare en del av arbeidsplassen selvfølgelig. Det er i mine øyne ganske upraktisk og til dels urettferdig å skulle jobbe 50% ekstra for å tjene inn det samme beløpet som en annen ansatt i en annen bransje hvor grunnlønnen ligger på 150 kr. Med en høyere lønn har man mulighet til å kunne jobbe mindre for samme lønna, det gir også mulighet til å kunne jobbe ekstra for å spare opp mer. Har hørt med et par andre som også jobber innenfor 7eleven og Narvesen. De sier det er ulik lønn fra sted til sted den dag i dag. virker som at det varierer mellom ca 100-130 kr i timen. Det er også bonus om butikken går bra (vet ikke hvor mye ekstra dette gir, antar bonusen ikke er for stor) og kvelds tillegg for de som jobber sent (også litt usikker hva som er kvelds tillegg i 7eleven når det spesifikt ikke står i kontrakten, og fordi jeg ikke har spurt sjefen direkte). Jeg konkluderer ihvertfall med at en jobb ikke bare går ut på lønn, men at det må kunne være i nærheten av norsk minstelønn innenfor en slik bransje. Endret 7. november 2015 av Guttafra1996 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Meld deg in i Handel og kontor og da må de følge tariff. De kan ikke si deg opp på grunn av det uten å få skittload med trøbbel. Selv om du må gi de prosenter av lønnen, lønner det seg. Endret 7. november 2015 av Maxopp 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Meld deg in i Handel og kontor og da må de følge tariff. De kan ikke si deg opp på grunn av det uten å få skittload med trøbbel. Selv om du må gi de prosenter av lønnen, lønner det seg. Det må de ikke, da må en få bedriften inn i en tariffavtale og det skal mye mer til en at en melder seg inn... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Meld deg in i Handel og kontor og da må de følge tariff. De kan ikke si deg opp på grunn av det uten å få skittload med trøbbel. Selv om du må gi de prosenter av lønnen, lønner det seg. Etter det jeg har skjønt, så må flere av de ansatte organisere seg for å oppnå tarifflønn. Om arbeidsgiver da nekter, så kan man streike (lovlig streik) i håp om å oppnå tariff. Men det er ikke så enkelt som å bare melde seg inn. Lenke til kommentar
annana Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Jeg jobber hos Rema, er også 19. Jeg får 159 i timen, pluss ganske gode UB-tillegg. Synes lønnen er ganske ok til at jeg bare er student, og ikke har noe utdanning ennå. Rart at det er så store forskjeller "innad" i Reitan... Lenke til kommentar
Oran Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Jobber på MIX og vi har fikset oss teriff avtale gjennom å melde oss på LO. Det var ikke vanskelig. Har 168,96kr i timen. Søndager er det 96,- i tillegg. Dere kan absolutt melde dere til LO/Virke/Handlekontor, og er dere en viss mendge som er medlemmer blir det automatisk plasert teriff. Teriffen er som oftest bra, ihvertfall i deres tilfelle. Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg er 17 og jobber i sportsbutikk med lønn på 117. 150 når jeg blir 18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå