Pellemelle Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg vil beskrive meg selv primært som en håndholdt konsoll-jente, med unntak av i gamledager da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine og spilte på stasjonær pc. Nå har jeg fått akutt angst for at jeg aldri kan spille The Witcher eller TES: morrowind igjen. Jeg har macbook air (fordi jeg er dum i hodet) og har egentlig ikke så lyst til å kjøpe en feit bærbar spillpc. Jeg vet at jeg kan få tak i disse spillene til mac, men jeg hater å spille på den! Øynene mine har også blitt godt vant til å ha litt avstand fra skjermen når jeg spiller. Jeg har en grei hylleseksjonsløsning og tenker at jeg kan kjøpe en stasjonær datamaskin uten skjerm og koble den til smart tv'en min (Jeg har ikke plass til skjerm uansett). Jeg har særdeles lite kunnskap om datamaskiner rent teknisk, så det er vanskelig for meg å google meg frem til dette. Er dette en grei løsning? Å koble datamaskinen til tv'en og bruke trådløst keyboard? Jeg har playstation 2, 3 og 4 kontroller men har forstått det sånn at det ikke funker like bra å bruke disse på alle pc-spill. Hva vil isåfall noe sånt koste? Akkurat disse eldre spillene krever nødvendigvis ikke så kraftige maskiner, men når jeg først skal kjøpe data hadde det kanskje ikke vært så dumt å flesket til litt slik at jeg kan kjøre nyere spill også.. om det ikke blir altfor dyrt. Beklager på forhånd om denne tråden ligger feilplassert. Det var ikke med vilje. Setter pris på alle innspill! 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Å koble en datamaskin til en tv er både teknisk og praktisk sett mulig. Men du bør vite det at en tv ofte har merkbar forsinkelse på bildet. Altså tiden det tar fra du trykker på en knapp på tastaturet til noe skjer på skjermen. Mange TV er har en spillmodus/pcmodus som reduserer dette betydelig, men her må du nesten sjekke selv i menyene på din TV. Kan legge til at bruk av blåtann på mus/tastatur for spilling er høyst uaktuelt da det er enda mer forsinkelse på dette. Men tastatur og mus som benytter radiofrekvenser (RF) er greit nok. Du kan også koble til en Playstation eller Xbox kontroller til PC en trådløst skulle du ønske det i fremtiden. Ettersom du skal spille gamle spill kan du greie deg fint med en veldig kompakt pc. Du kan også vurdere å kjøpe brukt. Har du lyst til/kjenner du noen som kan bygge en pc for deg? Det er egentlig ikke så vanskelig osm mange tror. Andre spill enn Morrorwind du kunne tenkt deg å spille på denne? Kompakt kabinett eller "normal" størrelse? Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Tusen takk for svar! Jeg er bortreist, så jeg får ikke sjekket menyen på tv'en nå. Det er en 46" samsung smart tv som ble kjøpt ny for 2 år siden. Jeg har fysisk plass til en stor maskin ved siden av tv'en, så den trenger ikke være kompakt. Av andre spill jeg vil spille om igjen er the witcher nr.1, tror jeg. Og Diablo. Jeg kommer sikkert også til å spille Dota da jeg har noen kompiser som har prøvd å få meg med i flere år. Flott at du sa det om forsinkelse. Det går jo ikke når jeg skal spille på online. Jeg kan kanskje klare å rekruttere noen som kan bygge en datamaskin for meg. Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Jeg vil beskrive meg selv primært som en håndholdt konsoll-jente, med unntak av i gamledager da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine og spilte på stasjonær pc. Nå har jeg fått akutt angst for at jeg aldri kan spille The Witcher eller TES: morrowind igjen. Jeg har macbook air (fordi jeg er dum i hodet) og har egentlig ikke så lyst til å kjøpe en feit bærbar spillpc. Jeg vet at jeg kan få tak i disse spillene til mac, men jeg hater å spille på den! Øynene mine har også blitt godt vant til å ha litt avstand fra skjermen når jeg spiller. Setter pris på alle innspill! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Definitivt! Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Håndkontroll på pcspill er akkurat som på konsoll. Det er ikke alle spill som har støtte for det, men det går alltid An å sjekke før du kjøper det jeg har spilt på tv nå i 3 år, og jeg har aldri merket noe lag pga det. Jeg bytter mellom monitor og tv ganske ofte, og merker absolutt ingen forskjell. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Jeg kan kanskje klare å rekruttere noen som kan bygge en datamaskin for meg. Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Er denne personen som meg, veldig interessert i å sette sammen en maskin og se den fungere så er svaret ja. Jeg ser spillene du ønsker å spille er ikke særlig kravstore. Min første tanke er at du kanskje kan greie deg uten dedikert skjermkort. Ihvertfall til og begynne med. Maskinen kan da bygges slik at skulle du du i fremtiden ønske det kan du kjøpe et dedikert skjermkort. Da blir det strake enklere å å bygge en pc som ikke blir for dyr. Ellers så tenker jeg 8GB ram, 120GB+ SSD og plass til ekstra plass til harddisk holder. Jeg skulle gjerne satt sammen komponentene for deg men jeg er litt utdatert på hva dagens marked har å tilby. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Akkurat disse eldre spillene krever nødvendigvis ikke så kraftige maskiner, men når jeg først skal kjøpe data hadde det kanskje ikke vært så dumt å flesket til litt slik at jeg kan kjøre nyere spill også.. om det ikke blir altfor dyrt. Kan du ikke komme med et max budsjett og hva du forventer mhp fysisk størrelse, støy som avgis og utforming/design (siden dette skal stå i stua? har du kanskje noe annen hifi du vil maskinen skal passe inn med?). Skal den kun brukes til spill eller vil du f.eks sette opp raid på denne som du kan bruke som nettverkslagring for heimen også? Har du windowslisens btw? Har du noen preferanser vedr hvordan du skal bruke maskinen mot TV'n når du surfer (altså ikke spiller på kontrolleren) - eller skal du bare ha standard tast./mus ved siden? Endret 6. november 2015 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Håndkontroll på pcspill er akkurat som på konsoll. Det er ikke alle spill som har støtte for det, men det går alltid An å sjekke før du kjøper det jeg har spilt på tv nå i 3 år, og jeg har aldri merket noe lag pga det. Jeg bytter mellom monitor og tv ganske ofte, og merker absolutt ingen forskjell. Det høres bra ut! Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Jeg kan kanskje klare å rekruttere noen som kan bygge en datamaskin for meg. Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Er denne personen som meg, veldig interessert i å sette sammen en maskin og se den fungere så er svaret ja. Jeg ser spillene du ønsker å spille er ikke særlig kravstore. Min første tanke er at du kanskje kan greie deg uten dedikert skjermkort. Ihvertfall til og begynne med. Maskinen kan da bygges slik at skulle du du i fremtiden ønske det kan du kjøpe et dedikert skjermkort. Da blir det strake enklere å å bygge en pc som ikke blir for dyr. Ellers så tenker jeg 8GB ram, 120GB+ SSD og plass til ekstra plass til harddisk holder. Jeg skulle gjerne satt sammen komponentene for deg men jeg er litt utdatert på hva dagens marked har å tilby. Notert! Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Akkurat disse eldre spillene krever nødvendigvis ikke så kraftige maskiner, men når jeg først skal kjøpe data hadde det kanskje ikke vært så dumt å flesket til litt slik at jeg kan kjøre nyere spill også.. om det ikke blir altfor dyrt. Kan du ikke komme med et max budsjett og hva du forventer mhp fysisk størrelse, støy som avgis og utforming/design (siden dette skal stå i stua? har du kanskje noe annen hifi du vil maskinen skal passe inn med?). Skal den kun brukes til spill eller vil du f.eks sette opp raid på denne som du kan bruke som nettverkslagring for heimen også? Har du windowslisens btw? Har du noen preferanser vedr hvordan du skal bruke maskinen mot TV'n når du surfer (altså ikke spiller på kontrolleren) - eller skal du bare ha standard tast./mus ved siden? Den skal stå nede i et skap så det er ikke så viktig hvordan den ser ut. Eneste preferansen må isåfall være at den er sort Den bør kanskje ikke være så lang (dybdemål i skapet). Kommer ikke til å sette opp raid. Jeg bruker playstation til musikk og YouTube, og surfer på macen når jeg skal lese eller skrive noe særlig, så dataen er bare til spilling. Har ikke Windowslisens. Hmm budsjettet kan justeres men rundt 12 000? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Sett opp målene på skapet så vi ikke anbefaler noe som ikke passer. Siden du skal ha maskinen i et lukket skap så må vi ta hensyn til dette også, mhp varmeutvikling. Det kan godt tenkes at du må ventilere skapet, det kan bli veldig varmt inne i slike. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 En annen ting som er verdt å nevne angående selvbygging er at du har garanti på hver enkelt ting bare. Så hvis det er noe galt med pcen, må du finne ut hvilken del som har strøki med, og levere den delen til reperasjon etc. Er ikke slik at du bare kan ta med maskinen så finner de problemet og fikser alt for deg. Men på en annen side har enkeltdeler gjerne lengre garantitid også Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Hmm med tanke på mine manglende tekniske kunnskaper er det kanskje best å kjøpe en ferdig maskin som jeg bare kan levere inn Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hmm med tanke på mine manglende tekniske kunnskaper er det kanskje best å kjøpe en ferdig maskin som jeg bare kan levere inn Dersom du skal ut og reise er kanskje ikke dagens tilbud fra Expert et dumt valg for deg, gjelder til midnatt søndag. Denne PC'en har det skjermkortet på markedet som utvikler minst varme i forhold til sin ytelse. Og prosessoren er av det litt snille slaget. Det finnes andre bedre prosessorer som kan overklokkes. Men da trekker de også mye mer strøm, som igjen blir til varme. Og det er et problem inni et skap. PC'en skal helst ha frisk, kjølig (eller romtemperatur da) luft å trekke inn i kabinettet. Her blir luften varmet opp og trekker med seg varme ut av kabinettet igjen. Inni et skap har vi nå også varmet opp luften som skal trekkes inn i PC igjen. Og har laget en negativ spiral. Som Kyrre sier, så må du nok lage noen ganske store hull på baksiden av skapet, om dette skal fungere greit. Men denne PC'en vil i det minste minimalisere behovet. Det er jo også mulig å sette PC Et stykke unna TV. Like langt unna som du kan finne HDMI kabel lang egentlig. Om du kan ha PC på siden av der du sitter, så er det mye bedre for trådløs mus og tastatur. Eventuelt kan du til og med bruke kablet om det er mye forstyrrelser på trådløs. Man trenger ikke være så bekymret for varmeutvikling til PC heller. Her er en mulighet fra Multicom. Den har dobbelt så stor SSD, og overklokkbar CPU, men litt svakere skjermkort. Om ikke skjermkortet overklokkes tenker jeg vi ser på omtrent samme ytelse her. Men Multicoms selges uten OS, og de tar 1099Kr for billigste Win10, og 349Kr for å innstallere det for deg. Multicom er forøvrig en dritt butikk jeg aldri anbefaler noen å handle fra, men prisen her er grei til å illustrere at det ikke er så mye mer å hente i budsjettet ditt. komplett.no har flere grunnpakker med PC'er som man kan endre til å passe egne behov. Problemet er at ingen av grunnpakkene er satt opp særlig bra, så man må nesten endre på dem. Og det tar Komplett betalt for i blod og førstefødte. Det blir fort dyrt. Beste kjøpene gjør man hos komplett som regel blant demobrukte PC'er (Som en av disse). Og rett skal være rett; det er ingen annen butikk som kan måle seg med kundeservice hos Komplett i min erfaring. Men når alt dette er sagt, tror jeg Experts tilbud her er svært godt i forhold til hva du får. Jeg lurte på å anbefale et GTX960 skjermkort, siden det er mer enn godt nok til å drive en TV. TV'er kan uansett ikke vise mer enn 60 bilder pr. sekund. Et GTX980 kan som du ser i linken til GTX960 der være rundt 71% raskere i gjennomsnitt (Og det er standard GTX980 mot et overklokket GTX960). Du kan også se på linken der relativ ytelse i 20 forskjellige spill. Nå, mye av fordelen med en custom, eller selvbygget PC. Er at den kan oppgraderes enkelt senere. På Expert sin tilbudsPC er det nok ikke aktuelt å oppgradere annet enn med mer minne, eller større SSD. Men med et skjermkort som allerede er ~70% raskere ann hva du trenger, vil det uansett være lenge til du ser behovet for å oppgradere. Jo mer jeg skriver, desto tryggere blir jeg på at dette er et godt valg for deg. Lykke til uansett. Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 8. november 2015 Forfatter Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Hmm med tanke på mine manglende tekniske kunnskaper er det kanskje best å kjøpe en ferdig maskin som jeg bare kan levere inn Dersom du skal ut og reise er kanskje ikke dagens tilbud fra Expert et dumt valg for deg, gjelder til midnatt søndag. Denne PC'en har det skjermkortet på markedet som utvikler minst varme i forhold til sin ytelse. Og prosessoren er av det litt snille slaget. Det finnes andre bedre prosessorer som kan overklokkes. Men da trekker de også mye mer strøm, som igjen blir til varme. Og det er et problem inni et skap. PC'en skal helst ha frisk, kjølig (eller romtemperatur da) luft å trekke inn i kabinettet. Her blir luften varmet opp og trekker med seg varme ut av kabinettet igjen. Inni et skap har vi nå også varmet opp luften som skal trekkes inn i PC igjen. Og har laget en negativ spiral. Som Kyrre sier, så må du nok lage noen ganske store hull på baksiden av skapet, om dette skal fungere greit. Men denne PC'en vil i det minste minimalisere behovet. Det er jo også mulig å sette PC Et stykke unna TV. Like langt unna som du kan finne HDMI kabel lang egentlig. Om du kan ha PC på siden av der du sitter, så er det mye bedre for trådløs mus og tastatur. Eventuelt kan du til og med bruke kablet om det er mye forstyrrelser på trådløs. Man trenger ikke være så bekymret for varmeutvikling til PC heller. Her er en mulighet fra Multicom. Den har dobbelt så stor SSD, og overklokkbar CPU, men litt svakere skjermkort. Om ikke skjermkortet overklokkes tenker jeg vi ser på omtrent samme ytelse her. Men Multicoms selges uten OS, og de tar 1099Kr for billigste Win10, og 349Kr for å innstallere det for deg. Multicom er forøvrig en dritt butikk jeg aldri anbefaler noen å handle fra, men prisen her er grei til å illustrere at det ikke er så mye mer å hente i budsjettet ditt. komplett.no har flere grunnpakker med PC'er som man kan endre til å passe egne behov. Problemet er at ingen av grunnpakkene er satt opp særlig bra, så man må nesten endre på dem. Og det tar Komplett betalt for i blod og førstefødte. Det blir fort dyrt. Beste kjøpene gjør man hos komplett som regel blant demobrukte PC'er (Som en av disse). Og rett skal være rett; det er ingen annen butikk som kan måle seg med kundeservice hos Komplett i min erfaring. Men når alt dette er sagt, tror jeg Experts tilbud her er svært godt i forhold til hva du får. Jeg lurte på å anbefale et GTX960 skjermkort, siden det er mer enn godt nok til å drive en TV. TV'er kan uansett ikke vise mer enn 60 bilder pr. sekund. Et GTX980 kan som du ser i linken til GTX960 der være rundt 71% raskere i gjennomsnitt (Og det er standard GTX980 mot et overklokket GTX960). Du kan også se på linken der relativ ytelse i 20 forskjellige spill. Nå, mye av fordelen med en custom, eller selvbygget PC. Er at den kan oppgraderes enkelt senere. På Expert sin tilbudsPC er det nok ikke aktuelt å oppgradere annet enn med mer minne, eller større SSD. Men med et skjermkort som allerede er ~70% raskere ann hva du trenger, vil det uansett være lenge til du ser behovet for å oppgradere. Jo mer jeg skriver, desto tryggere blir jeg på at dette er et godt valg for deg. Lykke til uansett. Tuusen tusen takk for det grundige svaret Gabriel! Nå har jeg mye å gå på! Jeg tror jeg skal fikse et lite bord med hull på sidene ved siden av sofaen som den kan stå under/inni. Expert dealen er gjeldende til midnatt - natt til mandag, da? Jeg har rekruttert en kompis nå som foreslo demopc fra komplett, så jeg viser ham det du skriver så skal vi se på det i morgen. ? Endret 8. november 2015 av Pellemelle Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Jeg kan kanskje klare å rekruttere noen som kan bygge en datamaskin for meg. Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Er denne personen som meg, veldig interessert i å sette sammen en maskin og se den fungere så er svaret ja. Jeg ser spillene du ønsker å spille er ikke særlig kravstore. Min første tanke er at du kanskje kan greie deg uten dedikert skjermkort. Ihvertfall til og begynne med. Maskinen kan da bygges slik at skulle du du i fremtiden ønske det kan du kjøpe et dedikert skjermkort. Da blir det strake enklere å å bygge en pc som ikke blir for dyr. Ellers så tenker jeg 8GB ram, 120GB+ SSD og plass til ekstra plass til harddisk holder. Jeg skulle gjerne satt sammen komponentene for deg men jeg er litt utdatert på hva dagens marked har å tilby. Notert! Hvis du skal spille det nyeste Witcher-spillet, så må du ha dedikert skjermkort. Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Jeg kan kanskje klare å rekruttere noen som kan bygge en datamaskin for meg. Vil du si at særlig interesserte blir glade for sånne forespørsler? Er denne personen som meg, veldig interessert i å sette sammen en maskin og se den fungere så er svaret ja. Jeg ser spillene du ønsker å spille er ikke særlig kravstore. Min første tanke er at du kanskje kan greie deg uten dedikert skjermkort. Ihvertfall til og begynne med. Maskinen kan da bygges slik at skulle du du i fremtiden ønske det kan du kjøpe et dedikert skjermkort. Da blir det strake enklere å å bygge en pc som ikke blir for dyr. Ellers så tenker jeg 8GB ram, 120GB+ SSD og plass til ekstra plass til harddisk holder. Jeg skulle gjerne satt sammen komponentene for deg men jeg er litt utdatert på hva dagens marked har å tilby. Notert! Hvis du skal spille det nyeste Witcher-spillet, så må du ha dedikert skjermkort. Det kommer jeg til å spille på ps4. Foretrekker som sagt konsoller Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Xbox one kontroll på pc hvis man er kresen på sånn Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Ja, fungerer fint med Xbox 360 eller One kontroller på PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå