braekke89 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Hei!Jeg har 100-100 fiber, og laster ned i full fart med kabel.Nå har jeg en 5ghz router, og bruker samsung S6 som USB-wifi. Resultatet er: Mye raskere opplasting enn nedlasting. Hvorfor? Det er ingen apps, avstander, plassering av router eller noe annet som gir dårlig nedlasting. Alt er optimalt, liker jeg hvertfall å tenke...... Resultater: https://gyazo.com/e3f42137cc2a93fde8d79aa6c74b09d3 https://gyazo.com/1bce041e0d466f57dfc287e863e6a99c Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Vel, nå har du altså testet over Internett og da er veien fra din ruter og frem til serveren en av variablene. Det kan være at det rett og slett var mer ledig kapasitet den ene veien enn den andre ved en av ruterne. Har du testet mot andre servere? Mot en tjener på Get sitt nett? Mot en tjener på ditt lokale nettverk? Lenke til kommentar
braekke89 Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Vel, nå har du altså testet over Internett og da er veien fra din ruter og frem til serveren en av variablene. Det kan være at det rett og slett var mer ledig kapasitet den ene veien enn den andre ved en av ruterne. Har du testet mot andre servere? Mot en tjener på Get sitt nett? Mot en tjener på ditt lokale nettverk? Jeg har prøvd alle mulige (tenklige, for min del hvertfall) nedlastning- og testning-sider. Nettet har kun vært brukt av meg, og ingenting annet, hverken på telefon eller datamaskin har brukt nettet under test. Routeren er 30cm fra datamaskinen/telefonen. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Har du prøvd med kabel rett i router? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Har du prøvd med kabel rett i router? Om du finleser posten til trådstarter, så virker alt til å fungere akseptabelt på kablet nett. Mens det er det trådløse som skaper problemer, uansett så er det for mange faktorer som kan påvirke trådløse nettverk, og TS virker å ha introdusert en god del ekstra ledd i systemet også. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hva med å... IKKE bruke "samsung S6 som USB-wifi"? 1 Lenke til kommentar
braekke89 Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Hva med å... IKKE bruke "samsung S6 som USB-wifi"? Nå har jeg prøvd 3stk forskjellige USB-wifi, som alle har 5ghz, og som strekker seg fra 350 til 800,-. Ingen av disse hadde noe særlig mye over 60mb/s på nedlasting, mens opplasting holder seg jevnt over 90mb/s. Så problemet ligger vel i routeren.. Er det noen innstillinger ved en router som kan gi raskere nedlasting? Evt en skjev fordeling? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hva med å fortelle hva slags ruter som er i bruk? Er det samme problem uten USB-dingser (bruke WiFi i laptop). Er det forskjell på ytelsen ift avstand? Er det nabonettverk som kan forstyrre? Lenke til kommentar
braekke89 Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Hva med å fortelle hva slags ruter som er i bruk? Er det samme problem uten USB-dingser (bruke WiFi i laptop). Er det forskjell på ytelsen ift avstand? Er det nabonettverk som kan forstyrre? Routeren er en D-LINK AC750 som er koblet i bro til GET sin huawei (fordi routeren fra GET ikke klarer å levere mer enn 35mb/s trådløst, og heller ikke har 5ghz). D-linken skal være i stad til 300mb/s trådløst over 5ghz. Avstanden er, som sagt, maks 1 meter. Uansett USB-"dings", er nedlastingen mye lavere enn opplastningen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hva med å fortelle hva slags ruter som er i bruk? Er det samme problem uten USB-dingser (bruke WiFi i laptop). Er det forskjell på ytelsen ift avstand? Er det nabonettverk som kan forstyrre? Routeren er en D-LINK AC750 som er koblet i bro til GET sin huawei (fordi routeren fra GET ikke klarer å levere mer enn 35mb/s trådløst, og heller ikke har 5ghz). D-linken skal være i stad til 300mb/s trådløst over 5ghz. Avstanden er, som sagt, maks 1 meter. Uansett USB-"dings", er nedlastingen mye lavere enn opplastningen. D-LINK AC750 forteller kun produsent og teoretisk hastighet, ikke type/modell. Hva menes med at ruteren er koblet i bro? Er den satt opp som AP (accesspoint/tilgangspunkt)? Huawei-boksen til Get skal klare mer enn 35 Mbps da den støtter 802.11n. Kan skyldes nettverkskort, støy, nabonettverk e.l. Jeg spurte om det var samme problem uten USB-dings, men med innebygget nettverkskort. F.eks. en annen laptop eller S6 med f.eks. Speedtest-appen. Hva med nabonettverk? Hvis du bor blokk eller rekkehus kan det være nabonettverk som forstyrrer. Bruk f.eks. WiFi Analyzer for å sjekke, og eventuelt finne ledige kanaler man kan byte til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå