Gå til innhold

Juleferie fra jobb

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Dette er kanskje ett litt underlig spørsmål, men jeg bare lurer siden dette er første året mitt innen fast og "voksen" jobb.

Nå begynner julen å nærme seg, og jeg aner egentlig ikke helt hvordan slike ting foregår i relasjon til fast arbeid (har ikke hatt noen ekstremt gode rollemodeller i barndomshjemmet å lære dette av).

Hvor mange dager får man fri fra jobb i juletiden? Er det vanlig å komme innom på jobb mellom jul og nyttår? Hvor lang tid etter nyttår er det vanlig å ta fri fra jobb? Kommer man tilbake første nyttårsdag?

Beklager som sagt om dette er underlig, men vil helst ikke drite meg ut ved å spørre en kollega om noe jeg sannsynligvis burde vist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva som er praksisen vil variere frå arbeidsplass til arbeidsplass sidan dette blir regulert av arbeidsavtalen, tariffavtalar og liknande avtalar.

Som minimum skal du ha fri på helligdagane (1 og 2 juledag, og 1 nyttårsdag) og på julafta og nyttårsafta skal du ha fri seinast frå kl 16 (i det offentlige er det forhandla fram at arbeidsdagen skal vare til kl 12). Dersom det må jobbast også på disse tidspunkta så skal det foreligge særlig behov for det.

Dei fleste arbeidsplassar avvikler dei ferie på to måtar. Enten så bestemmer arbeidsgiver når folk skal ha ferie slik at virksomheita f.eks. kan stenge i ferien, dette er mest aktuellt i virksomheiter som krever at alle er på jobb for å kunne produsere.

Eller så får arbeidstakarane sjølv velge når dei vil ta ut sine fem veker med ferie (må godkjennast av arbeidsgiver), dette er mest aktuelt for arbeidsplassar der dei ansatte jobber meir individuelt som f.eks. mange kontorjobbar.

Så dersom du ikkje har fått beskjed om å ta ut ferie så får du antageligvis velge når du vil ha juleferie sjølv. Då kan du jobbe i romjula (som er vanlige arbeidsdagar) eller du kan ta ferie. Det einaste du må passe på er at du har nok feriedagar å ta av, eventuelt at du får lov til å forskudtere ferien no i jula så lenge du jobbar den inn til neste år.

Så spør ein kollega, eller aller helst din nærmaste leder. Det er ikkje flaut å spørre kva som er praksisen på din arbeidsplass.

Der eg jobbar så ser ein også på kor mange andre som skal ha fri før ein setter seg opp på feirelista. Dette av den praktiske årsaken at det er veldig kjedelig å være åleine, eller nesten åleine på jobb. Så om alle andre tar seg ferie så er det like greit at eg tar fri også (sjølv om eg ikkje er nødt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...