Hannah00 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Ønsker litt hjelp til kosthold og fordeling av næringsstoffer. Finnes mange gode tips på internett men som regel fordeler man protein, fett og karbohydrater inn i prosentdeler, og jeg forstår ikke tall. Jeg ønsker å gå ned i vekt ved hjelp av et sunt kosthold. Så sunt som overhode mulig. Jeg ønsker å få sterkere og sunnere hår, sterkere negler og finere hud samtidig som jeg går ned i vekt. For å få sunnere hår må man spise mye proteiner, jern, sink, vitamin A, og vitamin B. Negler er sink og selen spesielt viktig. Hvor mye proteiner, fett og karbohydrater må man spise hver dag for å få nok til at man gir kroppen de næringsstoffene den trenger? Er to-tre egg nok proteiner for dagen? Er èn avokado nok fett? Jeg forstår ikke tall, så jeg trenger spesifikke eksempler her. Gjerne en dagsmeny. Og kan man spise det samme hver dag, med tanke på mangler i kosthold? Synes det er stress å måtte handle inn og lage forskjellig mat. Synes det er greit å bare spise det samme hver dag. Er dette en bra meny når det kommer til næringsstoffer?: Frokost: en avokado med pepper en gulrot (eller en annen grønnsak) to glass vann 1 kopp spinat Lunsj: Håndfull nøtter, naturell: (solsikkefrø, cashew, hasselnøtter) en frukt to glass vann Mellommåltid to: to grove knekkebrød med grønnsaker og mager pålegg kylling eller fisk. to glass vann ett egg kokt Middag (forslag): Rå/ovnsbakt fisk eller kylling + salat (innholder ett egg) og masse grønnsaker. Pleier som regel å spise en del rå laks med salat og avokado. Kveldsmat: 40 g havregryn laget på vann. Hvis mer sulten: Spinat, blåbær, oliven, grønnsaker eller lignende. Jeg spiser ikke rødt kjøtt, pasta eller poteter. Liker heller ikke ris eller brød godt nok til å spise det ofte. Har aldri laget rødt kjøtt før, synes det er litt ekkelt, men vet at det er en god kilde til jern. Hva er en annen god kilde til jern? Hva slags kosttilskudd burde jeg ta? Endret 6. november 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet Med unntak av fokuset på korn og melk er jeg stort sett enig med denne. Heller mer mot bønner, linser og ris enn korn og melk. Riktig behandlet er melk bra, men den industrimelken du får fra industrikyr er høyst betenkelig. Vi kan jo prøve å homogenisere og ultrapasteurisere morsmelk og se hvordan det påvirker barna. Tipper de fleste synes den øvelsen er helt utelukket. Det eneste av meieriprodukter jeg synes er akseptabel er youghurt naturell. Hvetemel har dobbelt så høy glykemisk indeks som sukker og er akurat like næringsfattig, men det er sukker som er den store synderen ? Man kan jo balansere det ned og få en god glykemisk load med å kombinere det med fiber, fett og protein, men mengen må man være forsiktig med, med mindre man trenger kjapp energi, ellers er det bare en belastning for kroppen. Ta gjerne en godt Omega-3 (Møllers er billig og ok kvalitet) og unngå plastikk-oljer som roter til cellemetabolismen din. En vitamintablett om dagen er en billig forsikring. Ikke overdriv proteinbruken, de fleste får mer enn nok protein i kosten uten tilskudd, siden variert kost har en helt ok aminosyreprofil. Proteinmetabolismen av overskuddsprotein koster kroppen mye. Kroppen din er flink til å gi signaler om hva den trenger, og styrer deg gjerne mot det som har det du må ha. Vi må bare lære å se igjennom industrimat som er designet som rusmiddel og heller gå for ren mat med skikkelig ernæringsverdi. Kroppen er fantastisk tilpasningsdyktig bare man unngår å spise for mye "mat". Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Regner med at to grove knekkebrød er nok "grove kornprodukter" per dag? Ønsker ikke å spise mye av det da jeg ikke liker det. Bare det å tvinge i seg 40 gram havregryn hver dag er en prøvelse Vurderer nemlig å kutte ut havregryn helt og heller spise noe annet sunt fett i steden for. Eller en grønnsaksjuice kanskje. Havregryn er ekkelt. Hvis jeg spiser rå fisk hver dag, trenger jeg egentlig omega 3 tabletter da? Eventuelt kan jeg ta det de dagene jeg ikke spiser fisk.. Men er det noen som vet hvor mye mat med proteiner man må spise hver dag? Er to egg nok? Regner med at jeg spiser nok sunt fett (oliven, frø, nøtter, fisk, avokado). Har kjøpt vitamin B tabletter siden vitamin B er vannløslig og det ikke er farlig å få for mye vitamin B. Man bare tisser det ut (?) Endret 6. november 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Hva spiser du til havregrøten? Veldig mye du kan gjøre for å få den mer "spicy". Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Hva spiser du til havregrøten? Veldig mye du kan gjøre for å få den mer "spicy". Kanel, men liker ikke å blande nøtter og frukt med annen mat. Liker det bare separat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå