Gå til innhold

Bachelor i paramedic eller Videreutdanning som akutt sykepleier?

Idakb94

Anbefalte innlegg

Jeg går tredje året på sykepleien og har lyst til å jobbe i akutt mottak og ambulanse. 

Jeg lurer på hva som er mest lønnsomt for meg, å ta enda en bachelor eller videreutdanne meg innen sykepleier som jeg allerede er?

Hva tjener jeg mest på å gjøre?

Hvilken yrkestittel vil jeg evt få, Paramedic eller sykepleier?

Endret av Idakb94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan eg har sjekka det opp så vil eg tru at mykje av pensumet som paramedic vil være likt pensumet på sjukepleiarutdanninga.

Så det kan i alle fall være lurt å sjekke opp kor mange studiepoeng du treng for å ta bachelor som paramedic i tillegg, dersom du får bruke oppigjen ein del av studiepoenga så kan det hende du kan ta bachelor nummer to på berre to eller tre semester til.

Valget ditt om å ta paramedic eller videreutdanne deg til akuttsjukepleiar må nesten grunne ut i eit valg på om du helst vil jobbe på akuttmottak eller på ambulanse.

Lenke til kommentar

Utan eg har sjekka det opp så vil eg tru at mykje av pensumet som paramedic vil være likt pensumet på sjukepleiarutdanninga.

Så det kan i alle fall være lurt å sjekke opp kor mange studiepoeng du treng for å ta bachelor som paramedic i tillegg, dersom du får bruke oppigjen ein del av studiepoenga så kan det hende du kan ta bachelor nummer to på berre to eller tre semester til.

Valget ditt om å ta paramedic eller videreutdanne deg til akuttsjukepleiar må nesten grunne ut i eit valg på om du helst vil jobbe på akuttmottak eller på ambulanse.

Takk for svar  :) Må nok tenke litt på dette, tror det blir videreutdanning ;-) 

Jeg har funnet ut at det bare er ett fag jeg må ha første året, resten har jeg tatt fra før. så det blir bare to år for meg. 

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvor du helst vil jobbe.

Du kan jobbe som sykepleier i ambulansen, så lenge du møter kravene fra forskriftene

Deler av forskriften:

"§ 11.Bemanning og helsefaglig kompetanse i ambulansetjenesten

Ambulansebiler som yter ambulansetjenester skal være bemannet med minst to personer, hvorav minst én skal ha autorisasjon som ambulansearbeider. Der det er bare én ambulansearbeider, må den andre personen ha autorisasjon eller lisens som helsepersonell og nødvendig ambulansefaglig kompetanse. Begge personene skal ha førerkort for kjøretøyklassen og kompetansebevis for førere av utrykningskjøretøy."

Her på sørlandet er det hvertfall veldig få sykepleiere som jobber i ambulansen, da det som regel alltid ansettes ambulansearbeidere slik at kravene til forskriften blir møtt og det er mer praktisk å sette opp personell på bilene. Jeg vet ikke hvordan det er andre steder i landet, så dette kan nok variere, ville hørt litt med det helseforetaket som er aktuelt for deg.

Vist du tar Bechelor Paramedic gir deg per nå autorisasjon som ambulansearbeider og du vil jobbe med denne tittelen når du jobber i ambulansen, du vil da ha like gode muligheter til å bli ansatt i ambulansetjenesten som andre ambulansearbeidere. Jeg har lest at i Oslo så ansetter de ambulansearbeidere med nasjonal paramedic i akutt mottaket, så regner med at sykepleie + Bechlore paramedic må være en god kombo, men dette vet jeg ikke mye om, så det kan være sjekke dette ut nærmere!

På HiOA sine nettsider står det dette angående autorisasjon vist du tar Bechelor paramedic:

"Hva slags autorisasjon vil denne utdanningen gi?

Svar: Spørsmålet knyttet til autorisasjon for ferdige kandidater på bachelorstudiet i prehospitalt arbeid - paramedic er under behandling som del av en større prosess: Helsedirektoratet fikk i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet  å utrede utdanning- og kompetansebehov i ambulansefag. I den forbindelse har det vært nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe. Spørsmålet om hvorvidt det er behov for en ny autorisasjon ved etablering av en slik utdanning har vært et sentralt tema til drøfting i gruppen. Gruppen landet på en løsning der de foreslår at studentene som fra før ikke har autorisasjon som helsepersonell kan oppnå autorisasjon som ambulansearbeider etter fullført og bestått studium. Prosessen er ikke ferdigstilt."

Håper dette hjelper noe! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...