Vox_populi Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Min folkevogn gir signal når temperaturen ute synker til 4°C. Hvorfor det? Jeg vet at vannet har størst tetthet ved den temperaturen, men hvordan er det relevant for bilføreren? Og isdannelse skjer først når det er blitt fire grader kaldere. Så hvorfor? Jeg har forresten ikke funnet ut om bilen gir signal når temperaturen stiger til 4°C? Endret 5. november 2015 av Hårek Endret emnetittel, ref Retningslinjene Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Sikkert fordi en ingeniør brukte 5 minutter av arbeidsdagen sin til å finne ut: "Meh! La oss ha en 4°C margin." ...Eller "Meh! Lassen Sie uns einen 4°C Marge" som det ville vært på tysk. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Har det samme på min Octy. Er vel bare for å være obs på at du burde ha byttet til vinterdekk, fint lite du kan gjøre med det uansett. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Dette er nok standard avvik som volkswagen opererer med på alt som er målbart.. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Veivesenet avlyser også MC-oppkjøring ved 4 grader, mener jeg å huske. Vet ikke om det er noe nøyaktig vitenskapelig grunnlag for akkurat fire, men det er i hvert fall fare for is andre steder, eller det kan ha vært null grader om natten. Er det fire grader i Bergen sentrum, er det fort under null på Fana. Endret 5. november 2015 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Er sikkert faren for underkjølt regn som fryser med en gang det treffer bakken. 4 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 På min gamle Renault blinket det konstant en celcius-logo i dashbordet hvis temperaturen var lavere enn 3 grader, og i Alfa Romeoen jeg har nå står det "Warning, possible ice on road" i kjørecomputeren når tempen synker under 5. I tillegg til et bilde av et snøfnugg som bare blir værende. Siden man ikke bør sjekke Facebook for værmeldinger og snøbilder mens man kjører er det jo greit at bilen sier ifra.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Det hender jo at det fryser på veien selv om tempen i lufta er 4 grader. 4 Lenke til kommentar
CYA Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Iskrystaller begynner å dannes når vann ekspanderer i temperaturforhold under 4 grader. Ved nullpunktet 0 grader celsius begynner is å smelte til vann. I tillegg har du også fare for underkjølt regn i slike temperaturforhold. Temperatur fra <4 til 4< er ikke interessant å varsle om. Endret 5. november 2015 av CYA 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Det hender jo at det fryser på veien selv om tempen i lufta er 4 grader. Dette! Temperaturen i asfalten kan være lavere enn i lufta, slik at det danner seg en ishinne. Om man da kjører som om det er bar vei, så kan det bli katastrofalt. 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 FredPerry, VGD? Vet han svaret, er det det du mener? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Temperaturen i asfalten kan være lavere enn i lufta, slik at det danner seg en ishinne. Om man da kjører som om det er bar vei, så kan det bli katastrofalt. Selvfølgelig. Hvis veien er kald nok, vil den fryse, og hvis min tante hadde hatt baller, hadde hun vært min onkel. Men er det en regel om at veien som oftest er 4° kaldere enn lufta? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Temperaturen i asfalten kan være lavere enn i lufta, slik at det danner seg en ishinne. Om man da kjører som om det er bar vei, så kan det bli katastrofalt. Selvfølgelig. Hvis veien er kald nok, vil den fryse, og hvis min tante hadde hatt baller, hadde hun vært min onkel.Men er det en regel om at veien som oftest er 4° kaldere enn lufta? Det er nå slettes ikke uvanlig ihvertfall. Spesielt ikke på denne tiden av året. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Gjelder ikke bare VAG. De fleste biler viser * ved 4-5 grader og lavere. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Men er det en regel om at veien som oftest er 4° kaldere enn lufta? Man kan i alle fall ta det for gitt at temperatursensoren i bilen (mellom støtfanger og radiator en plass?) har det lunere enn asfalten som ligger åpen for vær og vind i neste sving og i bunnen av en bakke. Jeg erfarer ofte at termometeret i bilen viser litt høyere temperatur enn det som sitter på veggen på huset, og det er bedre at isvarselet kommer litt for tidlig, enn litt for seint. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Så sent som sist vinter hadde jeg en snurr med bilen. Temp-måleren viste 3, og det var knapt mulig å stå på flate veien. På vår bil varsler den ved 3 og lavere, og kunne godt tenkt meg varsling ved 4. Heldigvis er den ganske til å stole på, og endrer seg raskt. Kjører endel i områder med veldig variabel temperatur, 5-6 grader på noen minutters kjøring er ikke unormalt. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Takk til alle svar! For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på åt trådtittel er skrevet av moderator, ikke meg. Tittelen er ikke korrekt og ikke i samsvar med startinnlegget: min bil gir ikke "signal om utetemperatur under 4°C". Den gir signal idet temperaturen faller TIL 4°C og varer så lenge temperaturen holder seg der. Faller temperaturen videre til 3,5°C osv., opphører signalet. Derfor er jeg fremdeles ikke overbevist om nytten av dette signalet. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Litt merksnodig løsning det. På min plinger den i det temperaturen faller til 4, og etter det er det ett snøsymbol ved siden av temperaturen selv om tempen dropper ytterligere. Endret 7. november 2015 av Gromle 1 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 FredPerry, VGD? Stemmer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå