Gå til innhold

Overklokking av skjermkort (stabil i bench, ustabil i spill)


Fenrisúlfr

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

når jeg overklokker GTX 760'n min, så får jeg det helt stabilt i benchmarks, men etter noen timer med spilling så begynner det å tulle. spill lukker seg, henger eller rett og slett fryser pcen. 

 

jeg bencher i 4 timer som oftest, ser ingen artifacts og alt er helt fint med temperatur osv.

hvorfor tuller da kortet i spill når benchmarks som er tyngre enn noen av spillene jeg spiller går helt knirkefritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bencher med firestrike, heaven, furmark, dirt rally bench og gta v bench. Kortet klarer alt det fint,(kjører alle benchmarks 5 ganger i den rekkefølgen) også noen dager senere så kommer ustabiliteten. Er ikke til å bli klok på :p

kjør furmark i noen døg i strekk, så dør kanskje skjermkortet :D

 

Da får du deg et nytt ett :p

Lenke til kommentar

 

Bencher med firestrike, heaven, furmark, dirt rally bench og gta v bench. Kortet klarer alt det fint,(kjører alle benchmarks 5 ganger i den rekkefølgen) også noen dager senere så kommer ustabiliteten. Er ikke til å bli klok på :p

kjør furmark i noen døg i strekk, så dør kanskje skjermkortet :D

 

Da får du deg et nytt ett :p

 

 

Spanderer du ell? :p

Lenke til kommentar

Vel, GTX 760 er godt over 2 år gammelt, og det var ikke et toppkort DA. Det er bare å få investert...

 

Uansett et kort som fungerer fint den dag i dag så lenge man ikke har alt på topp.

At det er utstabilt kan være greit å finne ut hvorfor, kjøper man et nytt kan problemet vedvare om det feks er strømforsyning eller noe annet.

Lenke til kommentar

Ustabilt ved overklokking er noe ganske annet enn ustabilt generelt.

 

Som trådstarter påpeker ser det ut som overklokken hans er stabil , problemet oppstår etter noen timer og kun under spilling.

Spill er ofte kjent for å trekke litt ekstra fra skjermkortene i visse situasjoner , om skjermkortet i seg selv ikke er problemet så vil man ikke komme lengre om man bytter det ut med noe bedre og fortsatt har problemet i ettertid.

 

Jeg hadde prøvd å feilsøkt først før jeg byttet (selv om et bytte ikke er så dumt heller da kortet begynner å bli gammelt ) :

 

*Sjekk at ingenting blir for varmt , få ut støv og annet i maskinen.

*Skjermkort bør egentlig demonteres (taes ut av pcen) omtrent hvert andre år sånn at man kan få rengjort det ordentlig , trykkluft på boks og en finger på viften mens man fjerner støv er lurt. Sjekk også at alt som kjøler komponentene på skjermkortet sitter som det skal inkludert eventuelt kjøleribber på mosfets og minne.

*Se om du kan lese av noe i loggen til Windows på hva som feilet , administrative verktøy : hendelseliste.

*Dårlige strømforsyninger kan ofte ha de symptomene du påpeker , de greier ikke å levere over tid stabil spenning og slår seg av , problemet vil trolig bare dukke opp oftere og oftere om det er tilfellet og du risikerer å skade interne komponenter. Få sjekket psu asap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...