Ursidae Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg har vert på utkikk etter en ny motorsykkel i en stund... og jeg ser mange fine sykkler men de er alle tyngre enn jeg har sertifikat til.hva slags konsekvenser kan det bli hvis jeg blir utsatt for en ulykke med en for tung sykkel? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Regress fra forsikringsselskapet er nok det du kan bekymre deg mest for i en alvorlig ulykke. F.eks. du kjører på en fotgjenger, vedkommende blir invalid eller lignende, forsikringsselskapet kjører regress siden du ikke hadde sertifikat på kjøretøyet og du blir gjeldsslave resten av livet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Straffa for å kjøyre utan gyldig førarkort blir vell akkurat den samme som å kjøyre utan førarkort? Fyrste gongen du blir tatt skal bota ligge i størrelseorden av 7000-9000 kr, neste gang skal den aukast betraktelig. Politiet kan også beslaglegge kjøyretøyet og ilegge sperrefrist der du heller ikkje får lov til å øvesleskjøyre. Men dette er litt avhengig av situasjonen. Dersom det skjer ei ulykke så må du som nemnt dekke (nesten) alle utgiftene sjølv då forsikringsselskapet kjem til å kreve regress av deg for brudd på forsikringsbetingelsane. I beste fall er dette då berre snakk om skader på eige kjøyretøy, i værste fall kostnaden for å pleiebehovet som dei skadde personane har resten av livet. I tillegg til problema med forsikringsselskapet så kjem politiet sjølvsagt til å opprette sak for manglande førarkort og kjøyring utan gyldig forsikring, men det er nok det minste problemet ditt. Lenke til kommentar
Prøve.no Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Riktig som folk nevner her at man blir straffa som om man kjører uten førerkort. Når det gjelder regress ved en ulykke, så vil konsekvensene variere. Er det sannsynlig at det at du ikke hadde førerkort hadde konsekvens for ulykken? Ja, da vil forsikringsselskapet gjerne kreve alt tilbakebetalt. Om du kjørte forsiktig og korrekt, så kan det bli snakk om en liten regress, i alle om man ser på prosenter, summene kan jo bli svimlende uansett. Om du ikke hadde skyld i ulykken i det hele tatt kan man faktisk være heldig å slippe unna uten regress i det hele tatt. Uansett, for det første er det ulovlig å kjøre et kjøretøy du ikke har førerkort for. Du vil ikke få et forelegg, men en bot som kommer i bøteregisteret. Konsekvensene ved en regress kan også være total ødeleggende for økonomien din på lang sikt. Det er mange gode grunner til å ikke kjøre et kjøretøy du ikke har lov til å kjøre. Om du allerede har førerkort for lett motorsykkel (klasse A1), så trenger du ikke ta hele føreropplæringen for klasse A. Om du allerede har mellomgtung (klasse A2), er det vel bare å smøre seg med litt tålmodighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå