Dufen Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg tenker å lage en modell av et fjell.Hvordan vet jeg hvor høyt hver lag skal være? Slik som denne i bildet under her. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Vet ikke om jeg forsto deg helt riktig, men hver strek er jo en høydekurve, og distansen (høyden) mellom hver kurve er oppgitt på kartet. Typisk 20m på 1:50 000 kart Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Sjekk "ekvidistanse", som normalt skal være oppgitt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Tror jeg har tenkt litt for kjapt her.Kartet må vel være skalasant for at jeg skal kunne bruke ekvidistansene rett skalert? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) For at høyden skal bli riktig må du bruke ekvidistanse fra samme kart som du tar avstandsmålene fra, begge deler oppgis i meter. Skalaen regner du ut med å dele avstanden i modellens meter delt på virkelighetens meter. Hvis 10 mm tilsvarer 500 meter så er modellen skala 1:50 000. Da blir et 600 meters fjell 12 mm høyt. I skala 1:5000 blir fjellet 12 cm høyt. Endret 7. november 2015 av Frobe Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Det var veldig oppklarende, takk for den! Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Jeg tenker å lage en modell av et fjell. hvordan tenker du å lage det? hva slags materiale? Gjort det en gang i papp, men kunne tenkt meg å prøve igjen! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Har tilgang til pvc-duk i forskjellige tykkelser. Tenkte å sparkle over modellen etterpå for så å male/lakke den i fargene som er på det fjellet.Blir å prøve å få printa ut på A3 i en skala som gjør til at jeg får ekvidistansene rett i forhold til skala. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Om du har en modell ferdiglaget på PCen så kan den sendes til feks shapeways så får du den tilbake med farger ol. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Ja jeg har sett på den muligheten men det koster en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå