Gå til innhold

Oppgradering av PC - Spilling

Anbefalte innlegg

Hei, har dette i nåværende pc.

Case : Corsair Carbide 500R Midi Tower Sort

Cpu : Intel® Core i5-2500K Processor

Hovedkort : ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155

Ram : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Gpu: MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Hdd 1 OS: Corsair SSD Force Series F120, 120GB (Denne tok kvelden) Så trenger ny

Ønsker følgende oppgradering om det er mulig

- Nytt skjermkort - Pris ca 3000 - 4000,- Usikker om Nvidia eller Amd , hva anbefales i dette prisområdet og hva passer til hovedkortet mitt

- Ny SSD disk , det har gått greit med 120 GB , men blir litt knapt , så har sett for meg 250 GB ++

Pris ca 1000 - 1500 , hva anbefales her ? Er det stor forskjell på den jeg har nå, og de nye i dag.?

- Ny Skjerm - 24 - 27" Maks 3000,- Noe som er spesielt og anbefale ?

Et spørsmål angående Windows, jeg har rotet vekk lisens/cd for når jeg kjøpte hovedkortet jeg har i dag , er det noe mulighet for å få nytt fra Windows uten å kjøpe ny ?

- Om jeg oppgraderer denne med nytt skjermkort etc , med denne prosessor som står i , er pc fortsatt dugelig en stund ? Føler den funker ok nå , men henger litt igjen på skjermkort , i alle fall etter min mening.

Setter pris på forslag , med linker. Det viktigste er at ting passer med det jeg har av utstyr i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med noen måte for deg å få tak i ny installasjons DVD for windows. Men om du handlet fra for eksempel komplett.no kan du jo logge inn der, og finne kvitteringen på kjøpet. Spør så en kundebehandler om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg. Om du har oppgradert til Windows 10 er det imidlertid en grei løsning, så lenge installasjonen var aktivert. Da kan du gå her og laste ned en kopi av Windows 10, enten til minnepinne, eller for å brenne til DVD. Alt du trenger gjøre er å logge på din Microsoft konto under installasjonen, så blir Windows 10 ferdig aktivert når installasjonen er ferdig.

Prosessoren din holder lenge til et skjermkort i 3-4000Kr klassen, eventuelt kan du overklokke prosessoren bittelitt. Det gjør du bedre med en prosessorkjøler som er litt bedre enn den som fulgte med. Du har ikke oppgitt om du har det, eller overklokket. Hovedkortet ditt støtter alt av skjermkort, også om du vil kjøre 2 skjermkort på likt.

Her er en rimelig SSD som veldig mange anbefaler. Jeg har selv 2 av samme i 500GB versjon og er godt fornøyd. Om du kan prøve Windows 10 "trikset", så gjør det etter at du har kun satt i ny SSD. Microsoft "kjenner igjen" datamaskinen din når du installerer innlogget. Om du har byttet flere andre komponenter er det ikke sikkert Microsoft kjenner igjen datamaskinen din.

Når det kommer til skjerm er det nå kommet skjermer som ikke har en fast oppdateringsfrekvens. Såkalte ARR skjermer som enten støtter FreeSync (AMD) standarden, eller G-Sync (Nividia) standarden. Disse synkroniserer seg med skjermkortet, og gir slik fordeler som ingen "tearing" i bildet, sterkt redusert hakking, og sterkt redusert input-lag. Men det er konkurrerende standarder, og ingen Nvidia skjermkort støtter FreeSync skjermer, eller AMD skjermkort G-Sync skjermer. Så når du velger en slik skjerm velger du også skjermkort fabrikant.

I din prisklasse er der ingen G-Sync skjermer på markedet, så det gjør jo da valget desto enklere. FreeSync skjermer med oppdaterings-frekvens opp til 144Hz fås nemlig til 2490Kr i 24" versjon og 2995Kr for 27" versjon. Disse er da henholdsvis ~1500 og ~1700 kroner billigere enn rimeligste alternativer med G-Sync. Det finnes også et enda rimeligere 24" FreeSync alternativ til 1795Kr, men den går "bare" til 75Hz. Det er visstnok en god forbedring over vanlige 60Hz skjermer, og mange er ikke klar over at en 144Hz med V-Sync skrudd på, i praksis er en 72Hz skjerm når den får mindre enn 144fps servert. Fordi da er ikke skjermkortet raskt nok til å rekke å sende mer enn annet hvert bilde i tide. Hvert bilde blir i stedet vist 2 ganger. For folk på stramt budsjett anbefaler jeg derfor glatt 75Hz skjermen med FreeSync.

Alle disse skjermene er 1080p skjermer. Til den billigste som bare går til 75Hz ville jeg sagt at det holder med dette skjermkortet. Som er en god del billigere enn ditt budsjett. R9 380 er i praksis bare et R9 285 som er pusset litt opp, og overklokket bittelitt fra fabrikk. Så om du ser her hvor det faktisk er mulig å sammenlikne ytelse med kortet du har nå, så ser du for R9 285 kortet ca. men nok litt lavere ytelse enn R9 380. Om dette alternativet frister, så er det egentlig bare å ta den billigste. For ~200Kr ekstra får man 4GB versjon. Det kan være en rimelig forsikring, om det skulle dukke opp spill i fremtiden som skjermkortet klarer utnytte så mye minne med. For øyeblikket er det imidlertid ingen forskjell i ytelse på 2GB og 4GB versjonen.

Innenfor ditt budsjett, og med en 144Hz skjerm ville jeg nok heller gått for et R9 390. Og MSI sin Gaming versjon er den jeg har mest tro på om du vil overklokke. Ellers er det igjen ikke mye forskjell på dem i ytelse, men MSI Gaming vil nok igjen være av de stillere kortene, sammen med Asus Strix kort. Ytelsen vil være litt bedre enn R9 290 kortet som jeg linker til her. Men igjen er det jo en veldig grei måte å vise deg relativ ytelse til kortet du allerede har. R9 390 er ~50% raskere enn R9 380.

Når det gjelder AMD vs Nvidia spesifikt for disse kortene er det slik at de er ment å konkurrere direkte mot Nvidias GTX960 og GTX970. Og ytelsen er rimelig lik. Men om en vinner skal kåres, så er det R9 380 som er litt raskere enn GTX960, og likeledes R9 390 som er litt kraftigere enn GTX970. Nvidias skjermkort kan imidlertid overklokkes noe bedre enn AMDs, så dette forspranget kan nok tas igjen, og med alle kort så overklokket som mulig er det mulig at Nvidia tar over ledelsen. Men vi snakker fremdeles om veldig lik ytelse. Slik jeg ser det er det skjermen som gjør valget enkelt. ARR er noe du vil ha. ;)

Med et R9 390 vil du imidlertid også helst ha 650W PSU eller over. :p

R9 390 er også et litt spesielt kort, i det det er lagd med samme GPU som et R9 390X. Om man er heldig har R9 390 kortet man kjøpte fått sine ekstra shadere deaktivert, uten at det var noe galt med dem. Da kan man flashe firmware'en til skjermkortet så det blir en "ekte" R9 390X. Da har man et kort som yter omtrent som et GTX980 i stedet for. Og GTX970 må nesten ha flytende nitrogen om det skal toppe R9 390"X" etter en slik vellykket flash. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det ser bra ut. Personlig liker jeg 27" bedre, men 24" skal visst være bedre til FPS spill. Så om det er typen spill du foretrekker, eller du er fornøyd med 24" så er du "good to go". Jeg spiller ikke FPS, og har ikke hatt 24" på noen år, så jeg er litt utdatert der.

ARR er en forkortelse for Adaptive Refresh Rate. Skjermer med ARR kan altså endre oppdaterings-frekvensen sin til å matche antall fps de får servert av skjermkortet. Så lenge skjermkortet klarer å levere fps innenfor området til skjermen, er det ingen bilder som blir kastet i søpla, brukt flere ganger, eller sendt til skjermen før det er ferdig tegnet. Og input lag blir kortet inn til den tiden neste frame tar å tegne.

ARR skjermer bruker en funksjon kalt "Adaptive-Sync" fra Vesa standarden. Men Nvidia har lagt inn en annen funksjon i driverne sine som de kaller "Adaptive V-Sync". For å unngå forvirring referer jeg derfor som oftest til disse skjermene som støtter "Adaptive-Sync" for skjermer som støtter ARR. Også fordi det inkluderer både G-Sync og FreeSync skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...