Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg koble ADSL-modemet direkte på linja?

Anbefalte innlegg

Jeg har det problemet at jeg må ha en splitter i en ende av huset da jeg må bruke et analogt modem der (ingen utvei da den PC'en ikke kan ha nettverk). ADSL-modemet derimot står helt i andre enden av huset, og telefonlinjen er parallelkoblet over hele huset.

Jeg har sammenlignet hastigheten på ADSL med og uten splitter og får faktisk 100kbps høyere hastighet uten splitter. Dette resultatet gjentar seg hver gang jeg sammenligner. Kan jo selvfølgelig være tilfeldig uansett men...

Jeg vil bare forsikre meg om at det ikke er skadelig for DSL-modemet å kobles direkte på linjen uten splitter i mellom. Hvis du ser på linken under, der det står "CP-404TJ Single-Line Splitter (Norway)" så ser du at DSL-utgangen på splitteren er ufiltrert. Det burde vel bety at den kan kobles direkte på linjen uten problemer?

Link: http://www.excelsus-tech.com/index.cfm?fus...s.Category&id=5

Noen som vet?

Alternativt, er det noen som kan linke til en webshop som selger splittere?

Endret av tahustvedt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikke noe problem i det hele tatt å koble utenom splitteren, bare skurrer litt i telefonene

Takket være sånne som deg,tjener vi rått på feilmeldinger fra Telenor(jeg jobber for en underleverandør av Telenor)som DU må betale.Ved feil på innvendig opplegg,som f.eks fjerning av splitter ved bruk av analog linje.Problemet er ikke at det blir skurring på telefonen,problemet er at adsl'n detter ut visst du har en telefon koplet til etter splitter(eller hvis du fjerner splitter helt).Det viktigste å huske på er at splitter skal monteres FØRST på linja.

Lenke til kommentar
ikke noe problem i det hele tatt å koble utenom splitteren, bare skurrer litt i telefonene

Takket være sånne som deg,tjener vi rått på feilmeldinger fra Telenor(jeg jobber for en underleverandør av Telenor)som DU må betale.Ved feil på innvendig opplegg,som f.eks fjerning av splitter ved bruk av analog linje.Problemet er ikke at det blir skurring på telefonen,problemet er at adsl'n detter ut visst du har en telefon koplet til etter splitter(eller hvis du fjerner splitter helt).Det viktigste å huske på er at splitter skal monteres FØRST på linja.

Åja, det er det som skjer hos meg...

Det er en irriterende skurring på linja og Internet krasjer når man bruker telefonen. :lol:

Lenke til kommentar

Fant forresten en (tilsynelatende) bekreftelse på at det ikke er farlig for modemet i betingelsene til Tiscali ADSL:

Sitat:

ADSL-modem er en enhet med grensesnitt for tilkobling av Kundens utstyr og et ADSL grensesnitt for tilkobling til telenettet direkte eller med en splitter. Enheten inneholder modem funksjonalitet og bro eller ruting funksjonalitet.

Lenke til kommentar

jobber som underleverandør jeg også, så jeg vet alt om det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-0ncAanc1
Jeg har det problemet at jeg må ha en splitter i en ende av huset da jeg må bruke et analogt modem der (ingen utvei da den PC'en ikke kan ha nettverk). ADSL-modemet derimot står helt i andre enden av huset, og telefonlinjen er parallelkoblet over hele huset.

Jeg har sammenlignet hastigheten på ADSL med og uten splitter og får faktisk 100kbps høyere hastighet uten splitter. Dette resultatet gjentar seg hver gang jeg sammenligner. Kan jo selvfølgelig være tilfeldig uansett men...

Jeg vil bare forsikre meg om at det ikke er skadelig for DSL-modemet å kobles direkte på linjen uten splitter i mellom. Hvis du ser på linken under, der det står "CP-404TJ Single-Line Splitter (Norway)" så ser du at DSL-utgangen på splitteren er ufiltrert. Det burde vel bety at den kan kobles direkte på linjen uten problemer?

Link: http://www.excelsus-tech.com/index.cfm?fus...s.Category&id=5

Noen som vet?

Alternativt, er det noen som kan linke til en webshop som selger splittere?

Det går bra å koble utenom splitter, har gjort det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...