Spillredaksjonen Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Forsvinner i mengden, mener arrangørene bak spillutviklerkonferansen Konsoll.– Norske spillutviklere trenger hjelp Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 "på ett møte ble jeg så sint at jeg beit meg så hardt i leppen at jeg begynte å blø" Er ikke ordentlig sint før man biter av seg leppa. Hvis de hadde laget bra spill og hatt strategisk reklame så hadde de ikke forsvunnet i mengden. Å lansere spill som "ferdige" når det fortsatt er bugs er heller ikke et sjakktrekk. Er en grunn til at Early Access og Kickstarter har blitt populært. Handler om mer enn å bare lage et spill, man må forstå markedet man opererer i også Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Bytt navn til PC så er mye av problemet løst Lenke til kommentar
1969 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 "på ett møte ble jeg så sint at jeg beit meg så hardt i leppen at jeg begynte å blø" Er ikke ordentlig sint før man biter av seg leppa. Hvis de hadde laget bra spill og hatt strategisk reklame så hadde de ikke forsvunnet i mengden. Å lansere spill som "ferdige" når det fortsatt er bugs er heller ikke et sjakktrekk. Er en grunn til at Early Access og Kickstarter har blitt populært. Handler om mer enn å bare lage et spill, man må forstå markedet man opererer i også Her er en artikkel fra en spillutvikler som hadde det meste iorden. Fikk store streamere til å spille spillet, bra omtale. Men likevel var det ingen som kjøpte spillet. http://www.gamasutra.com/blogs/DanielWest/20150908/253040/Good_isnt_good_enough__releasing_an_indie_game_in_2015.php Og selvsagt med hundrevis av andre spillutviklere så er konkuransen hard. Ikke bare det steam flyter over av disse småspilla. Jeg orker ikke å sjekke dem ut. De eneste gangene jeg har klikket meg inn på dem er når de vises i storfeltet for anbefalte spill. Men så er det grafikken da, jeg spilte spill med pixel grafikk i gamle dager, nå har jeg ingen interesse av det. Ikke det at jeg synes det er dårlig grafikk, men skal jeg spille et spill med pixel grafikk så blir det et jeg har spillt før som jeg likte godt i ungdomstida. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Når man åpner Steam kan man scrolle gjennom hundrevis om ikke tusenvis av indiespill med quirky gameplaykonsepter og retropreget grafikk. Noen av disse er gode, mange er dårlige, og jeg har verken tid eller lyst til å gjøre research rundt hver og enkelt for å finne ut hva som kan appellere til meg. Shovel Knight var kanskje det beste spillet som ble gitt ut i 2014 for min del, men jeg kjøpte det kun fordi det ble anbefalt av folk som jeg stoler på smaken til. Jeg ville aldri ha oppdaget Shovel Knight på egenhånd. Om utviklerne er norske eller ikke mener jeg er uinteressant. Et utviklerstudio bør stå eller falle på hva de lager. Jeg håper ikke vi får noen særnorsk, statlig subsidieordning som skal holde kunstig liv i konsepter som ikke er levedyktige, slik vi allerede gjør med mange kunstnere. 1 Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Her er en artikkel fra en spillutvikler som hadde det meste iorden. Fikk store streamere til å spille spillet, bra omtale. Men likevel var det ingen som kjøpte spillet. http://www.gamasutra.com/blogs/DanielWest/20150908/253040/Good_isnt_good_enough__releasing_an_indie_game_in_2015.php Bra artikkel men tror følgende utsagn er selve problemet til mange utviklere In my opinion, in order to actually hit that Life Spiral, you need one of three things: •A great/remarkable game, •An excellent marketing campaign, or •Very good luck. Viktigste grunnen til at et spill selger bra er ETTERSPØRSEL! Dere må lage spill folk vil spille som er bedre enn konkurrentene. Mange indie spill som ikke har noe marketing campaign men som selger råbra pga word of mouth/community driven fordi det er et spill folk vil spille. Ikke bare lag spill for å lage spill fordi det er gøy eller interessant for dere som utviklere hvis dere ikke har pengene til å lage spill med tap. Helt enig med Spartapus sitt innlegg. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Det handler lenger ikke om gode spill, det er eksepsjonelle indiespill som kommer seg på overflaten og ikke blir igjen på bunnen. Det er selvfølelig noen unntak, men spillet ditt må være best innen den sjangeren eller det feltet som du begir deg ut på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå