Andale Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei, Mistet bank korte mitt igår 03.11.2015 og ventet med å sperre det til idag pga. håp om å finne det igjen! Dette er da ett Visa Electron kort.Ser nå på nettbanken at de som har antakeligvis funnet kortet har kost seg veldig i en CocaCola automat med kort betaling, det er da kjøpt 15 stk på rad i en slik automat! (trengen ikke kode på slike automater med kort leser)Kortet er nå sperret! men spørsmålet mitt er da.. Er det mulig å få igjen dette beløpet som er kjøpt cocacola for? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Tvilsomt. Tror neppe det skjer. :/ Lenke til kommentar
skripis Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Reklamer, og se hva banken sier. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Bare å høre med banken om det er noe de gjør, men det er så vidt jeg vet ikke vanlig.Er vell snakk om rundt 300kr, så kan jo hende de gjør det på goodwill? Lenke til kommentar
Andale Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Bare å høre med banken om det er noe de gjør, men det er så vidt jeg vet ikke vanlig. Er vell snakk om rundt 300kr, så kan jo hende de gjør det på goodwill? ja håper de kan ordne opp i det! burde jo være noe form for "forsikring" på kortet at når kortet blir misbrukt at beløpet kan refunderes tilbake! Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Det er derfor en skal sperre det med en gang en mister det / ser at det blir misbrukt / mistanke om at det kan bli misbrukt Du må alltid melde fra med én gang du oppdager at kortet ditt er borte, og du må aldri oppbevare PIN-koden sammen med kortet. Du må heller aldri la andre bruke kortet ditt eller legge det igjen i for eksempel en bar. Ifølge Finansavtaleloven svarer kontohaveren med inntil 800 kroner for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskort når tilhørende personlig kode eller annen lignende sikkerhetsprosedyre er brukt. Kontohaveren svarer med inntil 8000 kroner dersom misbruket skyldes grov uaktsomhet, eller dersom kontohaveren ikke har underrettet om at kortet er tapt innen rimelig tid. Dersom kontohaver forsettelig har muliggjort misbruk eller ikke underrettet om irregulær bruk av kort snarest mulig etter å ha fått kjennskap til det vil kunden være ansvarlig for tapet. I forbrukerens interesse flyttes i tillegg bevisbyrden over fra kunde til finansinstitusjon. http://www.visa.no/sporsmal-og-svarMen bare å høre med banken Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei, Mistet bank korte mitt igår 03.11.2015 og ventet med å sperre det til idag pga. håp om å finne det igjen! Dette er da ett Visa Electron kort. Ser nå på nettbanken at de som har antakeligvis funnet kortet har kost seg veldig i en CocaCola automat med kort betaling, det er da kjøpt 15 stk på rad i en slik automat! (trengen ikke kode på slike automater med kort leser) Kortet er nå sperret! men spørsmålet mitt er da.. Er det mulig å få igjen dette beløpet som er kjøpt cocacola for? Det har ingen hensikt å vente, de låser det jo opp igjen for deg. Så lærte du det til neste gang. 1 Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei, Mistet bank korte mitt igår 03.11.2015 og ventet med å sperre det til idag pga. håp om å finne det igjen! Dette er da ett Visa Electron kort. Ser nå på nettbanken at de som har antakeligvis funnet kortet har kost seg veldig i en CocaCola automat med kort betaling, det er da kjøpt 15 stk på rad i en slik automat! (trengen ikke kode på slike automater med kort leser) Kortet er nå sperret! men spørsmålet mitt er da.. Er det mulig å få igjen dette beløpet som er kjøpt cocacola for? Det har ingen hensikt å vente, de låser det jo opp igjen for deg. Så lærte du det til neste gang. This! ^ Hadde det vært et mastercard hadde jeg kanskje skjønt at man venter, for hos f.eks DNB koster det 200 (tror jeg, ork å google) for nytt mastercard, og de åpner IKKE opp igjen. Trust me, sperret det med en gang jeg trudde det var borte, ble ringt opp av en vennine som fant det 10min etterpå, men kunne ikke åpne det igjen Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 kunne ikke åpne det igjen aka ville ikke = $$$ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Og om ikke jeg husker feil er det når kortet blir sperret det gjelder, så venter du og de tapper det for penger etter at du har fått kortet sperret det gjelder i fra. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 kunne ikke åpne det igjen aka ville ikke = $$$ De åpner ikke sperrede kort, for det kan jo være korttyven som ringer inn og ber om det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Om du får dekt noke av tapet vil være avhengig av kor stor del av tapet som var din eigen feil. Det å ikkje melde frå med ein gong om at kortet kunne være på avveier teller definitivt mot deg i det spørsmålet. Men om du i teorien hadde blitt fråstjålet både kort, mobiltelefon og bil om natta på ein aude plass slik at det tok 6 timar i kome i kontakt med sivilisasjonen igjen for å melde frå om tapet så hadde det blitt noe annet. Så sjekk bankkortavtalen du har med banken for å sjå kva som skal til for at du får dekt tapet. Sjølv viste eg ikkje at brusautomatar ikkje krever PIN-kode, men dersom bankane har akseptert ei slik løysning så må vell det tyde på at tapsrisikoen er sett på som såpass lav fordi det er begrensa kor stor verdiar ein kan bruke med eit stjålet kort? Så det vil nok kunne telle til din fordel igjen at tyvane ikkje har hatt tilgang til PIN-koda. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei, Mistet bank korte mitt igår 03.11.2015 og ventet med å sperre det til idag pga. håp om å finne det igjen! Dette er da ett Visa Electron kort. Ser nå på nettbanken at de som har antakeligvis funnet kortet har kost seg veldig i en CocaCola automat med kort betaling, det er da kjøpt 15 stk på rad i en slik automat! (trengen ikke kode på slike automater med kort leser) Kortet er nå sperret! men spørsmålet mitt er da.. Er det mulig å få igjen dette beløpet som er kjøpt cocacola for? Det har ingen hensikt å vente, de låser det jo opp igjen for deg. Så lærte du det til neste gang. This! ^ Hadde det vært et mastercard hadde jeg kanskje skjønt at man venter, for hos f.eks DNB koster det 200 (tror jeg, ork å google) for nytt mastercard, og de åpner IKKE opp igjen. Trust me, sperret det med en gang jeg trudde det var borte, ble ringt opp av en vennine som fant det 10min etterpå, men kunne ikke åpne det igjen Jeg bestilte nytt MC kort her for et års tid siden(mitt gamle ble ødelagt) og jeg betalt ikke en krone for det nye kortet. Sjekket nettbanken min nå, og der påstår de at det koster 0 kroner så lenge du gjør det i nettbanken eller mobilbanken. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 De åpner ikke sperrede kort, for det kan jo være korttyven som ringer inn og ber om det. Jeg sperret et kort en gang, og da fikk jeg en kode som jeg skulle oppgi om jeg fant kortet og ville ha det åpnet igjen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Får ihvertfall ikke noe igjen nå da du har innrømmet at du ventet for lenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå