Chipsmaster Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Hei.Vurderer å oppgradere maskinen litt siden det er blitt en god stund siden.Prisklasse ca 10.000. Helst under.Jeg er ikke kjempe kresen annet enn at jeg ønsker å kunne spille alle dagens spill (COD, Battlefield, SW Battlefront, Assassins creed osv..) på best mulig grafikk.Jeg kommer ikke til å kjøre SLI, og har gitt opp håpet med å interessere meg noe særlig for overklokking. Selv om kanskje muligheten er grei om det ikke koster mye ekstra. Og selvfølgelig, la det gå en liten stund før jeg trenger oppgradering igjen.Dagens oppsett:Corsair Air 540Asus P8Z68-V PRO i5-2500KCooler Master Hyper 212 EVO Corsair 8GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2x4GB) Corsair 750W TX EVGA GTX 780 Classified Asus Xonar PhoebusBenq XL2420TRazer MambaRazer Black Widow UltimateEn 250GB SSD fra Samsung og en 128GB SSD fra kingston (?) + ett par HDDHvor ser dere det kan lønne seg å gjøre oppgraderingen?Jeg tenker i utgangspunktet nytt skjermkort.Og tenker på dette Men det bruker opp mesteparten av budsjettet.Hva tenker dere? Holder denne oppgraderingen er god stund til og eventuelt ta HK,CPU, RAM i en litt senere anledning? Jeg ønsker meg også en ny skjerm, sett bort fra det forrige budsjettet.Jeg har en grei gaming-skjerm, men jeg sliter med å få rene linjer og bedre farger til bilde og film. Har dere ett forslag? Er en curved 27" noe å trakte etter enda? Jeg tenker 27", ikke større. Men trenger en klar og fin skjerm med gode farger og passelig oppløsning. Ikke nødvendigvis rettet mot gaming. Da får jeg eventuelt bruke den jeg allerede har og switche mellom de to.Pris helst rundt 3.000 men kan strekke meg til rundt 5.000. Noen gode forslag? Og hva tenker dere om blank skjerm kontra matt? Det jeg har tenkt på ellers:SkjermHK CPU eller CPU Er skylake noe å trakte etter?RAMKom gjerne med forslag til alle delene, ikke kun skjerm og skjermkort På forhånd, takk! Endret 4. november 2015 av Chipsmaster Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Jeg synes du skal ta en titt her og leke litt med benchmarks der. Såvidt jeg kan forstå er det rett og slett svært lite å tjene for deg på å oppgradere CPU til spilling. Om det er noe mer å hente så er det lett å få ut med en bitteliten overklokk på din nåværende CPU. Selv om det er helt uaktuelt for deg med overklokking er det en veldig dårlig innvestering for å hente ~5-10 ekstra fps. Det er rett og slett bare et GTX980ti som vil oppleves som en oppgradering for deg. Når det gjelder skjerm ville jeg vurdert å gå for en skjerm med ARR nå. Selv har jeg PG278Q som er svært lett å anbefale om du kan få prutet den ned rundt 4500Kr slik jeg ga for min. Nypris på disse ligger på ~7000Kr. Men G-Sync er absolutt deilig i bruk. Null tearing, silkeglatt bevegelse, og minimalt med input-lag. Men jeg ville beholdt den gamle skjermen din til FPS, selv et GTX980ti sliter med 1440p i 144Hz i nyere spill (sliter, som i; klarer ikke). Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Jeg synes du skal ta en titt her og leke litt med benchmarks der. Såvidt jeg kan forstå er det rett og slett svært lite å tjene for deg på å oppgradere CPU til spilling. Om det er noe mer å hente så er det lett å få ut med en bitteliten overklokk på din nåværende CPU. Selv om det er helt uaktuelt for deg med overklokking er det en veldig dårlig innvestering for å hente ~5-10 ekstra fps. Det er rett og slett bare et GTX980ti som vil oppleves som en oppgradering for deg. Når det gjelder skjerm ville jeg vurdert å gå for en skjerm med ARR nå. Selv har jeg PG278Q som er svært lett å anbefale om du kan få prutet den ned rundt 4500Kr slik jeg ga for min. Nypris på disse ligger på ~7000Kr. Men G-Sync er absolutt deilig i bruk. Null tearing, silkeglatt bevegelse, og minimalt med input-lag. Men jeg ville beholdt den gamle skjermen din til FPS, selv et GTX980ti sliter med 1440p i 144Hz i nyere spill (sliter, som i; klarer ikke). Hadde jeg senere gått for 980ti i SLI, ville jeg da kunne kjørt greit 1440p i 144Hz? Burde jeg da også oppgradere PSU? Vet faktisk ikke om den har flere 8-pins(?) igjen ledige.. Edit: Og mulighet for Nvidia 3D? Endret 4. november 2015 av Chipsmaster Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Jeg faller vel i en litt vanlig felle når jeg skriver at 980ti ikke klarer dette alene. Jeg burde selvfølgelig ha presisert at vi snakker om nye tunge spill på "Ultra". Det er nok av spill som 980ti driver flott på 1440p@144Hz, og folk er forskjellige når det kommer til hvor mye "eyecandy" som er nødvendig. Jeg pleier kikke på denne kalkulatoren når jeg skal vurdere størrelse på PSU. Bare å legge inn komponentene dine, og trykke "calculate". 750W er mer enn nok til 1x980ti, men nummer 2 blir verre. Edit: 3D Vision glemte jeg ja. PG278Q støtter det. Og skjermkortene skal også det. Men jeg har Windows 10, og foreløpig suger Nvidias drivere på alt som har med SLI og G-Sync å gjøre. 3D-Vision fungerer for såvidt, men ytelsen er helt rævva... Endret 4. november 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Jeg faller vel i en litt vanlig felle når jeg skriver at 980ti ikke klarer dette alene. Jeg burde selvfølgelig ha presisert at vi snakker om nye tunge spill på "Ultra". Det er nok av spill som 980ti driver flott på 1440p@144Hz, og folk er forskjellige når det kommer til hvor mye "eyecandy" som er nødvendig. Jeg pleier kikke på denne kalkulatoren når jeg skal vurdere størrelse på PSU. Bare å legge inn komponentene dine, og trykke "calculate". 750W er mer enn nok til 1x980ti, men nummer 2 blir verre. Litt av poenget nå er å kjøre på litt så jeg slipper å oppgradere på en stund. Og eyecandy er jeg glad i! Forslag til en eventuell psu til 2x980ti? Helst en hvor jeg kan fjerne kablene som ikke brukes.. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Corsair hx/ax 1000i Evga P2 1000 Du kan også ta en kikk her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&page=1 Endret 4. november 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Denne (review) ser ut som et av de beste kjøpene for meg for øyeblikket, prismessig. Muligens den jeg ville valgt. Men også denne (review) er en svært god kandidat, om jeg ikke husker feil har den effektivitetsgrad som tilfredsstiller kravet til platinum opp til 1200W. Om du trekker over det, så blir den "bare" gold sertifisert. Så i praksis platinum den også altså. Men EVGA'en har 10 års garanti om du registrere den. Tror Super Flower'en har 5 år. Så det taler jo for EVGA. Når man strekker budsjettet litt, så er det vanskelig å vite hvor en skal stoppe, skiller jo bare et par hundre mellom disse to. Endret 4. november 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Er det ønsketenkning at denne PG278Q og GTX 980Ti vil komme på et greit tilbud på Black Friday eller Cyber Monday? Av erfaringer, er det mest å hente på hardware på black friday eller cyber monday? Endret 5. november 2015 av Chipsmaster Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg tror nok et eller flere 980ti vil komme på tilbud, PG278Q er verre å spå. Ellers er det 20% rabatt på alle skjermer hos Lefdal frem til i morgen. Men man ser ikke at de er på tilbud før man har puttet dem i handlekurven. 20% rabatt gjør kanskje XB270HU interessant? Ellers har jeg litt inntrykk av at Cyber Monday ikke er like innkjørt i Norge enda. Så Black Friday tror jeg kommer til å ha mye av de samme tilbudene som Cyber Monday. Som regel kan man uansett bestille fredag, og kansellere mandag om man finner noe bedre tilbud. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Jeg tror nok et eller flere 980ti vil komme på tilbud, PG278Q er verre å spå. Ellers er det 20% rabatt på alle skjermer hos Lefdal frem til i morgen. Men man ser ikke at de er på tilbud før man har puttet dem i handlekurven. 20% rabatt gjør kanskje XB270HU interessant? Ellers har jeg litt inntrykk av at Cyber Monday ikke er like innkjørt i Norge enda. Så Black Friday tror jeg kommer til å ha mye av de samme tilbudene som Cyber Monday. Som regel kan man uansett bestille fredag, og kansellere mandag om man finner noe bedre tilbud. Fint poeng det med å kansellere Tja, hva er forskjellen på de to skjermene? Pros? cons? om du har noen.. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Syns vel kanskje 6000 er litt i høyeste laget nå i denne omgang.. Tror jeg. Så hvis det ikke er noen kjempe forskjeller vil jeg heller satse på et tilbud på Asusen, skulle ikke det bli noe av får jeg heller vente, finne en annen, eller kanskje en brukt? Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Ett 980 ti + antingen X34 eller 27" v1440p Gsync. För 5900 får du Acer's variant på lefdal idag och i morgon. Har själv sett den senast i dag och måste säga att jag blev positivt överraskad. Tilbudet på X34 är helt sjukt bra. Köp en bättre kylare till cpu, tryck på ett par knappar och du har 4.3ghz på cpu enkelt. Asusen och Acern är väl i princip EOL och de skall ut för att ge plats åt de "nya" tänker jag. Endret 5. november 2015 av mackanz Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Ett 980 ti + antingen X34 eller 27" v1440p Gsync. För 5900 får du Acer's variant på lefdal idag och i morgon. Har själv sett den senast i dag och måste säga att jag blev positivt överraskad. Tilbudet på X34 är helt sjukt bra. Köp en bättre kylare till cpu, tryck på ett par knappar och du har 4.3ghz på cpu enkelt. Måtte nettopp skru ned klokken på min cpu grunnet ustabilitet på tunge spill.. Har nå satt den tilbake til default på 3.4-5ghz. Den lå på 4.3, men som sagt ble det ustabilt over litt tid.. Ikke spesielt varm var den heller så kanskje den begynner å bli sliten, da den var i det stadiet veldig lenge (?) Men takk for forslag! Edit: x34, rå skjerm, men ikke til 9600,-... Endret 5. november 2015 av Chipsmaster Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 XB270HU er mye samme som Asus PG278Q, men med IPS panel. Det gir bedre farger og inn-synsvinkel. TFT-Central kåret den til beste Gaming skjerm når den kom, bedre enn PG278Q. Jeg testet den selv, betalte 7500 og sendte den i retur på angrerett. Den var fin i bildet, bortsett fra litt IPS glow. Men hele greia føltes veldig dårlig plastikk kvalitet, litt små detaljer der som bare fikk meg til å si: "God skjerm, men 7500Kr? I don't think so..". Til 5900Kr tenker jeg den er et godt kjøp, sett opp mot konkurrentene. PG278Q ligger jo på ~7000Kr. For egen del ble det PG278Q om igjen etter at jeg testet XB270HU. Mulig jeg innbiller meg det, men jeg synes responstiden på 4ms virket synlig dårligere enn 1ms på PG278Q. Sier seg jo selv egentlig, om man først er i stand til å se forskjellen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå