Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan ansatte låse seg inn i hybelen sånn helt uten videre?


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg går på Vg1 elektro. Jeg bor på skolen i en hybel som jeg leier av skolen.  Problemet er at de ansatte låser seg inn akkurat når det passer for dem. Det er mange ganger jeg våkner av at en annsatt på skolen står over senga mi og vekker meg for å levere en beskjed. Dette skjer også hvis jeg forsover meg. Grunnen til at jeg sier "ansatt" og ikke er mer spesifikk er fordi at jeg faktisk ikke vet stillingstittelen til de vedkommende som invaderer privatlivet mitt, jeg tør ikke å spør. De er veldig strenge og jeg er ikke akkurat så gira på å utfordre autoriteten til de ansatte her på skolen. Har dem rett til å gjøre dette ? Jeg føler at jeg ikke har et privatliv og jeg skal gå her i 3 år. HJELP!
 

strict-teacher.jpg

Endret av epostpassordogvisningsnavn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har noe å si fordi husleieloven ikke sier noe særlig eksplisitt om dette spørsmålet. 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener husleielovens ufravikelighet, jf. § 1-2, innebærer at man ikke kan avtale at leier skal ha plikt til å gi utleier adgang til husrommet utover det § 5-6 krever. Det vil være "mindre [gunstig] for leieren enn det som følger av [loven]". 

 

(Skal det være lovfestede begrensninger for hva man kan avtale om tilgang til boligen for tilsyn og vedlikehold, men fritt fram for en avtale der utleier kan låse seg inn på soverommet når som helst "fordi han føler for det"?)

Lenke til kommentar

Høres veldig ulovlig ut. Hadde en lignende sak med min huseier som jeg fikk medhold i, som ikke var i nærheten av så ille som dette. Om du bor i en større by eller er medlem av f.eks. NITO, kan du få gratis rettshjelp fra jus-studenter og andre jurister, ville googlet meg frem og tatt kontakt. Trenger ikke bli noen faktisk sak, men bare å involvere en jurist kan hjelpe mye. Ingen liker å få offisielle klager fra jurister i postkassen. 

Lenke til kommentar

Adgang til vedlikehold og lignende skal varsles på forhånd i rimelig tid. (Leietaker må få rimelig sjanse til å sove ferdig eller møte opp, rydde etc). Et par dagers varsel høres rimelig ut når leietaker normalt er til stede. I ferier bør man varsle lengre i forveien.

 

Unntaket om fare for skade etc gjelder for eksempel ved branntilløp, lekkasjer/oversvømmelse og andre akutte behov.

 

I min tid som leietaker har jeg aldri opplevd en utleier som krever å få komme inn uanmeldt og i hvert fall ikke låser seg inn på egenhånd uanmeldt. De få gangene det vært uanmeldt besøk har de ringt på og spurt pent om det passet. I min tid som utleier har jeg varslet i god tid eller spurt pent om det passer med unntak av ett tilfelle. En brannalarm der jeg ikke fikk kontakt med leietaker hverken på telefon eller ringeklokka. Da låste jeg opp, fant ingen tegn til røyk, gikk ut, fant feilkilden og skrev en lang SMS om hva som hadde skjedd.

 

Det du opplever med ansatte som uanmeldt låser seg inn når du sover høres VELDIG feil ut. Aner ikke hvordan det reguleres i loven, men det er veldig langt unna den praksisen jeg kjenner. Ta det opp med de som gjør dette. Det er i hvert fall første steg før du eventuelt tar det til skolens ledelse. Med mindre denne skolen er en form for åpen soning, psykiatrisk institusjon der du er pasient/innsatt eller forsvarsanlegning, så tviler jeg på at de ansatte får særlig medhold fra ledelsen i den praksisen. Inkludert når du forsover deg.

Lenke til kommentar
Jeg holder helt med deg i at dette er uakseptabelt, men:
 
 

Grunnen til at jeg sier "ansatt" og ikke er mer spesifikk er fordi at jeg faktisk ikke vet stillingstittelen til de vedkommende som invaderer privatlivet mitt, jeg tør ikke å spør. 

 

Jeg er 30 år.

Man up.

Du er en voksen person med rett på privatliv, neste gang dette skjer sier du "ærlig talt, hvis ikke det brenner eller er vannlekkasje, så blir dette siste gang du låser deg inn hit uten at vi har avtalt noe annet. Forstått?". Hvis personen ikke er medgjørlig, spør du hvem som er sjefen h*ns og tar det med dem.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rettsspørsmål:

 

* Har utleier adgang til en internathybel?

* Gjelder eventuelt husleielovens bestemmelser?

 

Fra husleielovens §2: "For øvrig gjelder loven ikke hvor annet enn bruksrett til husrom er det vesentlige i avtaleforholdet."

 

Rettspørsmål:

 

* Hvis husleilovens bestemmelser ikke gjelder, hvilken lov og hvilke regler er det da som gjelder? 

 

En del av denne problemstillingen vil vel være hvordan kontrakten er utformet, om det for eksempel finnes en særskilt leiekontrakt for hybelen, eller det finnes en kontrakt for skolegang, som også omfatter innlosjering på internat.

 

Hvis husleielovens bestemmelser eventuelt ikke gjelder, hvilken lovgivning skal man da legge til grunn? Kan man som hovedprinsipp "krenke eller invadere" folks privatliv?

 

Hvis jeg skulle gjette så vil de generelle rettsprinsippene som følger av opplæringsloven komme til anvendelse.

 

Kan lærer beslaglegge en mobiltelefon ? .. Tja. Kan lærer kroppsvisitere en elev eller kikke opp i en veske? Nei.

 

Kan en lærer vekke en som sitter på pulten sin i klasserommet og sover? Ja.

 

Kan en lærer (eller andre) låses seg inn på internathybelen og vekke den sovende elev? Her er man vel ved en grense og her ville jeg vel tro at svaret er "nei".

 

Kan lærer (eller andre) ringe eleven på mobiltelefon eller banke på døren? Her ville jeg gjette på at man er ved den samme hårfine grense og at svaret er "Ja".

 

Her vil jeg videre tro at det å starte en krangel er en særdeles dårlig ide.

 

Hvis det dreier seg om videregående utdanning etter utdanningsloven så kan man vel sende en klage til Fylkesmannen.

 

Man kan for eksempel informere om at klage er sendt og at man for ettertiden bør banke på i stedet for å låse seg inn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...