Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet på bruktmarked

Lockdown

Anbefalte innlegg

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg handler hele tiden på finn og andre forum av privatpersoner, og forhåndsbetaling er helt klart min mest brukte betalingsløsning.

Da har man et kontonummer i en norsk bank å vise til! Nettopp derfor er ingen (de færreste iallefall) dumme nok til å svindle!

Ingen får opprette bankkonto uten at ID er 100% verifisert!

Skulle handelen gå galt, kan politiet finne eieren av bankontoen uten problem. Da skal vedkommende ha en meget god forklaring for å slippe unna.

Enten er kontoen blitt misbrukt, men da skal jo pengene fremdeles være der og betales tilbake, eller så er det han som er den skyldige!

Uansett så vil jo ingen oppgi en konto de ikke har tilgang til, for da får de jo ikke pengene de er ute etter...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg handler hele tiden på finn og andre forum av privatpersoner, og forhåndsbetaling er helt klart min mest brukte betalingsløsning.

Da har man et kontonummer i en norsk bank å vise til! Nettopp derfor er ingen (de færreste iallefall) dumme nok til å svindle!

Ingen får opprette bankkonto uten at ID er 100% verifisert!

Skulle handelen gå galt, kan politiet finne eieren av bankontoen uten problem. Da skal vedkommende ha en meget god forklaring for å slippe unna.

Enten er kontoen blitt misbrukt, men da skal jo pengene fremdeles være der og betales tilbake, eller så er det han som er den skyldige!

Uansett så vil jo ingen oppgi en konto de ikke har tilgang til, for da får de jo ikke pengene de er ute etter...

Og du tror at politiet vil bruke ressurser på det? Neppe...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt svindlet på finn selv, og politet henla saken selv med kjent gjerningsmann....kjipe greier. 

Da anmelder du politiet til spesialenheten!

Med kjent gjerningsmann skal politiet sørge for at loven gjelder også for ham!

Med ukjent gjerningsmann har politiet anledning til å nedprioritere og henlegge saker av lavere alvorlighetsgrad, og selv om svindelsaken din ikke får topp prioritet, kan de ikke henlegge en sak med kjent gjerningsmann!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på!! Denne fyren holder svindelen med 980ti gående enda.

Jeg søkte også etter et 980ti på finn.no for en tid tilbake, og fikk etter ett par dager mail fra denne Beck. Han ville selge meg et nesten ubrukt MSI 980ti Armor x2 for kr. 4500. Begge tilbudene var inkludert frakt, da han ønsket å kvitte seg med det snarest (kortet var egentlig solgt, men hun som hadde kjøpt det hadde ikke hentet det ut). Jeg takket selvfølgelig ja, da dette var et knalltilbud.

Etter å ha tenkt litt, ble jeg mer og mer mistenksom til denne fyren.

1. Kr.4500,- måtte være for godt til å være sant.. Det fantes jo nesten ikke 980ti å få kjøpt brukt til under 6000kr.

2. Jeg fant ingen George Beck verken på Facebook, skattelister eller ved søk på Google.

3. Han skulle hele tiden intens bevise at han var ærlig.. ringte meg flere ganger, sendte meg kvittering fra Digital Impuls i George Becks navn+++. 

Han ringte meg igjen når han sto på posten, for å forsikre seg om at han hadde riktig navn og adresse. Deretter fikk jeg bilde på mms av pakken, med sporingsnummer på, samt kvitteringen for oppkrav. 2 dager senere mottok jeg hentemelding i postkassen. Dro ned og viste en utskrift av denne tråden til damen i skranken, som ga meg lov til å åpne FØR jeg betalte... I pakken lå det 3 kabinettvifter av den billige sorten, noen ledninger og en haug med drivercd'er. Alt pakket i orginalesken til et 980ti-kort. Er redd denne fyren har klart å lure mange. Jeg vil virkelig takke trådstarter for å opprettet denne tråden, visst ikke hadde jeg trolig mistet 4500kr.

Beck ja... en kamerat av meg venter på hovedkort fra han...

Anmeld dritten, når politiet får nok på en og samme fyr må de til slutt gjøre noe. At man sitter på diskusjon.no og diskuterer henrettelsesmetoder hjelper dessverre ingenting.

Lenke til kommentar

Har dere som har opplevd problemer med denne personen meldt fra til finn? Finn sperrer gjerne brukere hvis de tror dette er svindlere. Finn kan også gå gjennom all kommunikasjon vedkommende har hatt med ulike kjøpere, dersom man har kommunisert med vedkommende gjennom finn, og se om det er flere offere. Samme produkt solgt til mange ulike kjøpere er skjelden et tegn på at alt er som det skal.

Ang å få tilbake pengene; Kan man ikke ta saken til forliksrådet og kreve avtalen oppfylt evt pengene tilbake? Man trenger da å overbevise forliksrådet om at tilsendt vare ikke var ihht avtale. Risikoen man løper er heller ikke allverdens, 1025 kr.

Lenke til kommentar

Har dere som har opplevd problemer med denne personen meldt fra til finn? Finn sperrer gjerne brukere hvis de tror dette er svindlere. Finn kan også gå gjennom all kommunikasjon vedkommende har hatt med ulike kjøpere, dersom man har kommunisert med vedkommende gjennom finn, og se om det er flere offere. Samme produkt solgt til mange ulike kjøpere er skjelden et tegn på at alt er som det skal.

Ang å få tilbake pengene; Kan man ikke ta saken til forliksrådet og kreve avtalen oppfylt evt pengene tilbake? Man trenger da å overbevise forliksrådet om at tilsendt vare ikke var ihht avtale. Risikoen man løper er heller ikke allverdens, 1025 kr.

Jeg varslet Finn.no angående min sak, og de har sperret profilen han brukte. Men han har sikkert åpnet ny profil igjen nå..

Lenke til kommentar

Tøv. Det er anledning til å henlegge saker med kjent gjerningsmann. Anledningen ble til og med lovfestet fra 1. oktober i fjor.

Kan man ikke, om man gidder, gå til privat straffesak i slike tilfeller? Hva skal til for å få det gjennom? Har man en mengde uomtvistelige beviser burde det jo gå OK..

Lenke til kommentar

Ja, man kan reise privat straffesak. Man må kunne dokumentere at det er "fyldestgjørende grunn" til privat påtale, jf. straffeprosessloven § 416 for å unngå at saken blir avvist. Relevante momenter er i hvilken grad man vil kunne føre tilstrekkelig bevis ("ut over rimelig tvil"-standarden), belastningen for tiltalte sett i lys av bevisbildet, og hvilken interesse saksøker har i å føre straffesak. 

Merk at det å reise privat straffesak ikke gir noen rett til å benytte tvangsmidler, eller til å kreve tvangsmidler brukt. 

Lenke til kommentar

Merk at det å reise privat straffesak ikke gir noen rett til å benytte tvangsmidler, eller til å kreve tvangsmidler brukt.

.. Mener du at anmeldte ikke er pliktig til å stille i selve rettssaken (må vel kunne kalles tvangsmiddel)?
Lenke til kommentar

Den saksøkte har møteplikt til hovedforhandlingen, jf. straffeprosessloven § 85 jf. § 409, men det er ikke saksøkeren som bestemmer det - det er loven. Denne møteplikten er ikke et tvangsmiddel i seg selv.

Etter straffeprosessloven § 88 kan retten bestemme at en saksøkt skal pågripes hvis han ikke møter. Dette er et tvangsmiddel, men ikke et tvangsmiddel saksøkeren rår over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her må alle huske på de gyldne regler:

- Hvis ett tilbud virker for godt til å være sant så er det det!

- IKKE betal på forhånd

- Bruk Finn sin betalingsgaranti

- Vær skeptisk/unngå oppkrav

Dette gjelder hvis man er selger:

- Vær skeptisk til bankoverføring samme dag som gjenstand skifter hånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...