Den Ukjente Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hei! Jeg begynte å jobbe i bedriften 1 juli i år, gjennom ett bemanningsbyrå. I denne bedriften varierer arbeidsmengden fra uke til uke, og jeg (med mange andre) går på ukeskontrakter (selv om vi vet at vi i praksis er "faste vikarer"). Jeg har jobbet mandag - fredag (altså full uke) stort sett hver uke. Det har likevel vært uker hvor jeg har hatt en dag fri. På onsdag forrige uke våknet jeg og var syk. Brukte dermed egenmelding (Som jeg så vidt jeg kan forstå er i min fulle rett til), noe som gikk helt greit for bedriften. I dag kom likevel kontaktpersonen i bemanningsbyrået, og ba meg signere på at jeg var syk den dagen. Ho sa med det samme at jeg ikke egentlig hadde krav på egenmelding med lønn, ettersom jeg ikke hadde jobbet 37,5 timer pr uke, hver eneste uke i over 2 måneder. Ho sa videre at ho ikke orket å være såpass pirkete, og ga meg lønn denne dagen. I ettertid synes jeg det høres veldig rart ut at man ikke har krav på lønn ved bruk av egenmelding uten å ha jobbet 37,5 timer hver uke. Av relevant lovverk har jeg funnet fram til Folketrygdloven § 8-24, som omhandler rett til å nytte egenmelding. Jeg klarer likevel ikke å tolke denne loven hverken den ene eller andre veien hva angår min sak. Det er neppe snakk om noen gjenansettelse, ettersom det ikke har gått en uke uten noen som helst oppdrag i bedriften, eller? For å forkorte det hele; Har man som ("fast") vikar rett til lønn ved bruk av egenmelding, selv om man ikke har jobbet 37,5 timer pr uke i tiden man har vært utleid, sett at man har vært utleid i mer enn 2 måneder sammenhengende? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei! Jeg begynte å jobbe i bedriften 1 juli i år, gjennom ett bemanningsbyrå. I denne bedriften varierer arbeidsmengden fra uke til uke, og jeg (med mange andre) går på ukeskontrakter (selv om vi vet at vi i praksis er "faste vikarer"). Jeg har jobbet mandag - fredag (altså full uke) stort sett hver uke. Det har likevel vært uker hvor jeg har hatt en dag fri. På onsdag forrige uke våknet jeg og var syk. Brukte dermed egenmelding (Som jeg så vidt jeg kan forstå er i min fulle rett til), noe som gikk helt greit for bedriften. I dag kom likevel kontaktpersonen i bemanningsbyrået, og ba meg signere på at jeg var syk den dagen. Ho sa med det samme at jeg ikke egentlig hadde krav på egenmelding med lønn, ettersom jeg ikke hadde jobbet 37,5 timer pr uke, hver eneste uke i over 2 måneder. Ho sa videre at ho ikke orket å være såpass pirkete, og ga meg lønn denne dagen. I ettertid synes jeg det høres veldig rart ut at man ikke har krav på lønn ved bruk av egenmelding uten å ha jobbet 37,5 timer hver uke. Av relevant lovverk har jeg funnet fram til Folketrygdloven § 8-24, som omhandler rett til å nytte egenmelding. Jeg klarer likevel ikke å tolke denne loven hverken den ene eller andre veien hva angår min sak. Det er neppe snakk om noen gjenansettelse, ettersom det ikke har gått en uke uten noen som helst oppdrag i bedriften, eller? For å forkorte det hele; Har man som ("fast") vikar rett til lønn ved bruk av egenmelding, selv om man ikke har jobbet 37,5 timer pr uke i tiden man har vært utleid, sett at man har vært utleid i mer enn 2 måneder sammenhengende? På forhånd, takk! Du er vel ikke å betrakte, som "fast ansatt"? Antar du ikke har fast månedslønn, eller er garrantert en minstelønn? Du får vel KUN lønn de timene du jobber og da tror jeg det er andre regler. Du får sjekke selv, hvis ikke andre her har mer pressis info. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Egenmelding kan nyttes ved to måneders sammenhengende arbeid for virksomheten. Retten til egenmelding er uavhengig av om man er fast ansatt, fastlønnet vikar, eller timelønnet tilkallingsvikar. Som utleievikar er du ansatt i bemanningsbyrået, og det er arbeidsaktiviteten din i bemanningsbyrået som vurderes opp mot denne tidsperioden. Det er ikke krav til hvor mange timer man må ha arbeidet i den perioden - men det kan ikke ha vært avbrudd i perioden på mer enn to uker. Har du arbeidet sammenhengende spiller det ingen rolle at du har arbeidet på forskjellige kontrakter. Det er et krav til hvor mye du må ha arbeidet i form av at sykepengegrunnlaget (inntekten din før du ble syk) må ha vært på mer enn 50 % av G per år, det vil si en ukesinntekt på mer enn ca. 900 kr. Det fremkommer ikke noe krav i folketrygdloven kapittel 8 om at man må ha arbeidet 37,5-timers uke for å få rett til egenmelding, og noe slikt krav kan da heller ikke stilles av arbeidsgiver, jfr. folketrygdloven § 1-2. 1 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Egenmelding kan nyttes ved to måneders sammenhengende arbeid for virksomheten. Retten til egenmelding er uavhengig av om man er fast ansatt, fastlønnet vikar, eller timelønnet tilkallingsvikar. Som utleievikar er du ansatt i bemanningsbyrået, og det er arbeidsaktiviteten din i bemanningsbyrået som vurderes opp mot denne tidsperioden. Det er ikke krav til hvor mange timer man må ha arbeidet i den perioden - men det kan ikke ha vært avbrudd i perioden på mer enn to uker. Har du arbeidet sammenhengende spiller det ingen rolle at du har arbeidet på forskjellige kontrakter. Det er et krav til hvor mye du må ha arbeidet i form av at sykepengegrunnlaget (inntekten din før du ble syk) må ha vært på mer enn 50 % av G per år, det vil si en ukesinntekt på mer enn ca. 900 kr. Det fremkommer ikke noe krav i folketrygdloven kapittel 8 om at man må ha arbeidet 37,5-timers uke for å få rett til egenmelding, og noe slikt krav kan da heller ikke stilles av arbeidsgiver, jfr. folketrygdloven § 1-2. Så, slik jeg tolker deg vil det si at så lenge man har jobbet i bedriften/bemanningsbyrået i 2 måneder, uten å ha hatt ett opphold på mer enn to uker (Som forøvrig ikke er grunnet f.eks ferie), har man rett til sykepenger ved bruk av egenmelding sett at man følger reglene for bruk av egenmelding? Uten å ha sett på arbeidskontrakten min kan vel uansett ikke rettighetene fastsatt ved lov innskrenkes, jf. Ftrl paragraf 1-2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå