Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie. innkreving utover fastsatt beløp

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

Da det står skrevet i leiekontrakten at strøm og oppvarming (400kr) betales i tillegg til husleie per måned, og forfaller sammen med husleie. Kan man da kreve etterbetaling utover dette? 
Saken er at den egentlige prisen skulle vært det dobbelte, har jeg akkurat fått vite, men er kun de 400kr som er oppgitt i kontrakten. Og derfor kun de jeg har betalt. 

Dvs at etter snart 2år, har det vært en ekstra strømutgift jeg ikke har visst om. Jeg har også i uvitenhet betalt mye av den utgiften, blant annet gjennom ekstra arbeid utenom fastsatte plikter, og oppsigelsepenger fra tidligere "samboer". 

Det er heller ikke blitt dokumentert mitt faktiske forbruk, da tre husstander bruker samme oppvarmingskilde. 

Anonymous poster hash: 6db68...8fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vet jeg er en del folk som kan langt mer om enn meg, om kontrakten i det heletatt er korrekt, men jeg ville forholdt meg til kontraktens ordlyd. Jeg kan ikke se at du som leietager kan forutse at utleier har større utgifter enn det du er forespeilet, ei heller at det er ditt ansvar. Etterbetaling kan jeg vanskelig se for meg, det er vel heller mer interessant om det er mulighet for økning i framtiden.

Lenke til kommentar

Hva er det nøyaktig som står i kontrakten din? Om disse 400,- kronene bare er forskuddsbetaling på antatt forbruk (betaling á konto) og det viser seg at du har brukt strøm for 800,-, så vil du få en "baksmell" når kontoen avregnes mot forbruket på slutten av året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her maa det nok nøyaktig ordlyd fra kontrakten for at folk skal kunne gi et nøye svar!

I for eksempel Forbrukerraadet sin leiekontrakt staar det følgende:

Strøm og oppvarming betales samtidig i tillegg til husleien. Det beregnes et forskudd hver måned som forfaller sammen med husleien. Forskuddene avregnes minst en gang i året, og utleier dokumenterer de faktiske utgifter til strøm og oppvarming.

Er det slik det staar i din kontrakt, har huseier sin fulle rett til aa kreve inn beløpet som har oversteget forskuddet.

Dette vet jeg er en del folk som kan langt mer om enn meg, om kontrakten i det heletatt er korrekt, men jeg ville forholdt meg til kontraktens ordlyd. Jeg kan ikke se at du som leietager kan forutse at utleier har større utgifter enn det du er forespeilet, ei heller at det er ditt ansvar. Etterbetaling kan jeg vanskelig se for meg, det er vel heller mer interessant om det er mulighet for økning i framtiden.

Saa det du mener er at EIER av en leilighet, skal ha bedre oversikt over strømforbruket til den som LEIER boligen, enn leier selv??
Det er helt bak maal!

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det er ordlyden som avgjør. Og ja, om det er formulert slik JEG oppfatter det i første post med "men er kun de 400kr som er oppgitt i kontrakten. Og derfor kun de jeg har betalt. " så er det ingen tvil om at leietager ikke bærer ansvar for at utleier har akseptert å dekke overskytende kostnad.

Lenke til kommentar

Saa det du mener er at EIER av en leilighet, skal ha bedre oversikt over strømforbruket til den som LEIER boligen, enn leier selv??

Det er helt bak maal!

Selvsagt skal den som eier strømabo. ha oversikten. Det er da ikke bak mål. Det er vanlig praksis. (Kun dersom strømmåleren er inne i leietakers område skal leietaker være ansvarlig for den, om ikke annet er avtalt, og da er det heller ikke uvanlig å skrive i kontrakten at leietaker tegner eget abo. på strøm.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt bak maal!

Ja, naturligvis. Det er en forutsetning for å fakturere strøm etter forbruk, jf. husleieloven § 3-4:

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

Hvordan mener du leietaker skal ha oversikt over forbruket om det er huseier som har tegnet strømabonnement?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er snakk om 10 tusen, og det er alt betalt 5 tusen. Finnes to ulike målere, en som er hos meg og tydeligvis en hos huseier. På min står det at jeg har brukt 5097kw på tiden jeg har bodd her, og derfor trodd at alt var i orden. Så kommer overraskelsen om at det finnes enda en måler for oppvarming i form av vann til vann - varmepumpe. Uhyre dyr strøm, da mnd pris på denne viser seg å være nærmere tusenlappen. Tross for at den er av i sommermånedene, men betaler tydeligvis for den da også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det er ordlyden som avgjør. Og ja, om det er formulert slik JEG oppfatter det i første post med "men er kun de 400kr som er oppgitt i kontrakten. Og derfor kun de jeg har betalt. " så er det ingen tvil om at leietager ikke bærer ansvar for at utleier har akseptert å dekke overskytende kostnad.

Svarte nede i tråden, men svarer deg her også

Det er snakk om 10 tusen, og det er alt betalt 5 tusen. Finnes to ulike målere, en som er hos meg og tydeligvis en hos huseier. På min står det at jeg har brukt 5097kw på tiden jeg har bodd her, og derfor trodd at alt var i orden. Så kommer overraskelsen om at det finnes enda en måler for oppvarming i form av vann til vann - varmepumpe. Uhyre dyr strøm, da mnd pris på denne viser seg å være nærmere tusenlappen. Tross for at den er av i sommermånedene, men betaler tydeligvis for den da også.

Lenke til kommentar

Ikke særlig seriøst å komme to år etter at kontrakten er skrevet, med nye opplysninger om hva du skal være med og betale, i alle fall om det ikke er nevnt spesifikt i kontrakten.

Men som loven sier, slike oppgjør skal gjøres årlig, så huseier kan bare kreve for siste år, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva står det i kontrakten?

Du må betale de faktiske utgiftene til strøm, men krev også dokumentasjon på utgiftene, så slipper du å bli lurt på noen måte. 

Det kan dog hende at du ikke behøver å betale mer enn ett år av gangen, siden kontraken spesifiserer at det skal avregnes minst en gang i året, men dette er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...