Ferdizz Skrevet 3. november 2015 Rapporter Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Hei! Tenkte å lære meg litt elektronikk og virker som det er best å begynne med et Arduino starter kit. Ser det finnes mange forskjellige kits på ebay, dealextreme osv, men er veldig usikker på kvaliteten. Peilet meg inn på dette kit'et, men leste på reviews at det manglet manual/god dokumentasjon og dermed ikke var så bra for nybegynnere som meg med null peiling på alt av elektronikk... Etter litt søk på nettet ser jeg at dette SparkFun kit'et anbefales av flere pga god dokumentasjon (egen guidebook), men det koster litt mer og har mindre duppedingser å leke seg med... Vil helst holde meg til ca 500kr for hele kit'et inkl. frakt og lignende. Hva anbefaler dere? Og fra hvilken (nett)butikk? Finnes det norske butikker som selger kits til en grei pris eller bør man kjøpe slikt fra f.eks ebay? Er det noen ekstra deler/ting jeg bør bestille i samme slengen som kan være greit å ha? Endret 3. november 2015 av Ferdizz Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Nå finnes jo mye (det meste) dokumentasjon på arduino.cc da. Sjekk under "Learning". Du tror ikke at det holder? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Det meste av dokumentasjon, både for selve arduinoen og det som følger med finner ut med litt googling. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 4. november 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Så det anbefales å bare kjøpe et billig kit på f.eks ebay uten å tenke på manual/dokumentasjon og eventuelt kvalitet? Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Personlig gikk jeg for element14 sitt starterkit fra ELFA, har ikke noe å sammenligne med, men er godt fornøyd. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 4. november 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Da står valget mellom disse fire: UNO R3 Starter Kit - Billig kit fra ebay. Pris: 285,- New Super Starter Kit - Billig kit fra ebay. Pris: 255,- Ultimate UNO R3 Starter Kit - Dyrt kit fra ebay med mye "snadder"(?). Pris: 469,- RFID Stepper Motor Learning kit - Dyrt kit fra dealextreme med raskere leveringstid(?) og gode reviews. Pris: 489,- Noen innspill? Endret 4. november 2015 av Ferdizz Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Kjøp ett - det spiller ingen rolle hvilket. Når du er klar for å lage egne ting så finner du ut at du mangler akkurat de sensorene du tenkte å bruke, så du må kjøpe de ekstra uansett. Og du kommer til å kjøpe dem fra eBay, FastTech, Banggood, DX eller en annen billigsjappe på nett uansett. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 16. november 2015 Rapporter Del Skrevet 16. november 2015 Etter et prosjekt er utviklet med et av disse kittene. Hvordan er det å sende en eventuel krets til produksjon? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. november 2015 Rapporter Del Skrevet 16. november 2015 Da må du gjøre litt mer arbeid; tegne krets-skjema og kretskort utlegg (i Eagle for eksempel). På den kretsen bruker du bare de komponentene du trenger, ikke alt som er på Arduino'n. Så bestiller du kretskort og komponenter, og venter til du mottar det. Så lodder du i hop prototypen, tester den og hvis alt er i orden er du klar til å lete etter noen som kan produsere for deg. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 30. november 2015 Rapporter Del Skrevet 30. november 2015 Dersom du ikke har kjøpt selve Arduinoen enda så vil jeg foreslå at du kjøper en original Arduino R3. Jeg har kjøpt mange av de billige fra eBay og dem virker skjeldent helt 100%. I den senere tid kan det virke som at de siste versjonene av selve Arduino-programmet (eller de siste oppdateringene til Windows) gjør at det blir stadig mer vanskelig å få kontakt mellom PC og Arduino. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. desember 2015 Dersom du ikke har kjøpt selve Arduinoen enda så vil jeg foreslå at du kjøper en original Arduino R3. Jeg har kjøpt mange av de billige fra eBay og dem virker skjeldent helt 100%. I den senere tid kan det virke som at de siste versjonene av selve Arduino-programmet (eller de siste oppdateringene til Windows) gjør at det blir stadig mer vanskelig å få kontakt mellom PC og Arduino. Endte opp med dette kit'et som foreløpig ser ut til å virke fint. Hadde litt oppstartsproblemer med å få kontakt mellom Mac og Arduino, men det løste seg ved å installere noen drivere via codebender.cc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå