Woff Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Kan ikke huske å noen gang ha betalt mellom 4-10.000,- for en rotfylling. Ikke har tanna krone heller. Satsen her i byen er i dag kr 4.500,- for rotfylling uansett antall rotkanaler og lengde på disse.. Jeg har valgt å sette krone på kun to av mine rotfylte tenner og det er pga at de vises hele tiden.... De andre er tettet igjen med en vanlig fylling. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Selvsagt har du rett til å klage på en eventuell feilbehandling UTEN at du skal betale noe mer. Helt klart! Men hvordan vet du at det er feilbehandling? Som regel må en være fagmann for å bedømme det - og det er vanskelig også for slike å bedømme det i ettertid. Feilbehandling og mislykket behandling er IKKE det samme. Godt mulig din tannlege krever en fagmanns (!) uttalelse for å godta hva kunde sier men jeg vil tro at de fleste tannleger i landet er så seriøse at de aksepterer at de også kan gjøre feil. Og det er nok KUNDEN som er den beste til å uttale seg her. Fungerer ikke behandlingen er det ikke uten grunn, men som sagt finnes det de som er useriøse nok til å skylde på andre ting for å få inn mer penger i kassa samt skjule sine egne feil.... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Dere har sikkert rett, men som det ble sagt her så kan det vel være mildt sagt vanskelig for en som meg å vurdere om jobben som har blitt gjort er gjort riktig eller ikke. I hvert fall om det er sånn at det kan være fort gjort at det ikke blir perfekt resultat ved en rotfylling. Men når det er sagt så tror jeg ikke tannlegen min sniker seg unna sånt. Jeg gjorde hjemmeleksen min på forhånd og sjekket vurderinger før jeg valgte tannlege. Woff: Jeg er midt i en rotfylling av en annen tann, og det har gått helt fint så langt. Og på prisoverslaget jeg fikk så ser det ut til at det kommer til å koste maks 5200 kroner. 4000 for rotfylling av 3-4 kanaler og så en vanlig fylling til 1200 kroner. Det er fortsatt MYE penger, men må man så må man. Men det blir spennende å se hvordan tannlegen min velger å løse dette. Jeg har i hvert fall valgt å ikke ta sorgene på forskudd lengre og jeg har også bestemt meg for å prøve og redde tannen, selv om jeg så må ta betalingen over litt tid. Jeg er for ung til å begynne å trekke tenner, og i hvert fall en tann som tannlegen mente ikke trengte rotfylling engang. Men det er klart det er litt skummelt når du har smerter og tannlegen ikke finner ut hvorfor. Anonymous poster hash: d9459...ca8 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Håper for din skyld at du har en dyktig tannlege. Med sånne smerter i tanna kan det jo tyde på at noe ikke er gjort riktig. Jeg har vært kunde hos flere tannleger i 40år så jeg vet stort sett hva som skjer og hva som kan gå galt med MINE tenner. Det som kan ha skjedd er jo at tannlegen ikke har renset godt nok før fylling og at du har en reaksjon under fyllingen som du nå merker. Smerter i tennene er individuelt og veldig forskjellig og som sagt over her kan det ta tid før alt stabiliserer seg. Men jeg hadde nok bedt tannlegen om en grundigere sjekk og eventuelt skifte fyllingen før en eventuell rotfylling. Tannlegen bør ha forståelse for at du ikke er fornøyd med jobben hans når problemet fortsatt er der. Uansett tror jeg du gjør det lurest i å droppe tanntrekking uansett! (Sjekk hvor dyrt det er..) Å bruke penger på tenna er iallefall ikke bortkastede penger.. En rotfylling koster deg det samme som 5-6 turer på byen.. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Godt mulig din tannlege krever en fagmanns (!) uttalelse for å godta hva kunde sier men jeg vil tro at de fleste tannleger i landet er så seriøse at de aksepterer at de også kan gjøre feil. Og det er nok KUNDEN som er den beste til å uttale seg her. Fungerer ikke behandlingen er det ikke uten grunn, men som sagt finnes det de som er useriøse nok til å skylde på andre ting for å få inn mer penger i kassa samt skjule sine egne feil.... Du er på villspor. En pasient (eller kunde, som du kaller han) kan gjerne rapportere at behandlinga er mislykket, men det betyr ikke at det foregikk feilbehandling, nødvendigvis. Det kan det være, så klart, men det må det fagfolk til for å slå fast. Selv om en tannlege har gjort alt han skulle, i samsvar med anerkjent erfaring og vitenskap, er det her snakk om levende vev, og uforutsette reaksjoner kan komme. Da er det ikke feilbehandling, og tannlegen er ikke å laste. Men ER det feilbehandling, da skal det selvfølgelig utbedres/gjøres om på beste måte, gratis. Er en misfornøyd med noe hos tannlegen, må en først ta det opp med han. Er en ikke fornøyd med svaret og kommer ikke til enighet, kan en sende klage til Tannlegeforeningens klagenemnd (gratis). Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Selvsagt har du rett til å klage på en eventuell feilbehandling UTEN at du skal betale noe mer. Helt klart! Men hvordan vet du at det er feilbehandling? Som regel må en være fagmann for å bedømme det - og det er vanskelig også for slike å bedømme det i ettertid. Feilbehandling og mislykket behandling er IKKE det samme. Men må det være feilbehandling om det skal være grunn til reklamasjon? Vanligvis vil vel "mislykket behandling" være grunnlag for reklamasjon, mens feilbehandling kan gi rett på erstatning i tillegg. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Men må det være feilbehandling om det skal være grunn til reklamasjon? Vanligvis vil vel "mislykket behandling" være grunnlag for reklamasjon, mens feilbehandling kan gi rett på erstatning i tillegg. Reklamasjon der det konstateres feilbehandling vil kunne føre til prisavslag, gratis videre behandling eller gratis omgjøring. Feilen kan også være at noe ikke gjøres: manglende diagnose og forslag til behandling. Eller for dårlig informasjon om andre behandlingsmuligheter eller manglende informasjon om at prognosen er spesielt uviss, slik at pasienten ble forledet til å ta et feilaktig valg. Men tannlegen må ha gjort noe feil: Om en pasient kommer med vondt i ei tann, vil det ofte være et fornuftig valg å forsøke å unngå rotfylling i første omgang. Om dette mislykkes, og pasienten dukker opp igjen med fortsatt eller endog verre tannpine, er ikke dette nødvendigvis reklamasjon der den første, akutte behandlingen skal være gratis. Ikke så lenge det var et fornuftig terapivalg (lege artis: etter (lege)kunstens regler). Samfunnet er ikke tjent med at enhver som skal reparere noe ser seg nødt til å anbefale den omfattende, kostbare reparasjonen, for det er den eneste som 100% sikkert fører til målet. Bilmotoren fusker? Bytt ut motoren! En sjelden gang er også erstatning i penger aktuelt, f. eks. følelsesløshet etter operasjon der tannlegen har vært uforsiktig eller brukt feilaktig teknikk (ikke bare vært uheldig!). Endret 5. november 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Men tannlegen må ha gjort noe feil: Om en pasienten kommer med vondt i ei tann, vil det ofte være et fornuftig valg å forsøke å unngå rotfylling i første omgang. Om dette mislykkes, og pasienten dukker opp igjen med fortsatt eller endog verre tannpine, er ikke dette nødvendigvis reklamasjon der den første, akutte behandlingen skal være gratis. Ikke så lenge det var et fornuftig terapivalg (lege artis: etter (lege)kunstens regler). Enig i dette. Jeg tenkte på tilfeller som for eksempel at en fylling faller ut etter tre uker, eller fyllingen viser seg å være for høy, eller ha skarpe kanter, eller en rotfylling gir betennelse på grunn av for dårlig grunnarbeid. Når jobben er dårlig utført, bør den utbedres uten kostnad for pasienten. Endret 5. november 2015 av Horten Market Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Enig i dette. Jeg tenkte på tilfeller som for eksempel at en fylling faller ut etter tre uker, eller fyllingen viser seg å være for høy, eller ha skarpe kanter, eller en rotfylling gir betennelse på grunn av for dårlig grunnarbeid. Når jobben er dårlig utført, bør den utbedres uten kostnad for pasienten. Fylling som faller ut etter kort tid, er for høy eller har skarpe kanter: soleklart gratis utbedring. Rotfylling er mer i gråsona, for rotbehandling er mye mer uberegnelig, og det er veldig vanskelig å avgjøre i etterkant om behandlinga har vært utført prikkfritt eller slumsete. Det normale er timebetaling for rotbehandling, og at det nok vurderes som at omgjøring er et uheldig tilfelle der pasienten værsågod får betale ekstrakostnadene. Men det forekommer også at tannlegen tenker at det er en svak mulighet for at han er iallfall delvis skyldig, eller synes synd på den uheldige pasienten, og gir rabatt. En tredje mulighet som iblant forekommer, er fast forhåndspris. De fleste pasientene (ikke minst de unge) vil naturlig nok tape på fastpris, men noen vil tjene en god del på den ordningen. Endret 5. november 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Jeg har i hvert fall lagt tankene om trekking av tannen helt bort, og innser nå at jeg var litt vel "hysterisk" når jeg startet denne tråden. Tannlegen min nevnte heller ikke noe om trekking da jeg var på "akutt" sjekk tidligere i uken, så det er nok heller ikke noe alternativ han kommer til å legge frem med det første. Men jeg har i hvert fall funnet ut nøyaktig hvor smerten er, så det kan jo sikkert hjelpe han å finne ut hva problemet er. Jeg merker det veldig godt når jeg bruker tanntråd på ene enden av den tannen, da er det veldig vondt, så det er åpenbart noe med fyllingen fordi det er i det hjørnet av tannen hvor fyllingen ble satt. Og det forklarer også hvorfor jeg ikke kjente noe smerter på bitetesten, da trykket ble på tannflaten, og problemet ser ut til å være på hjørnet eller på siden av tannen. Dog synes jeg det er litt rart at jeg har omtrent null smerter ellers, men det får eksperten ta seg av ved neste time. Tror jeg kommer til å be han om å gjøre jobben om igjen. Altså fjerne fyllingen, prøve å renske opp på nytt eller kanskje mer enn sist, og sette inn en ny fylling. Om det lar seg gjøre da. Anonymous poster hash: d9459...ca8 Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Trekk. Rotfylling er ikke bra. http://www.westonaprice.org/holistic-healthcare/root-canal-dangers/ Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Trekk. Rotfylling er ikke bra. http://www.westonaprice.org/holistic-healthcare/root-canal-dangers/ Kan ikke gå tannløs av den grunn. Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Fikk fiksa et hull for et par mnd siden, da opplevde jeg det samme du gjør, jeg fikk også beskjed om at det kunne ise ca 2mnd. det iset og gjorde vondt når jeg spiste mat der tanna var. Gikk tilbake og fikk det fiksa gratis, spurte om hva som var galt, da sa hun at fyllet kan krympe litt og da kommer jo stuff inn i tanna også når hun fiksa tanna, brukte hun et annet fyll som skulle være bedre for mitt problem, brukte også en sånn bedøvende middel på nerva. Tanna blei 100% bra etter det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå