Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rotfylling eller trekking?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Så noen andre her hadde spurt om noe lignende, men ville ikke kapre tråden hans så jeg starter en ny.

Jeg har havnet i et aldri så lite dilemma her. For noen uker siden så fikk jeg fikset et hull i en jeksel og satt inn en hvit fylling. Det var litt ising i et par dager etterpå, men ellers gikk det greit. Nå har det plutselig blitt veldig vondt når jeg spiser, såpass at jeg klarer knapt å tygge en rosin i det området det gjelder. Så jeg spiser grøt til alle måltider for tiden :hm:

Så jeg trodde det var noe galt med fyllingen eller noe og tannlegen fikk skvist meg inn her om dagen for en sjekk. Problemet er at han er ganske rådvill. Det var ingenting på røntgenbildene som tilsa at jeg skulle ha smerter og alt så bra ut. Han mente heller ikke at fyllingen var satt for høyt fordi jeg ville merket det før. Han utførte en grundig sjekk og med litt sånne tygge/bitetester, som frustrerende nok gav meg ingen smerter. Skjønner egentlig ingenting, og det gjorde ikke han heller. Han så ingen annen løsning enn å gi det mer tid i håp om at det ville gå over av seg selv, men nå har det gått flere dager uten noe endring. Blir det ikke bedre så er jo alternativet mer behandling på en tann jeg allerede har brukt 1500 spenn på. Og da blir det rotfylling neste gang.

Jeg har allerede brukt mye penger på tannbehandling de siste månedene, og har rett og slett ikke råd til å overskride det overslaget tannlegen min gav meg før vi begynte. Så jeg funderer på om jeg bare skal få tannen trukket om det ikke bedrer seg innen en uke eller noe. Så jeg lurte på om noen har havnet i samme situasjon? Og i så fall, hvordan er det å spise med en jeksel mindre? Utseendemessig går det jo greit siden det er såpass langt bak i munnen. Er noe av dette jeg hater med denne bransjen. Prisene er nå en ting, men bruker du tusenvis på å fikse en tann og det går skeis så er du jo fucka. Alt de kan tilby deg er mer behandling om du fortsatt har penger igjen..

Anonymous poster hash: d9459...ca8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste er jo å leve med det et par uker til og se det an. Enkelte får sterkere reaksjoner enn andre på behandling og det kan ta mer tid før det tilheler ordentlig, men det skal ikke ta evigheter. Du trenger nødvendigvis ikke å trekke tannen eller rotfylle. Det er vel også mulig å fjerne fyllingen din og legge en ny med evt. et annet materiale. Komposittfyllinger krymper så derfor herdes de gjerne i flere omganger. Finner du en tannlege med mikroskop (brukes gjerne ved rotfyllinger) kan vel tannlegen se ekstra godt på strukturen din når fyllingen er fjernet og muligens avdekke et problem. Det kan gjerne oppstå problemer med rotfyllinger også (statistisk risiko er vel rundt 25%), så det billigste er nok å bare tekke tannen med en gang om du vil ha det billigst og med så lite risiko som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme dilemma som deg for noen år tilbake. Bortsett fra at pengene ikke var problemet. Jeg hater å gå til tannlegen. Man kan kanskje kalle det tannlegeskrekk?

Jeg spurte tannlegen rett ut, og hun sa at å trekke en tann, er noe som må være siste utvei. Du kommer til å savne den. Du bruker den hver dag. IKKE trekk tanna, om den kan reddes med en rotfylling.

...og det er et sabla bra argument, i mine øyne.

Rotfyll tanna. Det er verdt det.

Lenke til kommentar

Her er litt mer info, som forhåpentligvis kan hjelpe deg til å ta et valg:

Hvorfor er manglende tenner ugunstig for bittet?

Manglende tenner har det flere mulige konsekvenser. Det første er funksjon og estetikk. Med en eller flere tenner som mangler blir det vanskeligere å spise og fordi man bruker mer områder i munnen som er intakt, vil disse på sikt kunne bli utsatt for overbruk og ekstra slitasje. Det er viktig med balanse i munnen. Hvordan tennene står og hvordan de fungerer er viktig for å unngå ulike slitasjeskader (såkalte attrisjoner) og redusere risikoen for tannvandring.

http://www.slemdal-tann.no/Din-tannhelse/Reparere_tenner/Tannluker/

Lenke til kommentar

Hvordan tennene står og hvordan de fungerer er viktig for å unngå ulike slitasjeskader (såkalte attrisjoner) og redusere risikoen for tannvandring.

Dette er propaganda fra de som har økonomisk interesse av at folk bruker masse penger på tannbehandling.

Attrisjon pga. én tann borte(!!) Slikt er bare vrøvl, for å si det som det er. Tannvandring, jo det vil ofte komme. Og så? Det gjør ingen ting!

Lenke til kommentar

Det er uproblematisk å trekke en tann kun om det er snakk om bakerste jeksel. Andre tenner som trekkes bør erstattes med en kunstig tann. Årsaken er at tilstøtende tenner bruker hverandre som støtte, og det vil derfor kunne oppstå skjevheter og forflytninger når en tann fjernes. Hvis en tann er fjernet fra underkjeven, vil tannen i overkjeven miste tyggemotstand, og kunne bevege seg eller løsne av den grunn.

Trekking er en rimelig løsning her og nå, men kan vise seg å være den dyreste på sikt.

Lenke til kommentar

Hvis en tann er fjernet fra underkjeven, vil tannen i overkjeven miste tyggemotstand, og kunne bevege seg eller løsne av den grunn.

En jeksel i en kjeve biter mot to tenner i motsatt kjeve, og selv om én av de to er borte, vil jekselen ikke kunne ekstrudere (bli "lengre").. Men heller ikke om to nabojeksler er borte, slik at en tann i motsatt kjeve ikke har noen tann å bite mot, vil en normalt observere vandring, selv etter mange tiår. Løsne vil den aldri gjøre (ikke av den grunn!).

Lenke til kommentar

Hva med om tannen er bra en periode etter behandling, men så plutselig blir vond? Når bitetesten ikke gir smerter, men spising gir smerter så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro hehe. Beskrivelsen om "strøm" i tennene var en god beskrivelse på hvordan det er for meg nå, i hvert fall for det området hvor denne tannen befinner seg.

Jeg har erfaring med operasjoner tidligere som ikke gikk etter planen, og som måtte gjentas flere ganger, noe som har gjort meg skeptisk til det meste som har med leger og tannleger å gjøre. Eller rettere sagt, at jeg er veldig obs på muligheten for at ting ikke går som planlagt. Og jeg hadde ikke nølt med å prøve rotfylling (om det går så langt) hadde det ikke kostet så forbanna mye. Faktisk er prisen også forsåvidt grei hadde man fått en slags form for garanti/rabatt på neste behandling eller noe sånt. Så langt har jeg brukt 1350 kroner på denne tannen, og jeg frykter å måtte gå hele runden med en annen fylling for en ny tusenlapp, deretter en rotfylling for alt fra 3 til 6000. Det er vel ikke gitt at man trekker tannen etter en mislykket rotfylling heller? Det blir jo et voldsomt pengesluk etter hvert.

Men men, har time igjen i neste uke så kan vel gi det en uke til. Er bare irriterende hvor stor del av livet mitt dette problemet plutselig har blitt. Man merker ikke hvor viktig mat og kosen rundt mat er før man får tannproblemer..

Anonymous poster hash: d9459...ca8
Lenke til kommentar

Selvsagt har du rett til å klage på en eventuell feilbehandling UTEN at du skal betale noe mer. Dette gjeller da vel over alt i landet? Betaler du for en vare eller tjeneste skal du selvsagt ha hva du betalte for! Det gjelder også tannbehandling, selv om nok enkelte tannleger ofte kan dytte skylden over på 'andre komplikasjoner' sånn at de slipper unna problemet og i tillegg tjener ekstra.. Styr klar av sånne useriøse (og dyre) tannleger.

Vil, som nevnt over her absolutt anbefale rotfylling framfor å trekke tannen. Det bør være absolutt siste alternativ. Jeg har selv rotfylt de fleste tennene grunnet en sykdom og som det er nevnt over her så går også sånne jobber feil av og til. Har hatt komplikasjoner med 1/5 del av de rotfyllingene jeg har men det betød ikke at det KOSTET noe ekstra. De tannlegene jeg har brukt forlanger en fast sum for rotfyllingen uansett om jobben tar en eller fem 'timer'. Siste gang (to-tre måneder siden) rensket nok ikke tannlegen godt nok ut og jeg fikk en betennelse som tannlegen måtte ta dagen etter..Kostnadsfritt..  :)

Lenke til kommentar

Selvsagt har du rett til å klage på en eventuell feilbehandling UTEN at du skal betale noe mer.

Helt klart! Men hvordan vet du at det er feilbehandling? Som regel må en være fagmann for å bedømme det - og det er vanskelig også for slike å bedømme det i ettertid. Feilbehandling og mislykket behandling er IKKE det samme.

Lenke til kommentar

Rotfyllingen i seg selv koster 4-6000 kr, avhengig av hvor mange kanaler som må fylles. I noen tilfeller er det lite tann igjen, og da må man ha krone. Da er man plutselig på godt over 10.000 kr for én tann. Latterlig.

Latterlig sier du? Skulle jeg altså trukket alle tennene i munnen fordi det koster penger å rotfylle de? Tror det er du som er latterlig jeg! Uttal deg ikke om noe du har ikke har det minste peiling på! 

Uansett er det heller ikke gratis å trekke tenner og kan fort medføre uante komplikasjoner.

Jeg valgte i sin tid å trekke en av de bakerste jekslene, noe tannlegen selvsagt ikke kunne ane noe om var at tanna hadde grodd fast i kjevebeinet (skjer når du begynner å bli gammel visstnok).

Tannlegen måtte gi opp sitt forsøk og henviste meg til spesialist på lokalt sykehus. Der gjorde de det de kunne men måtte henvise meg til ny spesialist i en annen by.. DET ble IKKE billig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...