-Siberian- Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg prøver meg på en langt på vei sukkerfri måned. I hvilken utstrekning er frukt da innenfor? Blir jo mye fruktose ut av det også etter hvert. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Ingen frukt, ingen ferdigvarer med tilsatt sukker eller andre søtstoff. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Det er opp til deg hvordan du vil definere "sukkerfri". Men ja, frukt inneholder sukker: både fruktose. sukrose, glukose og andre sukkerarter. Men andre vanlige søtningsmidler er ikke sukker, så de kan du trygt bruke og være innafor. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Tradisjonelt betyr sukkerfritt "ikke tilsatt raffinert sukker". Lavkarbotilhengere maa gjerne definere sukkerfrtt som karbohydratfritt hvis de onsker det, men det gaar mot tradisjonell norsk spraakbruk. Frukt er ok! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Tradisjonelt betyr sukkerfritt "ikke tilsatt raffinert sukker". Lavkarbotilhengere maa gjerne definere sukkerfrtt som karbohydratfritt hvis de onsker det, men det gaar mot tradisjonell norsk spraakbruk. Frukt er ok! Karbohydratfritt er noe annet enn sukkerfritt; det er ingen grunn til å dra det begrepet inn her. Trådstarter spurte om sukkerfritt, la oss holde oss til det. Jeg er enig i din definisjon av sukkerfritt brukt innen matlagning. Men i ernæringslæren kommer en ikke utenom alle sukkerartene som fins i varierende mengder i de forskjellige matvarene, og disses noe ulike egenskaper. Det spørs på bakgrunnen for ønsket om å leve sukkerfritt. For en diabetiker, for eksempel, er FRUKT IKKE OK sånn uten videre. Det avhenger helt av type frukt og mengde, nettopp fordi frukt inneholder sukker av ymse typer og i svært varierende mengder. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Det er viktig å få i seg litt sukker, ikke raffinert sukker selvfølgelig. Å kjøre sukkerfritt pga helse og slanking er en myte på samme måte som å feie alt fett over en kam og si at det er usunnt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Det er viktig å få i seg litt sukker, ikke raffinert sukker selvfølgelig. Nei, det er ikke viktig å få i seg sukker, hverken raffinert eller uraffinert. Derimot er det omtrent umulig å unngå det i praksis. Det mennesket trenger av næringsmidler, er proteiner (pga. de essensielle aminosyrene) og fett (pga. de essensielle fettsyrene). Men essensielle karbohydrater, det fins ikke. De er godt egnet som energikilde for kroppen, det er ikke det. Men livsnødvendige er karbohydrater (og dermed sukker) ikke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Skrev ikke at de var livsnødvendige, tenkte det var underforstått at man trengte sukker/ karbohydrater for energi som er viktig Man bør uansett få i seg frukt som det jo alltid (?) er sukker i. Det er hvertfall ikke usunnt å få i seg sukker i form av frukt. Meeeen en som ikke har noe supert kosthold burde kanskje ikke svare på spørsmål om det Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Frukt inneholder 5-10% fruktsukker, og skal ikke overdrives på en sukkerfri diett. Om du spiser ett eple har det ilite å si. Om du har et par poteter og gulrot på middagstallerkenen går det helt fint. Men om du kjører i den en hel drueklase er du på gale veier. Og om du spiser en chipspose er du og godt uttafor. Husk at ett glass appelsinjuice inneholder like mye sukker som to appelsiner, og det skal du være forsiktig med. Det hele handler om mengde. Jeg pleide å sikte på ca 50 gram karbohydrat per døgn da jeg levde sukkerfritt. Når man da vet at et eple inneholder ca 10 gram sukker så vet man at det er ca 1/5 av dagsdosen i karbo. Å sikte på noe lavere enn dette ser jeg på som utopisk, da må du kutte ut for mange matvarer og risikerer mangeltilstander. Husk og at overskudd av protein vil omdannes til blodsukker, og det motvirker effekten av et sukkerfritt kosthold. 70-100 gram protein per dag bør være maks om du ikke driver hard styrketrening, da kan man øke litt. Majoriteten av kaloriene skal komme fra naturlig fett, da snakker vi smør, olivenolje, kokosfett, nøtter, frø, eggeplomme, avocado, fløte, rømme, majones, og så videre. Kombinert med gode grønnsaker som salat, broccoli, blomkål, agurk, tomat, paprika, vårløk, purre, squash og mere til så har man uendelige muligheter til å lage fantastisk mat nesten uten karbo. Fet fisk og fete kjøttstykker er en naturlig del av dette kostholdet. Lykke til på sukkerfritt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Spørsmålet du må stille deg er også kva du vil oppnå med å ha ein sukkerfri måned? Frukt inneheld mykje sukker, så å slutte å ete smågodt dersom du bytter ut snopet med epler vil ernæringsmessig ikkje utgjere nokon forskjell. Dersom hensikta er å venne deg av med sukkeravhengigheita slik at du seinare ikkje har samme sukker-suget så må/bør du kutte ut alle typer sukker, også fruktose. I tilleggbør du kutte alt av kunstig søtningsstoff sidan også kunstig søtningsstoff pirrer kroppens sug etter sukker. Etter ein måneds tid utan søte ting så vil smakspreferansane dine ha normalisert seg slik at du ikkje lenger vil ha veldig søte ting. Mange opplever f.eks. at på denne måten seinare kan tilfredsstille søtsakerbehovet sitt ved å ete tomater fordi dei synses anna frukt blir for søtt. (Du kan også gjere det tilsvarande for å venne deg av å måtte ha mykje salt i maten for at det skal smake godt). Men så lenge hensikta er berre å bli generelt sunnare så er det ein god start å berre kutte rafinert sukker medan du fortsatt kan kose deg med frukt. Fordelen med å dekke sukkerbehovet gjennom frukt i staden for sukkertøy er at du gjennom frukta også blir mett slik at du ikkje trykker i deg like mykje sukker på kort tid. Mange har problemet med at dei et og drikker sukkerholdige ting til det blir tomt fordi slike ting ikkje mettar. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Skrev ikke at de var livsnødvendige, tenkte det var underforstått at man trengte sukker/ karbohydrater for energi som er viktig Man bør uansett få i seg frukt som det jo alltid (?) er sukker i. Frukt er i all hovedsak sunt å få i seg, og TS bør få i seg både frukt og grønnsaker. Kroppens dagsbehov for sukker er null gram, men litt er ikke farlig. "Godt for sjela" som jeg bruker å si, hehe. Frukt inneheld mykje sukker, så å slutte å ete smågodt dersom du bytter ut snopet med epler vil ernæringsmessig ikkje utgjere nokon forskjell. Bortsett fra at frukt inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og så videre... 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Frukt inneholder 5-10% fruktsukker, og skal ikke overdrives på en sukkerfri diett. ... Og om du spiser en chipspose er du og godt uttafor. Chips inneholder lite sukker, Måruds potetgull classic salt inneholder 1% sukker. Men jeg er enig i at en hel pose ikke er å anbefale uansett (33% fett, 51% karbohydrat og 5,7% protein i en 275 g pose gir 1440 kcal). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Ja den store fordelen med frukt er at du får i deg litt andre ting enn berre sukker. Men det blir som med dei som skal slanke seg ved å bytte ut den daglige Colaen med ein halvliter appelsinjuice, problemet med at ein får i seg for mykje sukker og drikker syreholdig drikke som tærer på tennene er jo nesten nøyaktig det same. Dersom ein må velge mellom å Cola og Juice så er det betre å drikke juice, men det beste er å velge vatn. Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Jeg synes en eller to frukt om dagen er innenfor. En banan etter trening f.eks. Viktigere å kutte usunne varer som godteri og matvarer som er skjulte sukkerbomber (Litago, saft, frokostblandinger osv.) Spesielt det som ikke gir mye næring. Det er sukker i bacon, så skal man være nazi er det utrolig lite man kan spise om man skal kutte ut sukker totalt. Sukker finnes jo i alt nesten. Endret 4. november 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Men det blir som med dei som skal slanke seg ved å bytte ut den daglige Colaen med ein halvliter appelsinjuice, problemet med at ein får i seg for mykje sukker og drikker syreholdig drikke som tærer på tennene er jo nesten nøyaktig det same. Helt sant, men #1 dødare for tenner er ikke drikke med sukker eller syre, for kontakten med tennene er kortvarig. Det verste for tennene dine er fast føde med karbohydrater som sitter fast i tennene dine, for eksempel: potetgull Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Frukt er i all hovedsak sunt å få i seg, Men vær obs på bananer og druer, de inneholder svært mye sukker. Jeg fikk forresten telefon fra legen en fredagsettermiddag i fjor. Alarmerende blodprøver, han hadde bestilt ambulanse. Jeg ble innlagt på grunn av for høyt kaliumnivå. De fant ut at jeg hadde spist for mye bananer, som visstnok inneholder mye kalium. Det kunne vel dreie seg om en liten klase billige, godt modne frukter om dagen i tre-fire dager. Banan både til brødpålegg og til snop utenom, ble for stor påkjenning for nyrene. Banan er tydeligvis usunt for meg! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 #1 dødare for tenner er ikke drikke med sukker eller syre, for kontakten med tennene er kortvarig. Det verste for tennene dine er fast føde med karbohydrater som sitter fast i tennene dine, for eksempel: Søk på og les om dental erosjon, kalt den nye folkesykdommen. Den forårsakes av sur drikke og frukter som tærer på tennene. Karbohydrater er derimot næring for bakteriebelegget som forårsaker tannråte og tannløsning, to helt andre lidelser. Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Spørsmålet du må stille deg er også kva du vil oppnå med å ha ein sukkerfri måned? Jeg har ingen særegen grunn - jeg gjør det bare av nysgjerrighet for å se hva det gjør med humøret, men med tanke på at det stadig sies at vi får i oss for mye sukker, så har jeg sikkert litt godt av det. Ingen beskyldes jo for å spise for mye frukt, så det var derfor jeg lurte. Åpenbare ting som snop, sukker i te, frokostblandinger, bakverk, etc. utgår jo selvsagt. Skal alt med snev av sukker utgå står jeg sannelig ikke igjen med mye. Det er jo sukker i makrell i tomat også, men det er jo likevel ansett som noe av det mer sunne man kan ha i seg. Takker for øvrig for mange svar Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Det gir ikke mening å holde seg unna sukker i en så stor grad at man ikke vil spise makrell i tomat engang fordi det inneholder ett gram sukker. Du spiser jo stivelsesholdige produkter som blir omdannet til sukker i kroppen, og gir samme effekten som sukker. Det riktige er å redusere den totale glykemiske belastningen, samtidig som man får i seg tilstrekkelig med næringsrik mat, med de nødvendige vitaminer, mineraler, og essensielle fettsyrer i riktige mengder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå