thyes Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Heisann. Jeg skal snart starte i en jobb i nordsjøen gjennom et bemanningsbyrå, men da tidene der ute i havet er mildt sagt usikre, tenker jeg på å se meg om etter annet beite, om det ikke skulle bli nok arbeid i nåværende jobb. Av skolegang har jeg 2 år på Elektro, Allmenn påbygging, en liten tur innom universitetet (fant fort ut at å studere engelsk når man ikke vil bli lærer, tolk eller oversetter var dødfødt), samt Bore- og Brønnteknikk VG2, tatt på fritiden av egen lomme. Jeg har et fagbrev i noe som heter Kjemisk-teknisk industri og/eller Produksjonsteknikk, men jeg har angret i flere år på at jeg aldri tok læretiden i elektro og tok det fagbrevet. Så over til spørsmålet mitt; vil det kunne la seg gjøre å få jobb som hjelpearbeider eller lignende i en elektrobedrift, og så ta fagbrevet etter x antall år? Jeg vet at dette er mulig innen andre yrker, fabrikken der jeg tok mitt fagbrev var jeg ansatt som lærling, men vi var ytterst få lærlinger der, de aller fleste jobbet som operatører, men fikk likevel gå opp til fagprøve etter 5 år. Å begynne som lærling med 50-60 kr timen er uaktuelt i en alder av nesten 30 år, derfor lurer jeg litt på om dette er mulig å få til? Jeg har jo tross alt den nødvendige skolegangen for de formelle kravene, samt det å kunne avlegge fagprøve? En annen ting jeg tenker på er om bedrifter i det hele tatt vil være interessert i å ta inn en kar som krever høyere lønn enn lærlinger, men som må læres opp på lik linje med dem. Noen som har hørt om lignende tilfeller hvor det har gått i orden? Eventuelt om det muligens går ant å komme seg inn i en bedrift via voksenopplæringen? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Du har vel ingen rettigheter til voksenopplæring ettersom du allerede har et fagbrev. Det er vel på den annen side fritt fram for de bedriftene som måtte ønske det å ansette deg som "fagarbeider med feil fagbrev". (det er dog noen restriksjoner i "kvalifikasjonsforskriften" med hensyn til hvilke jobber man kan gjøre.) Det skal være mulig å gå opp som praksiskandidat i elektriker og automatikerfaget. Kuldemontør og heismontør også, tror jeg, men det er jeg ikke sikker på. "Praksistiden" på 5 år kan kanskje kortes ned pga tidligere praksis og fagbrev. Utfordringen blir en eller annen praksisplass og her må det vel være slik at en eller annen bedrift må se deg som "en lønnsom langsiktig investering". Når man har et fagbrev så tror jeg det skal mye til for å få noen hjelp fra det offentlige. Hvis an til sist blir arbeidsledig og står i jobbkø hos NAV så er det vel kanskje allikevel tenkbart med en "omskolering". (Kanskje, men det skal vel godt gjøres det også.) Hvem som helst kan vel ellers ta teoriutdanningen til et annet fagbrev som privatist og da er man vel straks mer attraktiv. (Fagbrev i feil fag. Har teorien. Mangler bare en praksisdel for å ta fagprøve.) Endret 3. november 2015 av arne22 Lenke til kommentar
thyes Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Takk for svar. Mulig du har rett i at siden jeg har et fagbrev, så er kanskje ikke voksenopplæringen veien å gå, ja. Men angående teoriutdanningen, så har jeg jo som sagt elektro fra videregående, så den biten burde vel være formelt sett grei? Sier formelt sett siden det er 13-14 år siden nå, og det aller meste utvilsomt er glemt. Jeg får høre med noen som jobber med dette, om de har vært borti noe lignende som har latt seg gjennomføre Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) 2 år elektro sto det.. Der blingset jeg. Det er ikke godt å si om denne blir formelt godkjent eller om det må tas på nytt. Tror siste store endring av læreplanene var i 2006. I alle fall så må man etter hvert opp til en fagprøve, og der blir man jo "grillet" og da må man kunne stoffet. Det vil nok være lurt å ta "teorien" på nytt etter den nye læreplanen. Det vil også være av stor verdi å ta teorien på nytt i forhold til den jobben man skal utføre. "Forskrifter og regelverk" har gjennomgått en total forandring og det er nesten ingen ting som er som det var. Hvis man for eksempel leser den nye teorien på nytt og tar teorien med ny eksamen, da har man kanskje et ganske godt argument i forhold til en ny arbeidsgiver. Det er vel ikke noe i veien for å gå med fagarbeider lønn med "feil fagbrev" fram til at man får tatt ut "riktig fagbrev". Det er det jo bare arbeidsgiver som bestemmer. Fylkeskommunens opplæringsavdeling og opplæringskontorene for industrien bør være de rette stedene å spørre. (Utenom potensielle arbeidsgivere, selvfølgelig.) Endret 3. november 2015 av arne22 1 Lenke til kommentar
thyes Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Snakket med en kompis som har jobbet som elektriker en stund, og han sa at dette skulle gå helt fint, søskenbarnet hans hadde faktisk begynt som hjelpearbeider, men hoppet av etter en stund. Da er utfordringen å finne en arbeidsgiver som er interessert! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Utgangspunktet er at du kan gå opp til fagprøve uten lærlingetid, se opplæringslova § 3-5: § 3-5.Fag- og sveineprøve utan læreforhold og skole Det er mogleg å ta fag- og sveineprøva på grunnlag av allsidig praksis i faget som er 25 prosent lengre enn den fastsette læretida. Fylkeskommunen avgjer om den praksisen kandidaten viser til, kan godkjennast, og kan i særlege tilfelle godkjenne kortare praksis. Læretiden er i utgangspunktet fire år, slik at etter denne bestemmelsen må man ha fem års allsidig praksis. Det gis fradrag for år bestått i relevant utdanningsprogram, så hvis du har to år elektro slipper du unna med tre års jobbing. Dette gjelder selv om du besto VG1 og VG2 før Kunnskapsløftet ble innført, jfr. opplæringslovforskriften § 11-11. Som praksiskandidat er det ikke krav om lærlingevilkår i arbeidsavtalen, men du må oppnå allsidig praksis i elektrofaget for at praksistiden skal godskrives av Fylkeskommunen. EDIT: Det er også mulig at du får fradrag for det andre VG2-programmet ditt (med 1/4 til 1/2 år), avhengig av om du kan overbevise fylkeskommunen om at det er relevant. Det samme gjelder den tidligere fagprøven din (mellom 1/2 og 3 år avhengig av relevans). Endret 5. november 2015 av krikkert Lenke til kommentar
thyes Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Aha, se der! Det var jo en oppløftende post Når det gjelder det andre VG2-programmet mitt, så tviler jeg sterkt på at jeg vil klare å overbevise noen som helst at det er relevant i denne sammenhengen. Elektro har vel ikke stort med geologi, produksjonsteknikk, borevæsker, brønntkontroll osv. å gjøre Edit: Hvor lenge læretida blir er ikke så himla farlig for meg, sålenge jeg får bedre betalt enn en 17 år gammel lærling, og vet at det er mulig å ta et fagbrev mot slutten av perioden. Sjekka tariff for hjelpearbeider elektro, og den ligger faktisk på 173,- i timen, om jeg ikke husker helt feil. 30-40 kr mindre enn en fagarbeider, avhengig av bedrift sikkert. Det er slettes ikke så værst, synes jeg. Endret 5. november 2015 av thyes Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Det er helt rett det som Krikkert skriver over. Ellers når det gjelder fagprøven, så kommer man ikke bort fra at man faktisk må kunne det som fagprøven nå i dag handler om, enten man har utdanning etter gammel ordning (Grunnkurs + VK1) eller ny ordning (VG1 + VG2). Den gang det het "Grunnkurs og VG1" da var det elektrofaglige regelverket nokså forskjellig fra det som er i dag, og de praktiske løsningene like så, slik at det også vil være nødvendig å "oppdatere" teorien. Endret 6. november 2015 av arne22 1 Lenke til kommentar
thyes Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Kanskje en noe stygg bump, men ville bare informere om at jeg har fått meg jobb i et elektrofirma, og starter 11 januar Så det viste seg at det absolutt var mulig! Lenke til kommentar
multisync Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Hvordan ordnet det seg? Er du lærling? Lønn? Hvordan er veien frem til fagbrev? Hvordan fant du firma, gikk du bare og forhørte deg hos flere eller fikk du hjelp til å finne noen som var villige? Endret 6. januar 2016 av multisync Lenke til kommentar
thyes Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Jeg kontaktet først mitt lokale opplæringskontor for å høre om de kunne vite råd. Der var det dessverre liten hjelp å få, pga. elektrobedrifter i byen hadde hatt svært lite oppdrag i det siste. Leverte likevel en søknad hos en bedrift i byen, men hørte ikke noe derfra. Dermed kjørte jeg til nabobyen og stakk innom en elektrobedrift å leverte søknad og CV personlig. Hadde en hyggelig samtale med daglig leder, og forklarte at jeg ville være utilgjengelig pga. jeg dro ut i nordsjøen på jobb om et par dager. Det gikk omlag to uker, så ringte jeg fra riggen for å høre om de hadde hatt tid å se på søknaden, og fikk beskjed om at det var en kontrakt underveis i posten Jeg søkte på stilling som hjelpearbeider, har ikke råd til å ha lønn som lærling i en alder av snart 30, og det var det jeg fikk tilbud som også. Timelønna er 174,- hvilket jeg sier meg svært fornøyd med som ufaglært. Jeg er litt usikker på hvordan veien til fagbrevet er, men jeg anser det som sannsynlig at jeg må ta noe teori også etterhvert, siden det er 13 år siden jeg gikk på skolen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Det må gjennomføres en eller to teoriprøver. Det finnes flere nettbaserte kurs som inneholder denne teorien. Ta kontakt med opplæringskontoret for elektrofagene. (Ikke fylkeskommunenes men elektroinstallatørenes opplæringskontor. Tror det er Nelfo som lager kursmateriellet og at det er opplæringskontorene som står for gjennomføringen. I alle fall så bør man kunne motta nødvendig informasjon. I Rogaland så er det dette som er nettadressen. I andre fylker så finnes det vel tilsvarende: http://www.ofel.no/ Man kan sånn sett studere ved siden av hele veien mens man jobber, hvis man gidder. Endret 6. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå