Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tvunget til å studere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der jeg er uenig med Coffeee om at det er tøysete å ta seg et år der man gjør noe annet enn å studere, så tror jeg som han at arbeidsmarkedet kommer til å bli brutalt fremover (uavhengig av hvordan du ser på arbeidsmarkedet i dag).

De nyeste rapportene den norske oljeindustrien har hentet inn, forventer at de kommer til å miste opp mot 200.000 årsverk de neste 5 årene. For å sette dette i perspektiv, så sysselsetter oljeindustrien i dag 330 000. 

Og så avhengig Norge er av oljeinntektene, så kommer dette til å gå utover resten av landet også. Myndighetenes inntekter fra oljeselskapene vil ifølge rapporten reduseres med 100 milliarder kroner. Altså vil staten miste mye av sin evne til å holde oppe sysselsettingen i Norge. F.eks så jobber store deler av IT-bransjen i konsulentselskaper, selskaper som i stor grad har staten som oppdragsgiver. Oppå alt dette så vil Norge ta imot store mengder flyktninger de neste årene. Ikke at Syrere er det verste, mange av de som kommer til Norge har fra før av høyere utdanning. Men arbeidsledigheten vil øke, og konkurransen om arbeidsplassene som er vil bli større.

Lenke til kommentar

TS du kan gjøre akkurat hva du vil. Det er like greit at du lærer det først som sist. Om ikke mange år er foreldrene dine "barn" og trenger din hjelp. Så mann up og ta dine egne valg. Vi er alle forskjellig. Jeg elsker å studere, men hatet militæret så fra mitt perspektiv ville jeg revurdert planene om å gå i militæret, men vi er alle forskjellig og godt er det! 

Angående naving så går det helt greit og det kommer til å gå helt greit i fremtiden også. Ja kanskje det blir noen mindre kroner, men se på Sverige og Danmark, det er der, på det nivået, velstand og velferdssystemet i Norge kommer til å ligge på i fremtiden etter oljen. Problemet med naving er den sosiale stigmaen og det vanskelig svaret på: Hva driver du med. 
Så kan ikke anbefale det i lengden. 
Oppsummert: Finn noe du liker og gjør det. Hvis ikke du finner det, så fortsett å let.

Lenke til kommentar

Hei jeg er 18år, og ble ferdig på VGS for en liten stund tilbake. Etter 13års skolegang, var jeg rimelig dritt lei skolen, selvom jeg fikk over middels bra karakterer i alle fag. 

Videre ble det hele sommeren snakk om hva jeg skulle studere videre, jeg var egentlig ikke motivert nok for dette.

Til slutt ble det da ført til at jeg nærmest ble tvunget til å studere, og droppe et friår med jobb. 

Så kluet her er nå at jeg sitter, med en eksamensperiode som stadig nærmer seg, og jeg kan rett og slett ikke en dritt....

Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: aac3b...251

De har helt rett i at du absolutt bør ta en utdannelse (spesielt, når du sier selv at du har greie karakterer fra før).

Dessverre glemmer de (familien din) at dette er noe man må lære og være motivert til på egenhånd.

Hvis du tror du er utbrent nå, etter kun å gå på skole så kommer du til å få det svært tøft fremover. Men så lenge du har generell studiekompetanse er mulighetene åpen. Du kan godt rote bort et år på tull, men det kan bli veldig vanskelig å ta seg sammen igjen etterpå.

Personlig dro jeg tilbake til universitetet etter noen år i arbeidslivet og ble overrasket over hvor fantastisk rolig og behagelig det var med studier. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg studert resten av livet. Synd lånekassa ikke er enig ;)

Min anbefaling:

Bruk internet til noe annet enn sosiale medier, spill og underholdning. Det har aldri (i hele menneskets historie) vært enklere å få informasjon/undervisning enn det er nå. Benytt muligheten og se litt rundt hva som finnes, kanskje treffer du noe du er interessert i. Da er det lettere å motivere seg for å studere.

Sett opp en liste over hva du vil lære litt mer om. Hør med folk du treffer (på byen?) hva de er interessert i. God måte å bli kjent med folk og en fantastisk måte å få input. Bruk youtube,. Kahn, the great courses, etc til å lære starter på forskjellige temaer. 

Lenke til kommentar

det kommer an på om man har venner med høye utdannelser det.... en gjeng med slaskete håndverkere og lavutdannede er jo ferdige lenge før

Slaskete? Si det neste gang du trenger en fagarbeider som må fikse noe i huset ditt som du ikke har peiling på :) Cunt

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...