AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hei jeg er 18år, og ble ferdig på VGS for en liten stund tilbake. Etter 13års skolegang, var jeg rimelig dritt lei skolen, selvom jeg fikk over middels bra karakterer i alle fag. Videre ble det hele sommeren snakk om hva jeg skulle studere videre, jeg var egentlig ikke motivert nok for dette. Til slutt ble det da ført til at jeg nærmest ble tvunget til å studere, og droppe et friår med jobb. Så kluet her er nå at jeg sitter, med en eksamensperiode som stadig nærmer seg, og jeg kan rett og slett ikke en dritt.... Aner ikke hva jeg skal gjøre... Anonymous poster hash: aac3b...251 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hva kan du gjøre? Er liten vits å hoppe av rett før eksamen, liten vits å stryke også hvis du ikke kan noe. Jeg hadde bare gjort ferdig eksamen og tatt friår etter det. Hvis du er en person som er lett å overtale, regner med at det var familien som "tvang" deg, så får du bare vente å se hva de bestemmer ved neste familieråd. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Hva kan du gjøre? Er liten vits å hoppe av rett før eksamen, liten vits å stryke også hvis du ikke kan noe. Jeg hadde bare gjort ferdig eksamen og tatt friår etter det. Hvis du er en person som er lett å overtale, regner med at det var familien som "tvang" deg, så får du bare vente å se hva de bestemmer ved neste familieråd. Ahh, var en feil fra starten av å ikke dra i militæret.. Ja, jeg kan rett og slett ikke en dritt så regner med at jeg får mellom C og D i de 4 eksamenene jeg har... Og ja, det var foreldre som tvang meg, og når jeg nevner at jeg kommer til å droppe ut, snakker de som om jeg er en liten drittunge, som aldri kommer til å oppnå noe i livet.. Anonymous poster hash: aac3b...251 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Du kan jo verve deg til militæret Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Du kan jo verve deg til militæret Ja, men blir for lang tid nå, altså da kan jeg ikke starte å studere igjen før 2017,18... Saken er at jeg trengte et friår, men ble tvunget. Nå vil jeg droppe ut. Så er det bedre å fullføre med dårlige karakterer, eller droppe ut direkte? Anonymous poster hash: aac3b...251 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Fullfør eksamene du har nå og ta et friår etter det. Like greit å gjøre det så kan du vise til at du sluttet på "et bra tidspunkt" i fremtidlige søknader. Men det er selvfølgelig bare det jeg tenker om saken, vet ikke om det faktisk har noe å si. Det viktigste her er vel at du setter ned bakbeina litt så familien din skjønner at de ikke kan herse med deg mer. Det viser at du er voksen og kan bestemme selv, det er ditt liv og deres forhåpninger og forventninger må legges til side. En god forelder hjelper og støtter barnas avgjørelser og motiverer dem til å ta gode valg. Du kan ikke la familien din fortsette slik, kommer ikke noe godt ut av det. Spør dem om de synes det er bedre at du blir utbrent eller at du tar et friår. Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Snittalderen på norske studenter er 28, så er ikke akkurat uvanlig å finne på noe før man begynner å studere. Personlig så gikk det to år fra jeg gikk ut av VGS til jeg begynte, er ikke akkurat noe problem det. I hvert fall ikke om du er sikker på hva du vil studere, pga du da ikke risikere å måtte droppe ut og begynne med et nytt studie etter enda noen år... Det var ikke like vanlig tidligere (antakelig derfor foreldrene dine har den holdningen de har), men de senere årene så har vi tatt etter Danmark og Sverige, der nesten alle bruker dette året til å gjøre noe annet enn bare enda mer skole. F.eks så kommer mange av de svenske arbeiderne i Norge rett fra VGS for å jobbe noen år, for så å flytte hjem igjen for å begynne å studere. De fleste har godt av et år der de gjør noe annet, så lenge det ikke går ut på å sitte inne på gutterommet. Det være seg militæret, for å få litt struktur. Ta en vanlig jobb, for å oppleve hvor verdt det er å studere... Dra på FHS for å få nye venner, oppleve noe annerledes, ect. Men om du ser for deg at du har lyst til å ta dette studiet på et senere tidspunkt, så hadde jeg forsøkt å jobbe meg igjennom denne måneden. Da får du et svært godt utgangspunkt når du begynner på igjen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Takk for svar. Ja, jeg er rimelig utbrent og ikke minst depper jeg mye. Tror dere jeg har mulighet til å lære pensum i 3 ulike fag, på 4 uker? Med god jobbing? Anonymous poster hash: aac3b...251 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Er en del som klarer det, meeeeeen når du er utbrent så er sjansene små. Gi det et forsøk uten at du egentlig bryr deg, bare les litt "for å kose deg" så ser du hvordan det går. Det koster deg jo ingenting så skal du ta et friår etterpå alikevel Så er det som blured sa, gir du det et lite forsøk så står du sterkere neste år. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Du er gammel nok til å bestemme selv, men skal du bli behandlet som en voksen, må du oppføre deg som en voksen. Foreldrene dine kan ikke tvinge deg til å studere. Gjør det du mener er riktig og flytt hjemmefra om nødvendig. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 ikke tid?!?! hahahaha, bare vent, når du er 25 har fremdeles INGEN av vennene dine fullført studiet ta deg ett år i militæret eller gjør hva du vil, ikke la deg presse av dårlige foreldre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 ikke tid?!?! hahahaha, bare vent, når du er 25 har fremdeles INGEN av vennene dine fullført studiet ta deg ett år i militæret eller gjør hva du vil, ikke la deg presse av dårlige foreldre. Kommer jo helt an på om man bare har late slasker som venner eller ikke!? Men selvfølgelig vanskelig å motivere seg om man har kommet inn i et slikt miljø. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 ikke tid?!?! hahahaha, bare vent, når du er 25 har fremdeles INGEN av vennene dine fullført studiet ta deg ett år i militæret eller gjør hva du vil, ikke la deg presse av dårlige foreldre. Kommer jo helt an på om man bare har late slasker som venner eller ikke!? Men selvfølgelig vanskelig å motivere seg om man har kommet inn i et slikt miljø. det kommer an på om man har venner med høye utdannelser det.... en gjeng med slaskete håndverkere og lavutdannede er jo ferdige lenge før Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) ikke tid?!?! hahahaha, bare vent, når du er 25 har fremdeles INGEN av vennene dine fullført studiet ta deg ett år i militæret eller gjør hva du vil, ikke la deg presse av dårlige foreldre. Kommer jo helt an på om man bare har late slasker som venner eller ikke!? Men selvfølgelig vanskelig å motivere seg om man har kommet inn i et slikt miljø. det kommer an på om man har venner med høye utdannelser det.... en gjeng med slaskete håndverkere og lavutdannede er jo ferdige lenge før Selv venner med høy utdannelse er ferdig før de fyller 25, med mindre de er late slasker...spiller ikke noe rolle om man er lavtutdannet eller høyt utdannet. om man kaster bort tiden bruker man lang tid uansett. Endret 4. november 2015 av Vice 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 ikke tid?!?! hahahaha, bare vent, når du er 25 har fremdeles INGEN av vennene dine fullført studiet ta deg ett år i militæret eller gjør hva du vil, ikke la deg presse av dårlige foreldre. Kommer jo helt an på om man bare har late slasker som venner eller ikke!? Men selvfølgelig vanskelig å motivere seg om man har kommet inn i et slikt miljø. det kommer an på om man har venner med høye utdannelser det.... en gjeng med slaskete håndverkere og lavutdannede er jo ferdige lenge før Selv venner med høy utdannelse er ferdig før de fyller 25, med mindre de er late slasker...spiller ikke noe rolle om man er lavtutdannet eller høyt utdannet. om man kaster bort tiden bruker man lang tid uansett. ja hvis man ikke har mer enn 5 år så kan man i teorien være ferdig før man er 25 ja, i alle fall hvis man er en pussy og ikke var i militæret av en eller annen ynkelig grunn. Uansett er snittet for å være ferdig med utdannelse rundt 28-29 i norge så TS burde ikke stresse med å "kaste bort" de første årene på å bestemme seg. Det er viktigere å velge riktig enn å velge tidlig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Merk også at "høyere utdannelse" vanligvis regnes fra 3 år og oppover selv om de fleste idag sikkert går for en 5-årig uni/hs utdannelse for å være konkurransedyktige. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hei jeg er 18år, og ble ferdig på VGS for en liten stund tilbake. Etter 13års skolegang, var jeg rimelig dritt lei skolen, selvom jeg fikk over middels bra karakterer i alle fag. Videre ble det hele sommeren snakk om hva jeg skulle studere videre, jeg var egentlig ikke motivert nok for dette. Til slutt ble det da ført til at jeg nærmest ble tvunget til å studere, og droppe et friår med jobb. Så kluet her er nå at jeg sitter, med en eksamensperiode som stadig nærmer seg, og jeg kan rett og slett ikke en dritt.... Aner ikke hva jeg skal gjøre... Arbeidsmarkedet kommer til å bli brutalt i tiden fremover, så kanskje det kan være motiverende. Etter 13 års skolegang var du lei sier du, har du planer om å bli lei etter 13 år i arbeidslivet også? Et skoleår er for øvrig 190 dager, så strengt talt har du gått på skole i ca 7 år. Friår for å jobbe synes jeg er litt tøysete, du bør jo jobbe minst 50% nå som student uansett. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Hei jeg er 18år, og ble ferdig på VGS for en liten stund tilbake. Etter 13års skolegang, var jeg rimelig dritt lei skolen, selvom jeg fikk over middels bra karakterer i alle fag. Videre ble det hele sommeren snakk om hva jeg skulle studere videre, jeg var egentlig ikke motivert nok for dette. Til slutt ble det da ført til at jeg nærmest ble tvunget til å studere, og droppe et friår med jobb. Så kluet her er nå at jeg sitter, med en eksamensperiode som stadig nærmer seg, og jeg kan rett og slett ikke en dritt.... Aner ikke hva jeg skal gjøre... Arbeidsmarkedet kommer til å bli brutalt i tiden fremover, så kanskje det kan være motiverende. Etter 13 års skolegang var du lei sier du, har du planer om å bli lei etter 13 år i arbeidslivet også? Et skoleår er for øvrig 190 dager, så strengt talt har du gått på skole i ca 7 år. Friår for å jobbe synes jeg er litt tøysete, du bør jo jobbe minst 50% nå som student uansett. Åh, du høres ut som faren min jo! Arbeidsmarkedet har alltid vært brutalt. Bachelor har ingenting å si lenger i Norge, en 3årig utdanning sees på som et must, og det gir deg heller ingen garantier om at en får jobb. Jobbe 50%? Hva skjer med trening, nyte livet og være sosial? Har du virkelig hatt en slik stå på vilje hele livet? Anonymous poster hash: aac3b...251 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 TS. Skaff deg en fast 100 % jobb. Da kan du også få tak i en egen leilighet og klare deg selv. Så, kan foreldrene dine si hva de vil. Men, tror du det krever mindre? Blir nok ikke så lett i fremtiden å "nave", som en del ungdommer har gjort. Så, det kan du sikkert glemme. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Åh, du høres ut som faren min jo! Arbeidsmarkedet har alltid vært brutalt. Bachelor har ingenting å si lenger i Norge, en 3årig utdanning sees på som et must, og det gir deg heller ingen garantier om at en får jobb. Jobbe 50%? Hva skjer med trening, nyte livet og være sosial? Har du virkelig hatt en slik stå på vilje hele livet? Sorry, ikke meningen å høres ut som faren din. Nei jeg har absolutt ikke hatt det hele livet. Ofte reagerer man slik fordi man ikke ønsker at andre skal begå de samme feil som man selv gjorde, vet du. Og det er selvfølgelig vanskelig å gjennomføre noe med et bra resultat, dersom man ikke er motivert. Har du funnet ut av hva du vil jobbe med i fremtiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå