Tmz Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Har sålenge jeg kan huske hatt en ganske slapp sittestilling. Sånn at ryggen står i ca 45 graders vinkel. Jeg skjønner jo at dette ikke er bra for ryggen selv om jeg aldri har vært plaget av vond rygg til vanlig. Problemet mitt nå er at jeg får vondt i korsryggen etter ganske kort tid når jeg sitter med ryggen i 90 grader. Vil det bli bedre med tiden hvis jeg passer på å sitte riktig hele tiden? Kan det være holdningen min som er "feil"? Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) bare sprøyt at man sitter "riktig" i 90 grader med ryggen. Sitter du godt, sitter du riktig! Endret 3. november 2015 av Nerdrage 1 Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Min fysioterapeut fortalte meg at om at man skulle sitte riktig, skal man sitte "opp" og magen presses litt fremover. Dette ville gjøre vondt i korsryggen i starten, for da bruker man muskler som ellers ikke blir brukt. Dette ville gå over etter at musklene ble sterkere. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 bare sprøyt at man sitter "riktig" i 90 grader med ryggen. Sitter du godt, sitter du riktig! Dagens ignorante innlegg ser jeg Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) http://news.bbc.co.uk/2/hi/6187080.stm Endret 3. november 2015 av ^fmj 3 Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Det handler ikke om vinkel på rygg, men på bekkenet. Det er dette som affiserer korsryggen hvor de 'fleste' har problemer. Når dette er sagt, er det normalt å kjenne det litt i korsryggen etter korrekt holdningskorrigering, dette forutsatt at endring er riktig. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Generelt det å sitte for mye i ro øker risikoen for smerter. Å ta hyppige avbrekk der man får bevegd litt på seg er nok lurt. Regelmessig aktivitet og styrkeøvelser for korsryggen, andre ryggmuskler og kjernemuskulaturen vil også gjøre at ryggen tåler mer belastning over lengre tid før det begynner å gjøre vondt. Bedre fysisk form vil også gjøre at belastningen på ryggen blir mindre. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 trikset er å variere sittestilling ofte. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 bare sprøyt at man sitter "riktig" i 90 grader med ryggen. Sitter du godt, sitter du riktig! Det er ikke det at jeg absolutt må sitte med ryggen i 90 grader. Men hvis du sitter med ryggen i 45 graders vinkel mot en 90 graders stol sier det seg selv at det gir mye belastning for ryggen. For min del har det aldri gjort vondt eller noe, men da tar jo ryggen hele belastningen istedet for at musklene må støtte opp. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Jeg ligger nesten vannrett på stolen om jeg har mulighet, for det er det som er mest behagelig Skjønner meg aldri på de som har sånne ergonomiske seter , får helt aids av det. Aldri hatt problemer med rygg Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Finnes ikke en riktig stilling da alle er forskjellige Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) http://news.bbc.co.uk/2/hi/6187080.stm Men... men... rett opp og ned er minst behagelig, så da må det vel være best? Hilsen forvirret tante Sofie. Endret 5. november 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 http://news.bbc.co.uk/2/hi/6187080.stm Enkel forklaring på dette. Ryggen er under størst belastning ved en direkte aksial belastning. Ved større vinkel vil tyngdepunktet ikke være rett på korsryggen.I tillegg støtter det opp de naturlige lordotiske kurvene i korsryggen, noe fleksjon ikke gjøre. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Blir vel bare hva du foretrekker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå