Gå til innhold

Er det virkelig så enorm forskjell på 3G og 4G som selskapene skal ha det til?


Anbefalte innlegg

Merker meg at særlig Netcom argumenterer med at man får en kraftig annerledes surfeopplevelse med 4G vs 3G.

Personlig merker jeg ingen praktisk forskjell i daglig bruk på 3G og 4G, derfor er 4G skrudd av på min mobil, for å la mobilen holde litt lenger på batteriet.

Det er kanskje en forskjell på online gaming? Selvsagt en forskjell på virkelig store filer som lastes ned.

 

Siste generasjon 3G holder da mer enn bra nok til både HD video m.m. på telefonen.

 

Har noen innspill på erfaring med at 4G er klart bedre enn 3G, unntatt ved henting av store filer?

 

Netcom sier på sine nettsider om surfing på telefon, og at man bør kjøpe 4G mobil snarest.

Fra Netcom sine nettsider:

"Å gå over til 4G mobil, er det verdt det?

For å svare kort: Ja, det er det. Du vil få en helt annen opplevelse av nett-tjenester og surfing"

Annet utsagn fra Netcom sine nettsider:

"Du har kanskje merket det? Alle snakker om hvor fett det er med 4G og hvordan de kan surfe og strømme med superfart. Men uansett hva du gjør, står det kun 3G i displayet og farten du opplever når du surfer er som en 9,9-hesters påhengsmotor i forhold til rib-ene vennene dine har."

 

 

Oi, en helt annen opplevelse, enorm forskjell osv...! Det er ikke små ord som brukes av bl.a. Netcom.....

Jeg er trolig helt idiot som ikke ser forskjellen i egen praksis, med masse nettmobilbruk!?

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Uansett ABO, så følger 4G med. Jeg føler ikke at jeg har bruk for 4G, man skal ha ganske tunge overføringsbehov før man har bruk for hastighetene som 4G kan gi. Så, basert på hastighet, er ikke 4G noe must. MEN, 4G er er mer moderne enn 3G og vil trolig få bedre dekning enn 3G. I og med at alle ABO og de fleste nye telefoner har 4G, så er det bare å bukke og ta imot. Og skru av 4G for å spare batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har startet et lite eksperiment: nå har jeg låst M9 til å bruke bare 3G (ikke veksle mellom 2G og 3G, altså), så får vi se hvordan det påvirker batteritid og brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at vi trenger 4G, for det er det nok få som gjør. - De fleste husker kanskje at man vanligvis hadde rundt 15-20MBit på 3G for noen år siden, noe som burde holde for all "vanlig mobilbruk"

 

Nei, problemet er at operatørene for å få folk til å betale mer og tjene mer penger har kuttet hastigheten på 3G slik at man nå ikke får slike hastigheter lenger, men heller må betale ekstra for å få høyere hastighet.

 

For oss som ikke har 4G eller klarer oss med 3G er problemet nå at operatørene bygger "ut" 4G, og ned 3G - så kapasiteten og dekningen på 3G senderne blir stadig dårligere og dårligere, slik at det nå kan være mye bedre 4G-dekning enn 3G-dekning mange steder.

 

-Så vidt jeg har hørt har de også planer om å stenge ned 2G-nettet om ikke altfor lenge.

Lenke til kommentar

Du får større dekning med høy-hastighet, og der du har økt hastighet så er også hastigheten jevnere.

 

Så ja, merker enorm forskjell i hverdagen. 3G har jeg hverken på hytta, og midt i byen så kan 3G-dekningen være så hullete som en sveiserost til tider.

 

Ikke fordi 4G nødvendigvis har BEDRE dekning, men fordi du åpner opp for mange ekstra basestasjoner.

 

Det er liten forskjell i praktisk surfehastighet på optimal 3G, og 4G, selv om hastighet på mobilen nok har noe å si.

Problemet er bare at 3G ganske sjeldent er "optimal" med over 10 Mbps, og i praksis kan det utgjøre en hel del. Alt etter omgivelsene og leverandør av nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Helt uvitenskapelig, så har jeg målt oppimot ca 20 mbit/sek ned, med M9 på 3G. På 4G har jeg vært oppe i over 100 mbit/sek, og det burde holde for de fleste. Teoretisk toppfart på 3G er så vidt jeg husker 42 mbit/sek, så en målt hastighet på 20 mbit tyder ikke på noen bevisst struping fra NetComs side. 

 

Telenor har hintet om at de vil stenge ned 3G om ca fem år, men innen da har nok alle mobiler fått 4G. 2G kommer til å leve litt lenger, fordi mange M2M-enheter er avhengig av 3G. Noen som vet hva NetCom planlegger?

Lenke til kommentar

Målt tett opp mot 17-18 Mbps flere ganger selv på 3G ja. Men dette har vært i perioder hvor man er på skole etter "stengetid", og jeg satt rett ved antenna.

 

Mer enn raskt nok til at man ikke legger spesielt merke til treghet i lasting av nettsider (andre ting blir kjapt flaskehals). Problemet er bare at det er så vanskelig å få til i praksis om man er på farten, eller ikke oppholder seg under slike optimale situasjoner. Det er når dekningen går ned (eller flere brukere kobler seg opp), og hastigheten faller til noen usle Mbps at du irriterer deg. Og det er her min erfaring tilsier at kombinasjonen av 3G og 4G gjorde store forbedringer. 

Aldri livet om det går ann å streame youtube uten at ting stopper opp på en busstur hos meg med bare 3G. Hos meg tok det litt tid før jeg fikk 4G, så forskjellen ble for min del ganske stor og merkbar over natta. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tingen er att frekvenser er en begrenset ressurs.... LTE utnytter denne ressursen mye bedre enn hva HSPA gjør. Dette gir opperatørene mere kapasitet. 

 

Man ser en EKSPANSIV økning i forbruket når forbrukerne går over fra 3G til 4G. 

 

Som dere skriver, så er hastighetene akseptable med 3G - man hadde ikke 4G avlastet 3G nettet og alle brukte 3G OG brukte like mye data som de gjør med 4G - så hadde det lignet mere på 2G..... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tingen er att frekvenser er en begrenset ressurs.... LTE utnytter denne ressursen mye bedre enn hva HSPA gjør. Dette gir opperatørene mere kapasitet. 

 

Man ser en EKSPANSIV økning i forbruket når forbrukerne går over fra 3G til 4G. 

 

Som dere skriver, så er hastighetene akseptable med 3G - man hadde ikke 4G avlastet 3G nettet og alle brukte 3G OG brukte like mye data som de gjør med 4G - så hadde det lignet mere på 2G..... 

Jepp. Og ved steder der det ikke er 4G utbygget. Der er det gjerne også slik. EDGE-hastigheter på 3G-nettet. 

Lenke til kommentar

Uansett ABO, så følger 4G med. Jeg føler ikke at jeg har bruk for 4G, man skal ha ganske tunge overføringsbehov før man har bruk for hastighetene som 4G kan gi. Så, basert på hastighet, er ikke 4G noe must. MEN, 4G er er mer moderne enn 3G og vil trolig få bedre dekning enn 3G. I og med at alle ABO og de fleste nye telefoner har 4G, så er det bare å bukke og ta imot. Og skru av 4G for å spare batteri.

 

Det er vel ikke helt åpenbart at en sparer batteri ved å skru av 4G.  Dette vil variere veldig etter dekningen hvor du oppholder deg.  På samme måte som 3G så vil en telefon benytte mer batteri dersom den er i et område med dårlig dekning og bytter mellom 2G/3G/4G (avhengig av hva som finnes).   Men når det sendes data så vil 4G være en mer effektiv metode enn 3G.  Skal du hente ned en webside på f.eks. 5 MB vil 4G benytte kortere tid enn 3G og derfor være mer kosteffektiv (mer MB per mAh) enn 3G.    Så selv om 4G i seg selv benytter noe mer strøm enn 3G (på samme måte som 3G bruker mer strøm enn 2G) så vil 4G gi mer "valuta for pengene" når det gjelder forholdet mellom nedlastet MB og forbrukt mAh.

Lenke til kommentar

Som noen har påpekt allerede. Ping/Latency på 4G er betrakelig bedre.  Jeg gikk fra rundt 90-110 ms til 30-50 ms. Dette har veldig mye å si spesielt om en f.eks vil bruke mobilen som hotspot pc. 

En kan faktisk sitte å spille multiplayer Counter-Strike online på 4G, det hadde aldri fungert noe bra på 3G. 

 

post-62564-0-48598200-1446738082_thumb.png

 

Her er en måling med 4G på min telefon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...