Le20 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Leiligheten der jeg leier ut har nettopp vært innbrudd. Tyvene har klart å komme seg inn fra Verandaen ved å knekke låsen derifra og stjålelt noen møbler og husnøkelene i følge leietaker. Styret i samleiet har vedtatt at det skal skiftes av låser og nye nøkler som vil beløpe seg til omtrent kr 25.000. Det innebærer skifting av låser i utgangsdører og garasjeport. Har de rett til å sende regningen til meg? At bare jeg skal stå for hele den summen, eller er dette noe som skal bli fordelt mellom sameiet? Dersom det faller på meg. Kan jeg kreve at leietaker skal betale den summen? Vi har skrevet under en vanlig husleieavtale. Usikker hva som er skrevet under der. HJELP! Endret 3. november 2015 av Le20 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Var du tyven? Tviler på at de kan stille deg ansvarlig hvis du ikke var det. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Leiligheten der jeg leier ut har nettopp vært innbrudd. Tyvene har klart å komme seg inn fra Verandaen ved å knekke låsen derifra og stjålelt noen møbler og husnøkelene i følge leietaker. Styret i samleiet har vedtatt at det skal skiftes av låser og nye nøkler som vil beløpe seg til omtrent kr 25.000. Det innebærer skifting av låser i utgangsdører og garasjeport. Har de rett til å sende regningen til meg? At bare jeg skal stå for hele den summen, eller er dette noe som skal bli fordelt mellom sameiet? Dersom det faller på meg. Kan jeg kreve at leietaker skal betale den summen? Vi har skrevet under en vanlig husleieavtale. Usikker hva som er skrevet under der. HJELP! Sameiet har vel forsikring? En "vanlig" villaforsikring dekker selvsagt skader/følgeskader ved innbrudd! Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Du har vell en kjøpskontrakt for leiligheten? En avtale med styret/borettslag? Der skal det eventuelt stå hvem som har ansvaret i slike situasjoner - hvis ikke så kan de ikke "kreve" deg for noe som helst, da man ikke er pålagt å bytte lås ved tyveri/misting av nøkler. Men det er en ting jeg ikke skjønner... Eier du leilighet og leier ut, uten og selv ha en forsikring ELLER ha krav om forsikring fra leietaker? Det hadde jo vært HELT bak mål...Så svaret er "nei" de kan ikke KREVE at du betaler, med mindre du har skrevet under på noe tidligere. Jeg synes også det blir HELT feil å gi regningen til leietaker, om f.eks politi har konstantert at noen har fysisk tatt seg inn i leiligheten, og det ikke er leietakers feil. Finn frem alle kontrakter du, og ring forsikringselskapet ditt. Lykke til! Endret 3. november 2015 av Buckzie 1 Lenke til kommentar
Le20 Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Du har vell en kjøpskontrakt for leiligheten? En avtale med styret/borettslag? Der skal det eventuelt stå hvem som har ansvaret i slike situasjoner - hvis ikke så kan de ikke "kreve" deg for noe som helst, da man ikke er pålagt å bytte lås ved tyveri/misting av nøkler. Men det er en ting jeg ikke skjønner... Eier du leilighet og leier ut, uten og selv ha en forsikring ELLER ha krav om forsikring fra leietaker? Det hadde jo vært HELT bak mål... Så svaret er "nei" de kan ikke KREVE at du betaler, med mindre du har skrevet under på noe tidligere. Jeg synes også det blir HELT feil å gi regningen til leietaker, om f.eks politi har konstantert at noen har fysisk tatt seg inn i leiligheten, og det ikke er leietakers feil. Finn frem alle kontrakter du, og ring forsikringselskapet ditt. Lykke til! Ja, helt enig med deg der. Skal finne frem kjøpekontrakten og lese nærmere. Synes heller på ingen måter at en person skal betale en så dyr regning. Takk for innlegget ditt! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Tror det er best å vente på den godeste krikkert Lenke til kommentar
Le20 Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Du har vell en kjøpskontrakt for leiligheten? En avtale med styret/borettslag? Der skal det eventuelt stå hvem som har ansvaret i slike situasjoner - hvis ikke så kan de ikke "kreve" deg for noe som helst, da man ikke er pålagt å bytte lås ved tyveri/misting av nøkler. Men det er en ting jeg ikke skjønner... Eier du leilighet og leier ut, uten og selv ha en forsikring ELLER ha krav om forsikring fra leietaker? Det hadde jo vært HELT bak mål... Så svaret er "nei" de kan ikke KREVE at du betaler, med mindre du har skrevet under på noe tidligere. Jeg synes også det blir HELT feil å gi regningen til leietaker, om f.eks politi har konstantert at noen har fysisk tatt seg inn i leiligheten, og det ikke er leietakers feil. Finn frem alle kontrakter du, og ring forsikringselskapet ditt. Lykke til! Leietaker har innbo forsikring, men når vi ringte opp til DNB sa de i midlertidig at skifting av nøkkler ikke dekkes Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Det er heilt vanlig at det i sameiger og burettslag er slik at dersom nøklane kjem på avveier så er det den som har mista nøklane sine (eigar) som må dekke utgiftene som tapet av nøklane fører til. Men då tenker ein på situasjonar der andelseigaren/leigaren har mista eller rota vekk ein eller fleire nøklar som også passer til fellesområda, sidan det tross alt er den personen som har skulda for at sameiget/burettslaget får ei slik ekstrautgift. Dei andre bebuerane vil sjølvsagt ikkje betale for at naboen ikkje klarer å passe på nøklane sine. Ved innbrudd så er det fortsatt eigaren som må stå for rekninga, men ofte vil ein då ha ein forsikringsavtale som dekker utgifter ved innbrudd. I dette tilfellet vil nok sameiget/burettslaget ha ei husforsikring som dekker dei bygningsmessige skadene, men om dei ikkje har det så er det eventuelt andelseigaren sin forsikring som må brukast (om ein har det). Her bør du be styret sjekke sin forsikringsavtale før dei sender rekninga til deg. Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Du har vell en kjøpskontrakt for leiligheten? En avtale med styret/borettslag? Der skal det eventuelt stå hvem som har ansvaret i slike situasjoner - hvis ikke så kan de ikke "kreve" deg for noe som helst, da man ikke er pålagt å bytte lås ved tyveri/misting av nøkler. Men det er en ting jeg ikke skjønner... Eier du leilighet og leier ut, uten og selv ha en forsikring ELLER ha krav om forsikring fra leietaker? Det hadde jo vært HELT bak mål... Så svaret er "nei" de kan ikke KREVE at du betaler, med mindre du har skrevet under på noe tidligere. Jeg synes også det blir HELT feil å gi regningen til leietaker, om f.eks politi har konstantert at noen har fysisk tatt seg inn i leiligheten, og det ikke er leietakers feil. Finn frem alle kontrakter du, og ring forsikringselskapet ditt. Lykke til! Leietaker har innbo forsikring, men når vi ringte opp til DNB sa de i midlertidig at skifting av nøkkler ikke dekkes Tips nr 1 er at du aldri må gi deg, hva anngår forsikringer. Ring igjen, hør med en ny kundebehandler, formuler deg annerledes, prøv en hyggeligere tone, prøv å være litt streng, frinn frem lover/regler/forsikringskontrakten SITÈR så mye du kan - (de er livredde for siteringer!). Tok meg 8 forsøk å få gjennom en mobilforsikrings-sak en gang, 4 ganger for dama å få sykkelen dekket! Forsikringselskaper lever av å IKKE gi ut penger, så du må gni litt, så kan det kanskje hende det løsner Utover det, så kan du prøve å møte opp hos en DNB-filial. -- DU har ikke gjort noe galt, LEIETAKER har ikke gjort noe galt - dere har hatt en INNBRUDSTYV i huset ditt, og det skulle bare mangle at boretslaget tar denne regningen, for å sørge for tryggheten til alle beboere PS. Jeg er da altså ikke noe jussmann, så dette er mer "comon sense" mener jeg da! Endret 3. november 2015 av Buckzie 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 DU har ikke gjort noe galt, LEIETAKER har ikke gjort noe galt - dere har hatt en INNBRUDSTYV i huset ditt, og det skulle bare mangle at boretslaget tar denne regningen, for å sørge for tryggheten til alle beboere Det er ikke snakk om et borettslag, men et sameie, uten at det nødvendigvis utgjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor koster det så mye? Det er da bare din leilighet og eventuelle hoveddører som skal skiftes lås på? Og kanskje søppelrom, hoveddører til boder og lignende... Blir det virkelig 25.000? Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor koster det så mye? Det er da bare din leilighet og eventuelle hoveddører som skal skiftes lås på? Og kanskje søppelrom, hoveddører til boder og lignende... Blir det virkelig 25.000? Jeg tviler hvertfall ikke på prisen, synes det er "fornuftig" i forhold til hva som må byttes, og hva jeg har hørt tidligere. Har sett låsesmeder ta MYE mer ved bytting av mindre antall dører. Har vist noe med type lås, og blablablabla...ZZzZZzZzzZzzZ... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Ja, og når den som bestiller ikke er den som skal betale diskuteres vel ikke prisen en gang... 2 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 De burde nesten heller vurdere å installere nøkkelfri lås da. Om man mister nfc-brikken, så er det bare å fjerne den brikken fra systemet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor koster det så mye? Det er da bare din leilighet og eventuelle hoveddører som skal skiftes lås på? Og kanskje søppelrom, hoveddører til boder og lignende... Blir det virkelig 25.000? Koster 5000 å bytte ut en enkel lås, ja. Så det er nok så dyrt hvis de må bytte flere. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Å sende en regning, det har da styret saktens lov til. Om de kan kreve den betalt, det blir en helt annen diskusjon. Man kan avvise kravet og be om at styret har kommet med en nærmere begrunnelse for kravet. Dette kravet må så begrunnes i en eller annen form for avtalerett, dvs at det finnes en eller annen kontrakt eller avtale der det framgår at man er forpliktet. Fram til denne begrunnelsen er framskaffet så dreier det seg jo om et "omtvistet og ubegrunnet pengekrav". Det er man vel ikke forpliktet til å betale? Blir man populær? Neppe. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor koster det så mye? Det er da bare din leilighet og eventuelle hoveddører som skal skiftes lås på? Og kanskje søppelrom, hoveddører til boder og lignende... Blir det virkelig 25.000? Koster 5000 å bytte ut en enkel lås, ja. Så det er nok så dyrt hvis de må bytte flere. AFK, learning locksmithing! 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Avtalerett? WTF? Fordelingen av kostnader mellom eieren av den enkelte bruksenhet og sameiet, og fordelingen av felles kostnader på den enkelte sameier, følger av eierseksjonsloven § 23 første og annet ledd: § 23.Fordeling av felleskostnader og fellesinntekterKostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameierne etter sameiebrøken med mindre særlige grunner taler for å fordele kostnadene etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene fastsettes en annen fordeling enn nevnt i første ledd. Her finnes det fem fordelingsnøkler: 1) 100 % på aktuell bruksenhet. Gjelder kostnader som "knytter seg til den enkelte bruksenhet". 2) Fordeling etter sameiebrøken. Hovedregel for felleskostnader. 3) Fordeling etter nytte den enkelte bruksenhet har. 4) Fordeling etter forbruk den enkelte bruksenhet står for. 5) Annen fordeling. Forutsetter tilslutning fra berørte sameiere og vedtektsfesting. For nøkkel 3 og 4 kreves særlige grunner, nøkkel 2 er hovedregelen. Skifte av lås i den enkelte bruksenhet skal som regel fordeles etter fordelingsnøkkel 1 (men kan fordeles etter nøkkel 2 eller 3 hvis det er snakk om et felles tiltak i hele sameiet). Skifte av felles inngangslås vil kunne falle under fordelingsnøkkel 2, 3, eller 4. Bruk av nøkkel 2 vil fordele kostnaden etter sameiebrøk, bruk av nøkkel 3 vil fordele kostnaden likt på de som benytter den felles inngangsdøren, bruk av nøkkel 4 vil fordele kostnaden på den bruksenheten som forårsaker behovet for å skifte lås (dvs. som fordelingsnøkkel 1). Hvis sameiet er forsikret vil forsikringen kunne dekke hele eller deler av felleskostnaden, avhengig av hvor høy egenandelen er. Det er ikke uvanlig å velge høy egenandel for å få lav forsikringskostnad. Egenandelen fordeles som felleskostnad, dvs. etter nøkkel 2-4. Innbruddskostnader kan ikke veltes over på leietaker i medhold av en husleieavtale med mindre det er særskilt avtalt, f.eks. i form av at leietaker har fullt vedlikeholdsansvar. Skifte dørlås som følge av innbrudd er som hovedregel utleiers ansvar, jfr. husleieloven § 5-3 annet og tredje ledd. 1 Lenke til kommentar
Le20 Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Avtalerett? WTF? Fordelingen av kostnader mellom eieren av den enkelte bruksenhet og sameiet, og fordelingen av felles kostnader på den enkelte sameier, følger av eierseksjonsloven § 23 første og annet ledd: § 23.Fordeling av felleskostnader og fellesinntekterKostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameierne etter sameiebrøken med mindre særlige grunner taler for å fordele kostnadene etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene fastsettes en annen fordeling enn nevnt i første ledd. Her finnes det fem fordelingsnøkler: 1) 100 % på aktuell bruksenhet. Gjelder kostnader som "knytter seg til den enkelte bruksenhet". 2) Fordeling etter sameiebrøken. Hovedregel for felleskostnader. 3) Fordeling etter nytte den enkelte bruksenhet har. 4) Fordeling etter forbruk den enkelte bruksenhet står for. 5) Annen fordeling. Forutsetter tilslutning fra berørte sameiere og vedtektsfesting. For nøkkel 3 og 4 kreves særlige grunner, nøkkel 2 er hovedregelen. Skifte av lås i den enkelte bruksenhet skal som regel fordeles etter fordelingsnøkkel 1 (men kan fordeles etter nøkkel 2 eller 3 hvis det er snakk om et felles tiltak i hele sameiet). Skifte av felles inngangslås vil kunne falle under fordelingsnøkkel 2, 3, eller 4. Bruk av nøkkel 2 vil fordele kostnaden etter sameiebrøk, bruk av nøkkel 3 vil fordele kostnaden likt på de som benytter den felles inngangsdøren, bruk av nøkkel 4 vil fordele kostnaden på den bruksenheten som forårsaker behovet for å skifte lås (dvs. som fordelingsnøkkel 1). Hvis sameiet er forsikret vil forsikringen kunne dekke hele eller deler av felleskostnaden, avhengig av hvor høy egenandelen er. Det er ikke uvanlig å velge høy egenandel for å få lav forsikringskostnad. Egenandelen fordeles som felleskostnad, dvs. etter nøkkel 2-4. Innbruddskostnader kan ikke veltes over på leietaker i medhold av en husleieavtale med mindre det er særskilt avtalt, f.eks. i form av at leietaker har fullt vedlikeholdsansvar. Skifte dørlås som følge av innbrudd er som hovedregel utleiers ansvar, jfr. husleieloven § 5-3 annet og tredje ledd. Tusen millioner hjertlig TAKK! Trengte virkelig hjemmel jeg kunne henvise til. Er det greit for deg at jeg bruker disse argumentene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Hvilke argumenter? Jeg har bare beskrevet hvilke alternativer styret har, jeg har ikke argumentert for noen av løsningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå