Mr Burns Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg vurderer å sette opp lerret og projektor, men prøver å finne ut om det er en god ide å montere en lydplanke (for eksempel Sonos Playbar) over lerretet. Grunnen til dette er at lerretet skal monteres på et skap, ovenfor skapdører som skal kunne åpnes (når lerretet er ruller opp. På Sonos sine sider kan man se at de har satt opp Playbar over en TV. Lerretet vil bli satt opp mye høyere, ca. 2m over gulvet, og jeg lurer på om lyden blir underlig eller dårligere pga dette? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Senter og front bør være ved ørehøyde når du sitter og de fleste anbefaler at det er bedre å plassere høytalerne for lavt enn for høyt Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) Normalt vinkler man senterhøytaleren opp mot ørehøyde om den står under TV (motsatt om den står over). Høyde på resterende høytalere er det litt delte meninger om. THX sier ørehøyde; dolby og dts sier om jeg husker korrekt at de skal være litt over ørehøyde (maks 1 fot over). Senter kan av naturlige grunner ikke følge denne strategien da den vil stå i veien for skjerm/lerret (med mindre man har TV langt oppe på veggen som jeg ser enkelte gjør; anbefales ikke). Mitt stativ for senterhøytaler har mulighet til å vinkle høytaleren oppover i forskjellige steg. Har vinklet den ved hjelp av lasermåler til å peke ca i ørehøyde i min lytteposisjon. Relativt posisjon av TV; senter av TV skal vinkelrett gå mot øynene dine når du sitter i egostolen når du ser film. Normalt må den litt høyere på veggen grunnet senterhøytaler under; da skal hele TVen vinkles litt nedover. Optimalt hjelpemiddel for å finne denne vinkelen er å bruke en lasermåler; så ser du hvor lyset peker fra senter av TV. Samme strategi for å finne vinkel på senterhøytaler. Om man har senterhøytaler på hylle under TV så kan man benytte gummiskiver (eller annet materiale) for å få tiltet høytaler i rett vinkel. NB! De som plasserer TV langt oppe på veggen har naturligvis bommet fullstendig (enkelte tror det er maleri de henger opp; noe som gjør hele TV opplevelsen lite behagelig. Endret 31. desember 2015 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå