sammysung Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Når du hører ordene "dårlig årslønn", hvilket tall tenker du på da? Bare generelt, uten å tenke på bransje/stilling/o.l. 200.000? 250.000? 300.000? 350.000? 400.000? alt under 450.000? Endret 3. november 2015 av sammysung Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg tenker en dårlig årslønn er en lønn som gjør at du ikke kan spare, så det er veldig individuelt. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Alt fra AAP, sosialpenger, trygd og nedover, men det er også fint da man må leve nøkternt og man finner glede i de små tingene som mange som tjener mye ikke gjør Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Dårlig årslønn må være ei lønn som er lav i forhold til forholda forøvrig. Å tjene 300 000 kr i året er ei kjempelønn for 16 åring utan skulegang eller erfaring, men det er ikkje akkurat noke å skryte av dersom du er overingeniør og avdelingsleder i eit større arkitektbyrå med 25 års erfaring. Så å tenke dårlig årslønn utan å tenke stilling, bransje, ansiennitet eller lokalitet er nærmast umogleg. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg vil si at man bør tjene rundt 500k i året minimum, for blir det betydelig lavere enn det så får man problemer med å henge med i svingene ift boligkjøp, transportutgifter, forsikringer, vedlikehold av bolig osv. i tillegg til at man gjerne vil ut å spise i blant, reise på ferie og ha noen hobbyer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg vil si at man bør tjene rundt 500k i året minimum, for blir det betydelig lavere enn det så får man problemer med å henge med i svingene ift boligkjøp, transportutgifter, forsikringer, vedlikehold av bolig osv. i tillegg til at man gjerne vil ut å spise i blant, reise på ferie og ha noen hobbyer. Så minimum husholdnings inntekt bør ligge på en million? Det er ganske drøyt! Men klart, det kommer an på hvordan en skal leve. Skal en bo i stort hus i en stor by og ha 4 unger så er det nok nødvendig. Men man kan klare seg med langt mindre, og det er det mange som gjør Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Eit minimum på 1 mill i husholdningsinntekt er ganske drøyt å legge lista på ja. I alle fall for unge voksne. Det er vell ikkje noke problem å skaffe seg både hus og bil samtidig som ein unner seg litt luksus i form av underholdsnigstjenester som restauranter, pubber, kino og konserter med halvparten? Forstår godt at folk blir skuffa av lønnsnivået sitt om dei forestiller seg å kjøpe leiligheit på beste vestkant så fort dei er ferdig med studiane. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 En million i total husholdningsinntekt er ikke mye i dag, det er bare helt ok. Du får ikke noe stort hus i Oslo med det, selv ikke på østkanten, med mindre vi snakker om et skikkelig oppussingsprosjekt. Jeg tenker du kan få en leilighet på 70-80kvm i et helt greit område. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Og fordi du ikkje kan kjøpe stor bolig og den dyraste bilen så har du ei dårlig lønn? Folk flest har gjennomsnittlig hus og bil, og har ei gjennomsnittlig årslønn utan at eg vil påstå at flertallet av befolkningen har ei dårlig lønn. Lønna er kanskje ikkje god om ein bur heilt normalt, men den er ikkje dårlig heller. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 For en normal person som er ferdig med skolegang og klar til å begynne det voksne livet vil jeg si at alt under 400k er dårlig årslønn. Er man to kan det være mer dynamisk, for er man to har man mer penger å rutte med om to tjener 200'000 hver enn om én tjener 400'000. Ikke sikker på hvor Spartapus sikter til i Oslo, men på Sagene (gamle østkanten ihvertfall) må man ut med 4 mill eller mer for 70-80m2. En husholdning bør nok sikte på millionen i samlet inntekt for å ikke havne i "dårlig råd"-kategorien Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Heldigvis so går det an å bu andre plassar enn i Oslo. 1 Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 En million i total husholdningsinntekt er ikke mye i dag, det er bare helt ok. Du får ikke noe stort hus i Oslo med det, selv ikke på østkanten, med mindre vi snakker om et skikkelig oppussingsprosjekt. Jeg tenker du kan få en leilighet på 70-80kvm i et helt greit område. Sant nok. Imidlertid bor de aller fleste ikke i Oslo. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) For en normal person som er ferdig med skolegang og klar til å begynne det voksne livet vil jeg si at alt under 400k er dårlig årslønn. Er man to kan det være mer dynamisk, for er man to har man mer penger å rutte med om to tjener 200'000 hver enn om én tjener 400'000. Ikke sikker på hvor Spartapus sikter til i Oslo, men på Sagene (gamle østkanten ihvertfall) må man ut med 4 mill eller mer for 70-80m2. En husholdning bør nok sikte på millionen i samlet inntekt for å ikke havne i "dårlig råd"-kategorien Det er hva jeg mener. Min egen bolig er 50kvm i utkanten av Oslo og er verdt ca. 2 mill, og den kjøpte jeg alene med i underkant av 500k i inntekt i året. Da var jeg helt på grensen av hva banken ville la meg låne. Hadde jeg tjent 400k i året ville det altså vært svært begrenset med muligheter i Oslo, selv på de billigste stedene. Hadde jeg hatt en samboer med ca. samme inntekt ville vi altså kunne kjøpt noe oppimot 4 mill, og det blir det heller ikke noe stort hus ut av. Selvfølgelig en helt annen verden ute i distriktene. Jeg har vært på visninger lenger utpå landet og hvis jeg var villig til å pendle en time til jobben kunne jeg fått meg en bolig på 120kvm til flere hundre tusen mindre enn hva jeg betalte for mine 50kvm. Der kunne man nok fått et stort hus med en samlet husholdningsinntekt på 1 mill. Dessverre er det nesten ikke jobber der ute (spesielt ikke som krever høyere utdanning) og to timers reisevei hver dag blir for røft. Endret 3. november 2015 av Spartapus Lenke til kommentar
Mato Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 det er helt avhenging av hvor du bor , og hovedsakelig boligpriser som styrer dette i mine øyne , så i byer trenger man en høyere lønn for og ha en god lønn.jeg vil si i feks stavanger som hvor jeg bor så trenger man en felles inntekt på rundt en milion for og kunne holde det som trengs for en familie . Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Enig i det som sies, det er veldig alder, geografi og utdanningsavhengig. f.eks i trondheim, vil jeg si at om du tjener under 350.000kr, tjener du relativt lite. 350-500.000kr er vel der gjennomsnittet ligger etter min erfaring. (Jobber i bank). Så om du tjener over 500K i trondheim, tjener du godt. 750 - 900K, da tjener du særdeles godt. Men har hørt av mine kolleger i Oslo, at det jeg skisserer her, ikke gjelder "sørafor". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå