PoTski Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 PE? Så du mener alle vikenfiber\altibox kunder har egne linjer? Også de som bor i drammen eller bærum? For jeg vet en rekke steder som kun får 150 mbit hastighet som maks med viken fiber. Antar det er på grunn særlig fiber som ble lagt før år 2000 så var det for dyrt med egen fiber til alle kundene. Så da ble fiberen delt. PE = provider edge. Fiberen må termineres i PE. Det er PE'ene i seg selv som ikke har mere båndbredde. Dette gjør at kundeservice ikke vil tildele mere til kundene på en PE. Alle skal kunne trekke 150mbit. Har en kamerat på en eldre PE. Her får han ikke mere en 80mbits. Det er pga at Uplink fra PE minus kunders "kjøpte" linjehastiget nærmer seg 0. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Problemet med fiber er hvis når laseren ikke er synlig men kan gjøre stor skade f.eks gjøre en person blind for livet. Så er ulempen med fiber, at man må ha folk som kan bytte utstyret. Customer Edge (CE) Router connects to Provider Edge (PE) Router. Dette er hva jeg finner, Betyr dette er samme som operatørnett som betyr internet levrandøren har f.eks kun avtale med andre om TV tjenester men ikke brebånd? Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Problemet med fiber er hvis når laseren ikke er synlig men kan gjøre stor skade f.eks gjøre en person blind for livet. Så er ulempen med fiber, at man må ha folk som kan bytte utstyret. Customer Edge (CE) Router connects to Provider Edge (PE) Router. Dette er hva jeg finner, Betyr dette er samme som operatørnett som betyr internet levrandøren har f.eks kun avtale med andre om TV tjenester men ikke brebånd? Somregel så er det CPE(din router) PE(Sentralen i gata) Backbone nett og Core. Det finnes litt forskjellig i forhold til hva de kaller det i designet sitt, eller hvor stort nettet er, men jeg mener de kaller det PE hos viken. Norge er så lite at dette er som regel måten det gjøres på. 1 Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Problemet med fiber er hvis når laseren ikke er synlig men kan gjøre stor skade f.eks gjøre en person blind for livet. Så er ulempen med fiber, at man må ha folk som kan bytte utstyret. Customer Edge (CE) Router connects to Provider Edge (PE) Router. Dette er hva jeg finner, Betyr dette er samme som operatørnett som betyr internet levrandøren har f.eks kun avtale med andre om TV tjenester men ikke brebånd? Laseren er ikke så problematisk med modulene de bruker. Det er når du har sfp som går veldig langt at det blir farlig, men man skal jo lest ikke peke fiberen mot ansiktet. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Her ble jeg litt usikker: Standard oppsett for altibox: HET-3012 (Mediaconverter) - Zyxel P-2812 Eldre oppsett: Hjemmesentral CPL7 Hjemmesentral Tilgin Hjemmesentral CPL5 Hjemmesentral CPL4 Hjemmesentral CPL3 Slik jeg forstår det var det fiberkonverter ofte i hjemmesentralen særlig Tilgin. Er det disse som kalles for CPE? Så er vel PE(Sentralen i gata) Backbone nett og Core (Cisco NCS 6000) og Cisco ASR 9000 som er ruter. Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Her ble jeg litt usikker: Standard oppsett for altibox: HET-3012 (Mediaconverter) - Zyxel P-2812 Eldre oppsett: Hjemmesentral CPL7 Hjemmesentral Tilgin Hjemmesentral CPL5 Hjemmesentral CPL4 Hjemmesentral CPL3 Slik jeg forstår det var det fiberkonverter ofte i hjemmesentralen særlig Tilgin. Er det disse som kalles for CPE? Så er vel PE(Sentralen i gata) Backbone nett og Core (Cisco NCS 6000) og Cisco ASR 9000 som er ruter. Alle CPL variantene er fiber converter\router\CPE usikker på Tilgin. Kan være ethernet basert, men fortsatt CPE. Jepp. Jeg var en av de første som fikk det i asker og bærum og jeg fikk CPL3. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg skulle ønske det ikke var så "monopol" på nett linjer i norge. Jeg kan bare velge mellom Get sin Kabel-tv/internett løsning eller mobil brebånd. (telefonlinje er ikke koblet/ trukket inn i huset da byggefeltet er fra 2004-2005 og nyere) Get har utfall i tjenester Minst 1 gang i mnd.. (stort sett vekke flere timer når det faller vek) selv om det er "kjente" feil, i området får jeg stort sett den standard sjekklisten med og resterte modem, koble vek rutere og sjekke signalet rett på modemet, osv. (selv om dette er ting jeg gjør før jeg tar kontakt med de..) (i bunnen av byggefeltet er det Fiber, men selv om trekkerørene ligger klare så vil ikke get trekke fiber i resten av byggefeltet.. ) Og get forlanger betaling for tv delen selv om du ikke har interesse for annet en Internet (IDIOTISK). Snakk med de som legger fiber! Det gjorde jeg, og fikk overbevist dem om a de skulle legge i nabolaget mitt. Lenke til kommentar
ToreRoika Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg er 100% fornøyd med Canal Digital. Har hatt Canal Digital i 12 år. Kan ikke huske å ha opplevd ustabilitet. Modemet tok kvelden én gang for noen år siden, da fikk jeg kjapp respons fra kundeservice og kjapp levering av nytt modem. Om det har vært kluss med faktura, har kundeservice tatt hånd om dette på en behagelig måte. At kun 1500 har blitt spurt, er jo helt krise. Kanskje disse som jobber med dette, må rette seg etter tiden - kjør undersøkelsene på nett. Slutt å plage folk midt i middagen eller homeland Lenke til kommentar
Andante79 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Prisnivået i Norge er altfor høyt. Til sammenligning får man mye mer kapasitet for pengene i Sverige. Høy pris og kapasitetspakker som skal melkes, hindrer også innovasjon. I Sverige vil koster 1000/100 mbit 799 kr i måned hos Tele2 hvorav 3 måneder til 99 kr. I Norge har Telenor "superbredbåndet" 40/10 mbit for 549 kr måneden. Dermed blir vi en bremsekloss i bredbåndsutvikling og melket for hva vi er verdt. Jeg er misfornøyd med alle bredbåndstjenester pga høy pris og lav kapasitet. 1 Lenke til kommentar
Vinterskugge Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Du kan også lett DDoS'e andre ved og spoofe MIMO frames Går utifrå at du meiner DoS. Eller kjører du fleire modem i parallell? Skulle ikkje forundre meg. 1 Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 For å si de slik: hadde det ikke vært for at jeg er tvunget til å ha Canal Digital gjennom sameiet hadde jeg byttet leverandør på dagen. Kobberledninger i veggen, påtvunget TV-modem og selgere som rett og slett oppfører seg som dritunger legger ikke akkurat grunnlag for en fornøyd kunde. Disse monopolsituasjonene vi har i Norge, som "ikke egentlig er monopol, du bare har ikke noe valg", burde vært forbudt. Det er ødeleggende både for utbyggingen og for forbrukeren. 1 Lenke til kommentar
Viking1 Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 VW lurte kundene sine til å kjøpe biler de trodde hadde lavt utslipp. Get lurer kundene sine til å kjøpe Fiber for å få høy fart, mens fiber-modemet de leverer, et Huawei HG8245H modem, bare har støtte for 2.4GHz WLAN. Og så påstår Husby at kundene sliter med trådløse problemer?!?! Ikke rart Get skårer dårlig! 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Ja det mye man kan klage på statens veivesen også: Setter ned farten på E18 Kanskje dette også er noe for internetlevrandørene å vurdere? Vil sette ned hastigheten på bredbånd for å ungå dødulykker\piratkopiering og frustasjon for eldre? Pliiiiz ikke gi politikerne brensel til retorikksamlingen sin. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) JA det er din feil, og ditt ansvar! Nå må du se til h***** å vokse opp, og slutte å dumme deg ut med disse innleggene dine ang. coax, og isp. Kanskje du skulle startet egen kompentanse bedrift, med dine kunnskaper, kunne du nå lagt, timelønn på 1000-1500 kr kanskje startet konkuranse med tek extra slik du kunne lage større artikkler hvorfor bredbåndmarkedet er som det er. http://www.insidetelecom.no/ som koster Pris: kr. 3390,- eks. mva. per år. Gleder med hvis det finnes måter så man slipper å få tåplige innlegg. Dere med mindre dere jobber i telebrangsen (Rusher,Hurrorbyte) må ha forståelse for særlig her er vi misførnøyde med telebransen. Man skulle tro internetlevrandør = Gullgruve for personer som vil utnytte markedet maksimalt. Hadde jeg hatt 10 miliarder skulle jeg gjerne startet min egen internetlevrandør, tilby alle konkuransbetingelser mot bayonette, og ha som mål å tilby alle 10 gigabit før 2017 prisene vil være 1500 kr måneden, med det blir prioritert kunskaprike kundebehandlere som er mere opptatt og beholde kundene en å gi kundene skyld for de mangler kompentanse. Husk de som handler på elkjøp\lefdal om de hadde fått samme behandling ville de aldri kommet tilbake. Med internettlevrandøren blir nærmest som et fengsel, eneste mulig å bytte levrandør er enten hvis man har par millioner liggende, og vil betale for fiber selv, eller flytte som også koster noen millioner. Jeg handler av og til på Elkjøp og Lefdal. Kan ikke akkurat si de er verdensmestere i detaljer om dingsene de selger. Man må vel kunne forvente litt entusiasme hos en selger. Ser ut som en bøling studenter som står og henger og kjeder seg på jobb. Med noen få hederlige unntak. Endret 3. november 2015 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 (endret) Har nextgentel og den er elendig. Dessverre har ikke det vært mulig å koble noe som er bedre i vårt området. Men synes det er virkelig tullete når ikke en gang instagrram klarer lade bilder og jeg har 30 mbps VDSL Hadde Nextgentel leeenge, til slutt orket jeg ikke lengre. Men, det skyldes mest sannsynlig det elendige kobbernettet de kjører ADSL og VDSL over. Endret 3. november 2015 av G Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Har nextgentel og den er elendig. Dessverre har ikke det vært mulig å koble noe som er bedre i vårt området. Men synes det er virkelig tullete når ikke en gang instagrram klarer lade bilder og jeg har 30 mbps VDSL Hadde Nextgentel leeenge, til slutt orket jeg ikke lengre. Men, det skyldes mest sannsynlig det elendige kobbernettet de kjører ADSL og VDSL over. Det er strengt tatt Telenor sitt kobbernett. Det var derfor du betalte en liten slant i linjeleie hver måned. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Har hatt Canal Digital siden 2005. Først via coax (70/10 på slutten) og de siste årene fiber (100/100). Er 100% fornøyd med internettproduktet, og etter at de byttet ut de gamle elendige TV-dekoderne, har jeg vært 100% fornøyd med TV tilbudet også. Utrolig stabilt nett, virker "alltid". Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Har brukt Nextgentel i mange år, og må si meg fornøyd. Dønn stabilt nett, og bra kundeservice. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Jeg har heller ikke så forferdelig mye å utsette på kundeservice fra Nextgentel. Men, som endrebjo er inne på så er de avhengige av Telenors kobbernett fryktelig mange steder. Dessuten så var jeg også blant dem som byttet Nextgentel-modem og Nextgentel-splitter, samt kabler fra Nextgentel i hytt-og-gevær som følge av feilsøkingsprosesser som jeg var nødt å gå igjennom, før jeg til slutt mistet tålmodigheten etter å ha bodd på fem forskjellige adresser som Nextgentel-kunde. Sted 1: barndomshjemmet 50-talls Sted 2: leietaker i samme kommune 80/90-talls Sted 3: leietaker i samme kommune 2000-talls Sted 4: selveier i nabokommune (passe stor by) 1978/1979-talls Sted 5: på landet, men i 90-talls byggefelt (årstallene referer til når byggene ble oppført) Endret 4. november 2015 av G Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Må sies at Nextgentel nå ryddet opp i alt og familien er fornøyd Var brudd i kabel utenfor huset som ingen kan lastes for. Nextgentel fikset det uten kostnad. Bra Nextgentel Endret 4. november 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå