Gå til innhold

Det svarte markedet for narkotika i et kontantfritt samfunn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bitcoin er jo et interessant fenomen som også merkelig nok er omfavnet av enkelte banker. Lurer jo på litt om lover og regler og sånn med en slik integrering. Det sier vel kanskje litt om hvordan ståa var før det ble gangbar mynt i banken. Uansett om man fjerner kontanter vil det alltid være måter å gå rundt sporing for de som virkelig går inn for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om kroner forsvinner, vil det naturlige være å bruke euro.

Mener du dersom alle offisielle pengesedler i hele verden skulle forsvinne? Da vil folk klare seg slik de gjorde før: gull. Da trenger en nøyaktige vekter, og det har bransjen heldigvis fra før. I neste omgang kommer noen på den ideen å framstille gullstykker med garantert legering og vekt.

Og vi er i gang igjen...

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Kontantfritt samfunn" betyr vanligvis at penger er elektronisk, ikke fysisk som sedler og mynter. Bitcoin er en elektronisk valuta, og dermed kontantfritt.

Utfordringen for kriminelle er at elektroniske penger er sporbar. I praksis vil kriminelle finne andre måter å gjennomføre oppgjør på, mens samfunnet som skulle beskytte seg med elektronisk sporbare penger, vil lide under enda sterkere overvåkning og mangel på personvern.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den enklaste måten å løyse det på vil vell være å betale gjennom byttehandel med lovlige varer som er lett omsettelige.

Det mest nærliggande er vell at ein kjøper narkotika i bytte med andre lovlige rusmiddler som alkohol og tobakk.

Men også andre gjenstander eller ting med verdi vil kunne tjene som byttemiddel. Men "vekslingskursen" vil variere alt etter kor lett det er for selgaren å benytte seg av byttevaren, eventuelt bytte den inn i kontantar. Rekner med at f.eks. eit vinner flax-lodd pålydande 500 kr vil være meir verdt enn ei flaske sprit til 500 kr sidan flaxloddet kan enkelt byttast inn i kontantar.

Edelmetall og edelsteinar vil også kunne være aktuell valutta, men ulempen der er at begge partane må være ganske oppdaterte på prisane, samt at dei til ei viss grad må kunne taksere slike ting slik at ein ser forskjell på gull og juksegull. Eg er heilt sikker på at det i dag er lettare å bruke f.eks. ein uåpna og forselga iphone 6 eller absolutt vodka flaske som byttevare fordi det er noke som begge partane veit verdien på og at risikoen for å bli lurt er mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virket veldig vanskelig å gjøre ja.

For om man bytter i gull/sølv, eller bytter i tobakk eller sprit, så vil man jo ikke få penger.

Og dersom man får massevis av penger inn fordi man selger mye voksenbrus etc, så vil man jo fort komme under radaren? Du har vel sånne digre haier, som selger for mange hundrevis av tusen, eller millioner. Jeg vil se for meg en total stopp i narkotikadistribusjon. :) Men det man stort sett ser er vel at folk som regel finner ut en måte å omgå problemer på, hehe. Har en kammerat som er sterk tilhenger av krigen mot narkotika, og som syntes forbud mot narkotika er genialt. Vel, vet ikke om han ville brukt de ordene, men i alle fall en sterk tilhenger av forbud og sånt. Det var vel han som lurte på om ikke narkotikamarkedet ville bli borte. Jeg svarte vel da at det er mulig bitcoin ville bli byttemidlet, eventuelt at de oppretter bankkonto i skatteparadiser. Men la oss nå si at det blir forbudt å kjøpe og selge bitcoins, og at myndighetene våre stenger alle nettsider som selger slik valutta etc? Slik de stengte The Pirate Bay? En eller annen gang vil formynderne i staten lure inn det aller meste av det de ønsker, enten det er overvåkning eller forbud. Og vi kan vel bare forvente at staten blir mer og mer autoritær og fascistisk, slik alle andre stater i historien har utviklet seg. :)

Lenke til kommentar

Narkotika kommer til å bli legalisert veldig snart. Det vil være ett av tiltakene for å finansiere asylstrømmen :) Det vil ta noen år, men det er allerede snakk om det i korridorene. Avgifter og skatter på narkotika vil gi store inntekter, og europeiske stater vil ikke klare holde seg flytende uten legalisering. 

Sjekk innom denne tråden om 2-3 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Narkotika kommer til å bli legalisert veldig snart. Det vil være ett av tiltakene for å finansiere asylstrømmen :) Det vil ta noen år, men det er allerede snakk om det i korridorene. Avgifter og skatter på narkotika vil gi store inntekter, og europeiske stater vil ikke klare holde seg flytende uten legalisering. 

Tja. Jeg tror ikke det, men det er jo ikke helt umulig heller. :)

Kommer jo helt an på hvor ignorante våre politikere er for de positive endringene som har skjedd i Portugal, etc.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hvor ignorante våre politikere er for de positive endringene som har skjedd i Portugal, etc.

Klart de vil legalisere det. Selv uten flyktningekrisen hadde det bare vært snakk om få år før det hadde blitt lovlig. Alle er enige om at dagens politikk ikke fungerer og at det ikke blir flere narkiser fordi det legaliseres. Nå må de imidlertid forandre lovverket. Hvis ikke er Norge bankrått innen 5 år. 

Lenke til kommentar

What?

Narkotikahandelen har for lengst omfavnet kontantløs handel. Silk Road, Silk Road 2.0/3.0(???), Agora, Nucleus og et drøss andre markeder har kommet og gått og finnes fortsatt på darknet. Kundene slipper å møte dealeren, dealeren slipper å møte kundene sine, varene kommer frem i posten og et rating-system slik som det som finnes på eBay sikrer kunder mot svindel og dårlig produkt. Myndighetene har store vanskeligheter med å oppdage og ta de som selger på nett også, og siden det får handelen bort fra gata så det er vinn-vinn-vinn for alle unntatt kanskje politiet...

Skulle verden over natta plutselig blitt kontantløs ville det ikke gått lange tiden før noe nytt var på plass i underverdenen, for eksempel gull eller bitcoins som begge har blitt nevnt tidligere. Hvitevasking av verdier vil ikke være noe større problem enn det er nå, for enten opererer man i for liten skala til å bli oppdaget, eller så opererer man i så stor skala at man er nødt til å hvitevaske, noe som ikke er vanskelig i det hele tatt. Gull og bitcoins er sannsynligvis vanskeligere å spore enn penger også.

Å tro at et kontantløst samfunn vil hjelpe krigen mot narkotika er som å tro på, vel, krigen mot narkotika.

Og dersom staten går for balls-out totalitarisme vil det neppe hjelpe stort det heller. Rusmisbruk er et symptom på et problem og ikke et problem som kan løses i seg selv. Den beste måten å få redusert rusmisbruk på er å fjerne årsakene bak --- fattigdom, kjedsomhet, depresjon og så videre. Blir samfunnet en utopi vil ikke folk orke å ruse seg, men så langt har ingen klart å skape en utopi. Heller har ingen lyktes i krigen mot narkotika. Indionesia, for eksempel, opererer med dødsstraff for smugling og salg av narkotika, og likevel har landet over 4 millioner avhengige og narkotikahandelen blomstrer. Ingenting fungerer.

Er målet å avskaffe ulovlig narkotikahandel er det bare en måte å gjøre det på, nemlig å gjøre hele handelen lovlig, og skatte den og regulere den på samme måte som vi i dag regulerer alkohol og tobakk. Det eneste alternativet er å fortsette dagens linje, og den har aldri fungert og vil aldri fungere. Flere delstater i USA har med stor suksess legalisert eller dekriminalisert bruk av cannabis, Canada vil sannsynligvis gjøre det før neste valg, Nederland er et av verdens mest suksessrike land, Portugal har for lengst dekriminalisert narkotika (og antall overdoser ble redusert til nærmest ingenting) og Irland annonserte nettopp at de kommer til å gjøre det samme.

Jeg tror folk som støtter krigen mot narkotika rett og slett er uopplyste, for jeg forstår faktisk ikke hvordan man kan stå for slike meninger i dag. De eneste som med god grunn kan støtte dagens linje er fengselsbransjen, alkoholprodusenter og farmasøytindustrien som alle kommer til å miste inntekter...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Klart de vil legalisere det. Selv uten flyktningekrisen hadde det bare vært snakk om få år før det hadde blitt lovlig. Alle er enige om at dagens politikk ikke fungerer og at det ikke blir flere narkiser fordi det legaliseres. Nå må de imidlertid forandre lovverket. Hvis ikke er Norge bankrått innen 5 år.

Tror nok ikke vi er bankrått innen fem år. Det vil ta lengre tid, men ja, det er et pyramidespill som vil rakne etterhvert. Litt artig gammel nyhet om at tobakksreklame skulle bli forbudt. Her argumenterer Fremstad (som forøvrig fortsatt selger piper og tobakk i Gjøvik) for følgende: "Hvordan i alle dager skal staten da klare å finansiere statselferden? :D

post-148960-0-63975400-1446583365_thumb.jpg

Endret av тurbonєℓℓo
Lenke til kommentar

What?

Narkotikahandelen har for lengst omfavnet kontantløs handel. Silk Road, Silk Road 2.0/3.0(???), Agora, Nucleus og et drøss andre markeder har kommet og gått og finnes fortsatt på darknet. Kundene slipper å møte dealeren, dealeren slipper å møte kundene sine, varene kommer frem i posten og et rating-system slik som det som finnes på eBay sikrer kunder mot svindel og dårlig produkt. Myndighetene har store vanskeligheter med å oppdage og ta de som selger på nett også, og siden det får handelen bort fra gata så det er vinn-vinn-vinn for alle unntatt kanskje politiet...

Høres veldig risikabelt ut. :)

Jeg kjøpte noen vitaminer fra healthymonthly over nett før forbudet kom. Det som skjedde var at jeg fikk et brev hvor det stod at de "ulovlige legemiddelene" (ja, vitaminer går under legemidler i molbonorge) ble stoppet og sendt i retur. Jeg tenkte på det da jeg leste det du skrev, og hvis det var narkotika, vel ... da hadde jeg nok fått mer enn et brev i posten. Når man ikke kan bestille Vitamin D fra utlandet, så sier det jo en del om hvor totalitært landet vårt allerede har rukket å blitt, og hvor det kommer til å ende.

Skulle verden over natta plutselig blitt kontantløs ville det ikke gått lange tiden før noe nytt var på plass i underverdenen, for eksempel gull eller bitcoins som begge har blitt nevnt tidligere. Hvitevasking av verdier vil ikke være noe større problem enn det er nå, for enten opererer man i for liten skala til å bli oppdaget, eller så opererer man i så stor skala at man er nødt til å hvitevaske, noe som ikke er vanskelig i det hele tatt. Gull og bitcoins er sannsynligvis vanskeligere å spore enn penger også.

Å tro at et kontantløst samfunn vil hjelpe krigen mot narkotika er som å tro på, vel, krigen mot narkotika.

Og dersom staten går for balls-out totalitarisme vil det neppe hjelpe stort det heller. Rusmisbruk er et symptom på et problem og ikke et problem som kan løses i seg selv. Den beste måten å få redusert rusmisbruk på er å fjerne årsakene bak --- fattigdom, kjedsomhet, depresjon og så videre. Blir samfunnet en utopi vil ikke folk orke å ruse seg, men så langt har ingen klart å skape en utopi. Heller har ingen lyktes i krigen mot narkotika. Indionesia, for eksempel, opererer med dødsstraff for smugling og salg av narkotika, og likevel har landet over 4 millioner avhengige og narkotikahandelen blomstrer. Ingenting fungerer.

Er målet å avskaffe ulovlig narkotikahandel er det bare en måte å gjøre det på, nemlig å gjøre hele handelen lovlig, og skatte den og regulere den på samme måte som vi i dag regulerer alkohol og tobakk.

Nei. Det er ikke den eneste måten. Man kan legalisere det helt uten å skatte det, og uten å regulere det.

Jeg er ikke tilhenger av skatt eller regulering. :) Hvorfor? Du får et annet problem. I dag selges det tresprit/hjemmebrent i stor skala, på grunn av avgiftsnivået. Dvs. at du har et stort svart marked som et resultat av avgiftsnivået og reguleringene. Har man ikke noen avgifter, vil det lovlige og minst farlige utkonkurrere alt det andre. Man har jo uansett lover mot svindel, så om man selger tresprit, så vil man jo bli straffet. :)

Det eneste alternativet er å fortsette dagens linje, og den har aldri fungert og vil aldri fungere. Flere delstater i USA har med stor suksess legalisert eller dekriminalisert bruk av cannabis, Canada vil sannsynligvis gjøre det før neste valg, Nederland er et av verdens mest suksessrike land, Portugal har for lengst dekriminalisert narkotika (og antall overdoser ble redusert til nærmest ingenting) og Irland annonserte nettopp at de kommer til å gjøre det samme.

Jeg tror folk som støtter krigen mot narkotika rett og slett er uopplyste, for jeg forstår faktisk ikke hvordan man kan stå for slike meninger i dag. De eneste som med god grunn kan støtte dagens linje er fengselsbransjen, alkoholprodusenter og farmasøytindustrien som alle kommer til å miste inntekter...

Veldig godt og informerende innlegg. :)

Jeg har forøvrig gått igjennom svært mye av dette tidligere, og laget for en tid tilbake dette blogginnlegget:

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1404750121_legalisering_av_narko.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som driver med narkotikahandel per post over landegrenser er eksperter på å kamuflere innholdet, vi snakker flere lags vakumpakking, decoys osv, og tollen har alt for lite ressurser til å fange opp mer enn en liten brøkdel av hva som går i gjennom. Skulle pakken mot alle odds bli oppdaget vil mottakeradresse som regel lede til falsk navn og adresse. Oddsen for å bli tatt er langt høyere ved vanlig gatehandel! Dessuten tipper jeg pakken med D-vitaminer var tydelig merket med innhold, men det er ikke noen som merker forsendelsene sine med "2 OUNCES DANKEST OG KUSH FROM COLORADO (enjoy fam!!!!!!)", hehe... Men nok off-topic, jeg har postet mine .05$.

Skatter og avgifter blir en annen diskusjon, men du er vel enig i at det blir feil å ikke skattelegge og regulere lovlig salg av narkotika når alle andre varer, rusmidler eller ei, er både skattelagt og regulert?

Lenke til kommentar

Rusmisbruk er et symptom på et problem og ikke et problem som kan løses i seg selv. Den beste måten å få redusert rusmisbruk på er å fjerne årsakene bak --- fattigdom, kjedsomhet, depresjon og så videre. Blir samfunnet en utopi vil ikke folk orke å ruse seg, men så langt har ingen klart å skape en utopi.

Utopi... Denne tanken er vell like farlig som krigen mot etterspørsel.

Bruker fattige mer narkotika enn rike eller er de fattige fordi de bruker narkotika som har høy pris pga det er ulovlig?

For eksempel FBI data fra 1960 til 2014 viser negativ korrelasjon på -0,52 mellom fattigdom og kriminalitet. Så tanken at kriminalitet er pga fattigdom er en myte som har blitt motbevist. Skulle ikke forundre meg om dette også gjelder dop ettersom middelklassen har best kjøpekraft/etterspørsel totalt sett.

Hvordan kan en fjerne årsakene til kjedsomhet? Spesifikt hvordan kan Staten fjerne årsakene til kjedsomhet? Hva mener du med fjerne årsakene til kjedsomhet? Referer du til for eksempel wunderkidz som blir kjedet på enhetskolen fordi one size fits all ikke stimulerer de fordi de er langt forran kognetivt sett og dermed havner utenfor med dop osv?

Depresjon skal jeg si meg enig i, men tviler samtidig sterkt på at største etterspørselen kommer fra folk med depresjon med mindre depresjon har veldig vidt begrep.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Høres veldig risikabelt ut.  :)

Jeg kjøpte noen vitaminer fra healthymonthly over nett før forbudet kom. Det som skjedde var at jeg fikk et brev hvor det stod at de "ulovlige legemiddelene" (ja, vitaminer går under legemidler i molbonorge) ble stoppet og sendt i retur. Jeg tenkte på det da jeg leste det du skrev, og hvis det var narkotika, vel ... da hadde jeg nok fått mer enn et brev i posten. 

Det blir kjøpt spendon kort som brukes til å handle bitcoins som brukes til å kjøpe dråger som blir sendt til en adresse. Som Balt3 skriver så synes det ikke på utsiden av sendingen at dette er dråger. Kjøpet kan ikke spores og blir mottaker adressaten anklaget så har personen så klart ingen kjenning til dette.

Risikoen er minimal, verdien som er brukt på sendingen er hva man eventuelt taper om de har en hund som markerer sendingen eller om den blir valg ut på en stikk prøve. Folk har dog fått bøter når flere sendinger er blitt stoppet som er sendt til samme mottaker. 

I et samfunn uten kontanter så kan derimot spendon kjøpet linkes til bank kontoen som har kjøpt kortet. Om dette er nok til å få en person dømt tviler jeg på, men da har de noe mer å gå etter..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...