Retail Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Håper noen kan hjelpe meg! Jobber heltid i butikk, med fastsatt arbeidsplan og her er kjernen blant mye annet rot, jeg ikke klarer å få et bra svar på: Jeg avspasserte noen dager september mot oppspart overtid fra forrige måned. Så skjer det samme igjen, sjefen blir syk og jeg jobber en fridag. Etter å ha sendt inn timene kommer beskjeden fra personalavd. at siden jeg har avspasert i lønnsperioden har jeg ikke opparbeidet meg retten til overtid på det jeg jobbet ekstra den dagen i september. Har de rett til det? mister man retten på overtid i lønningsperioden fordi man avspaserer tidligere overtid? Må man "jobbe" inn det man har avspasert før man har krav på overtid? Teller ikke avspasseringstimer som om man har vært på jobb? de timene har man jo jobba, men bare i "feil" måned!?! De har kontrakt på at de kan gjennomsnittsberegne. Perioden de bruker er 4 uker (hva enn det betyr med fastsatte arbeidstider). Avspaseringen var forespurt og avtalt med butikksjef i august. --Mvh Forundret. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Har tilsvarende avtale her også(hotell & restaurant). Får overtid for alt over 154 timer pr. måned, men om overtid opptjent tidligere blir brukt som avspasering blir selvsagt timene med avspasering trukket fra før ny overtid beregnes. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Har vell sett noe lignende i kontrakter tidligere da jeg har hatt flexitid de siste årene så kan jo arbeidsmengde svinge fra uke til uke. men aldri sett det bli praktisert. Har registrert overtid som normalt. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hatt det samme en plass hvor jeg jobbet. Men da gikk det på antall timer i uken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 For at arbeidstid skal utløse overtidsbetaling må det ha skjedd arbeid ut over lovens avtalte grenser - det vil si mer enn 9 timer per dag eller 40 timer per uke. Lavere grenser kan være fastsatt i tariffavtale. Den som avspaserer reduserer arbeidstimene sine den uken med det antallet timer vedkommende avspaserer. Vedkommende må da jobbe inn de timene vedkommende har avspasert før man kvalifiserer for overtid. Avspaseringstimer er per definisjon ikke timer man har arbeidet. Overtidselementet ved avspaseringsovertiden ble kompensert for på det tidspunktet avspaseringstimene ble opparbeidet, jfr. arbeidsmiljøloven § 10-6 ellevte og tolvte ledd (du skal enten ha minst 140 % timelønn, eller avspasering pluss minst 40 % timelønn). Gjennomsnittsberegning innebærer at man har adgang til å se fire uker i sammenheng/gjennomsnitt før det utløser overtid. Denne bestemmelsen kommer først til anvendelse hvis man har arbeidet mer enn 9 timer dagen/40 timer uken. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Retail det er ikke lett å svare på uten å vite hva som står i kontrakten din. Uansett, les hva du har signert på og les igjennom dette: http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/Documents/Arbeidstid%20-%20de%20viktigste%20reglene.pdf http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 Da bør du komme frem til hva som er gjeldende for deg i din stilling. Lenke til kommentar
Retail Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 For at arbeidstid skal utløse overtidsbetaling må det ha skjedd arbeid ut over lovens avtalte grenser - det vil si mer enn 9 timer per dag eller 40 timer per uke. Lavere grenser kan være fastsatt i tariffavtale. Den som avspaserer reduserer arbeidstimene sine den uken med det antallet timer vedkommende avspaserer. Vedkommende må da jobbe inn de timene vedkommende har avspasert før man kvalifiserer for overtid. Avspaseringstimer er per definisjon ikke timer man har arbeidet. Gjennomsnittsberegning innebærer at man har adgang til å se fire uker i sammenheng/gjennomsnitt før det utløser overtid. Denne bestemmelsen kommer først til anvendelse hvis man har arbeidet mer enn 9 timer dagen/40 timer uken. "Den som avspaserer reduserer arbeidstimene sine den uken med det antallet timer vedkommende avspaserer. Vedkommende må da jobbe inn de timene vedkommende har avspasert før man kvalifiserer for overtid. Avspaseringstimer er per definisjon ikke timer man har arbeidet." --Så om man jobber overtid i måneden man har avspasert, er resultatet det samme som man skulle byttet vakt, eller tok en permisjon uten lønn? Forskjellen er vel at jeg ble pålagt å jobbe mer, men får ikke overtid fordi jeg tidligere tok ut timer jeg hadde til gode som fri.. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Så hvis man jobber overtid, velger avspasering senere, tar ut avspasering, jobber overtid igjen så får man ikke overtidsbetalt? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Jo, hvis du jobber overtid så får du overtidsbetalt. Poenget som krikkert prøver å få frem, er at dersom du avspasserer, så påvirker det når du kan kreve overtidsbetalt. Om du er satt opp med 40 arbeidstimer ei uke, og har jobbet dette, for deretter å bli bedt om å jobbe en ekstra dag, så er det overtid. Om du derimot har avspasert 10 av disse 40 timene samme uka, så kommer du ikke over grensa for overtidsbetaling, og får derfor ikke ekstra betalt. Tilsvarende for arbeid over 9 timer pr. dag. Har du avspasert tre timer på begynnelsen av dagen og blir bedt om å jobbe to timer ekstra etter normal arbeidstid, så blir ikke dette overtid. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Hvis du jobber overtid får du overtidsbetalt. Men du må faktisk jobbe overtid, altså ut over lovens grenser for arbeidstid, for å jobbe overtid og få overtidsbetalt. Den som avspaserer jobber ikke. Det gjelder uansett om avspaseringen er et resultat av opparbeidet fleksitid eller overtid til avspasering (eller reisetid til avspasering i staten). 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hva skjer med timene da? Vanlig timesats eller får man avspasering senere? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hva skjer med timene da? Vanlig timesats eller får man avspasering senere? En jobber jo ikke overtid, så da får en vanlig lønn ja. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Kommer an på. Hvis det totale timeantallet er innenfor vanlig arbeidstid er det lønn (en del av den ordinære fastlønn). Er det snakk om arbeid ut over vanlig arbeidstid men ikke overtid ("mertid") vil det vanligvis være snakk om avspasering. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå