Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fokuserte vinduer og elementer "scroller" utiltenkt

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke engang hvordan jeg best skal beskrive eller titulere dette problemet, men her i det minste min beste beskrivelse:

Når jeg holder musen over, eller på andre måter "fokuserer" enkelte vinduer eller elementer i ulike programmer begynner disse å "scrolle" uten at jeg ber om det eller kan forstå noen god grunn til at de gjør det. For eksempel blir volumet satt ned i Spotify om jeg holder over volum-slideren. Om jeg derimot holder over systemvolum-slideren blir volumet satt opp. Holder jeg musen over et notepad-dokument scroller dette til bunnen, og det samme skjer flere andre programmer som inneholder tabeller eller vinduer, for eksempel i Task Manager. Om jeg tar tak i scrollbaren og holder den helt stille skjer det ingen ting, men om jeg beveger den, uansett retning, hopper selve baren fram og tilbake mellom dit jeg har dratt den og der den var før jeg tok tak i den. Om et program har både vertikal og horisontal scrollbar, ser det ut til at den horisontale blir prioritert og vinduet blir scrollet mot høyre. Problemet viser seg også for eksempel ved høyreklikking, da menyen som kommer opp forsvinner så å si umiddelbart. Det samme gjelder tekstbokser som kommer opp når man holder over ulike elementer, for eksempel tittelen på denne tabben i Chrome. Også dropdown-menyer, som for eksempel ved valg av lydkilde i Skype, blir påvirket.

Alle disse indikasjonene har til felles at en "kommando" skjer flere ganger i sekunder. Volumet blir for eksempel ikke umiddelbart dratt til bunnen, men blir justert i faste intervaller inntil det når bunnen eller jeg tar musen bort fra slideren. Så vidt jeg kan skjønne påvirker problemet alle programmer som ikke har egne implementasjoner av scrollbarer. Eksempler på programmer som ikke er påvirket er Chrome, Word og selve samtalen i Skype. 

Specs og prosesser: 

http://speccy.piriform.com/results/a4lMTagSuDJSY4m5mcmkXl7

Ting jeg har forsøkt så langt:

- Omstart, inkludert til safemode

- Oppdatering av alle drivere

- Fjernet overclock

- Fjernet alle USB-enheter, for så å plugge en og en inn i andre USB-porter enn det der de opprinnelig var plugget i

- Gjenopprettet til et restore point fra før problemet startet

- Startet i safemode uten noen USB-enheter koblet i, for så å koble i bare tastaturet. Samme prosedyre for musen

Er svært åpen for alle ideer, forslag og innspill. Verken venner og kjente med rimelig peiling på datamaskiner eller /r/techsupport ser ut til å ha noen god forklaring på hvorfor eller hva dette problemet skyldes. 

EDIT: Fikset, var en sånn mini-trådløs mottaker som sto i en av USB-portene. Ser ut til at denne plutselig har fått det for seg at den mottok kommandoer, selv om den aldri har vært i bruk. 

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...