Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Geografi - Klima i Norge

Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-rSyFTyLegO

Hei, jeg trenger litt hjelp til et spørsmål.

"Hvordan er temperaturen i de ulike delene av landet (Norge)?"

Jeg har lett og lett, men finner ikke noe jeg forstår helt og som er svaret. Jeg tenker kanskje at svaret skal være sånn for eksempel: "Opp i nord er det ganske kaldt..." (For eksempel, dette var ikke fakta). Men det er kanskje ikke sånn jeg bør svare på oppgaven. Uansett, jeg trenger hjelp. Hadde vært hyggelig om jeg kunne få svar så snarest som mulig, takk.  :)

PS: Hvis du har en bedre måte å svare på oppgaven på eller noe, så hadde det vært veldig hyggelig :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være interessant å se på Köppens klimaklassifisering. https://metlex.met.no/wiki/K%C3%B6ppens_klimaklassifikasjon

Klimasoner.png

Det meste av Norge er såkalt kald-temperert klima etter denne klassifiseringen. Vi har også arktisk klima, og kysten er kjennetegnet av varm-temperert klima. Her kan du skrive veldig mye. Få med definisjonen på de ulike klassifiseringene, så er du langt på vei. Drøft også hvorfor det faktisk er slik her. Her kan du videre trekke inn adiabatisk lapserate.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger litt hjelp til et spørsmål.

"Hvordan er temperaturen i de ulike delene av landet (Norge)?"

Jeg har lett og lett, men finner ikke noe jeg forstår helt og som er svaret. Jeg tenker kanskje at svaret skal være sånn for eksempel: "Opp i nord er det ganske kaldt..." (For eksempel, dette var ikke fakta). Men det er kanskje ikke sånn jeg bør svare på oppgaven. Uansett, jeg trenger hjelp. Hadde vært hyggelig om jeg kunne få svar så snarest som mulig, takk.  :)

PS: Hvis du har en bedre måte å svare på oppgaven på eller noe, så hadde det vært veldig hyggelig :wee:

Hmm, ville muligens startet med å spesifisere at i norge er klimaet varmere enn det plasseringen rundt ekvator vil tilsi (pga golfstrømmen, luftstrømmer osv), som iforhold til antarktis og grønnland som ligger på samme breddegrad. Og norge er et veldig langt land, derfor er forskjellene innad landet store, kristiansand - mo i rana har feks store temp. forskjeller, men begge i norge (se plassering av de to stedene, så vil det gi en forklaring). forskjell fra kystklima til innlandsklima, hvorfor er det så store forskjeller? hva skaper de forskjellige værtypene? hvorfor regner det mye? (lavtrykk - høytrykk)

Har ikke boka akk nå, men noe slik kan man ihvertfall ta nogenlunde utgangspunkt i, tenker jeg  :)

Tar du geografi som privatist eller er det vanlig skolerelatert?  :closedeyes:  (lurer fordi tar selv det som privatist,,, ville vært praktisk å snakke m noen andre som gjør det og)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...