Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox dårligere ytelse på kveldstid

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter med dårligere nedlastingshastighet og høyere ping på kveldstid rundt kl 20-24. Dette har nå skjedd flere ganger. Har vært i kontakt med en annen som bruker Altibox, og de opplever det samme.

Bruker tptest.se for å teste (har også prøvd fler), og der får jeg i underkant av 40Mbit ned (betaler for 50/50). Ping ligger på rundt 22-24ms, den ligger vanligvis på 18ms. Opplasting er helt normal.

Er det fler med Altibox som opplever dette? Det er vel ikke så lett for alle å oppdage med mindre dere bruker streamingtjenester f.eks. Har selv begynt å kjøre en test hver kveld for å sjekke når dette oppstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal da ikke ha noe å si når det er fiber? Det skal takle flere brukere uten problemer. Dette er også noe som ikke har vært et problem før, så da kan det ikke være det som er årsaken.

Jeg har samme ping til VG, poenget er at pingen opp mot tptest er lavere ved rundt midnatt/tidlig på morgen og utover dagen. Nedlasting og ping blir dårligere utover kvelden. Det høres ut som et kapasitetsproblem, men igjen, det er fiber og det har ikke vært et problem før.

Lenke til kommentar

Dette skal da ikke ha noe å si når det er fiber? Det skal takle flere brukere uten problemer. Dette er også noe som ikke har vært et problem før, så da kan det ikke være det som er årsaken.

Jeg har samme ping til VG, poenget er at pingen opp mot tptest er lavere ved rundt midnatt/tidlig på morgen og utover dagen. Nedlasting og ping blir dårligere utover kvelden. Det høres ut som et kapasitetsproblem, men igjen, det er fiber og det har ikke vært et problem før.

Fiberen din går til en node i nabolaget ditt. Derfra er det en trunk på XX gbit inn til Altibox sin sentral.

Trunken er normalt mellom 10 og 40gbit. Dersom det er for mange husstander på samtidig kan det hende ytelse blir redusert.

Dog er Altibox ganske så fornuftige mtp. antall husstander per node.

Jeg ville meldt det inn til Altibox support når det skjer.

Lenke til kommentar

Hvis noden din er oppgradert så står du på en node hvor det er 44 brukere koblet på en 40 gbit link.

Mest sannsynlig samme forholdet på en 10 gbit node.

Uansett så er det teoretisk mulige oversalget så lite at det nesten er teknisk umulig at den noden bruker full kapaitet for da skal 44 kunder alle ha 1 gbit linje med full peis på nedlasting samtidig..

Har du tenkt på at de du tester mot kan være overbelastet?

Du tester i "kjernetida" tenker du på at andre laster ned fra den linja/serveren samtidig?

Jeg har en prtg server på jobb sommåler mot altiboxlinja mi hjemme og den er omtrent flawless, altså omtrent ingen endring i responstid.

Lenke til kommentar

Fiberen din går til en node i nabolaget ditt. Derfra er det en trunk på XX gbit inn til Altibox sin sentral.

Trunken er normalt mellom 10 og 40gbit. Dersom det er for mange husstander på samtidig kan det hende ytelse blir redusert.

Dog er Altibox ganske så fornuftige mtp. antall husstander per node.

Jeg ville meldt det inn til Altibox support når det skjer.

Har meldt fra til support, uansett så har alt vært tilbake til normalen den siste timen.

Tester du med kabel rett i routeren/modemet ditt?

Om du bor litt tett vil faktisk ofte støy fra trådløsnett i området være såpass markant at det påvirker målt hastighet.

Selvfølgelig. Dette er ikke snakk om trådløst, så her skal ikke støy ha noe å si.

Hvis noden din er oppgradert så står du på en node hvor det er 44 brukere koblet på en 40 gbit link.

Mest sannsynlig samme forholdet på en 10 gbit node.

Uansett så er det teoretisk mulige oversalget så lite at det nesten er teknisk umulig at den noden bruker full kapaitet for da skal 44 kunder alle ha 1 gbit linje med full peis på nedlasting samtidig..

Har du tenkt på at de du tester mot kan være overbelastet?

Du tester i "kjernetida" tenker du på at andre laster ned fra den linja/serveren samtidig?

Jeg har en prtg server på jobb sommåler mot altiboxlinja mi hjemme og den er omtrent flawless, altså omtrent ingen endring i responstid.

Det virker litt usannsynlig at tptest, speedtest.net (flere forskjellige servere) og speedometer.altibox.no alle skal være overbelastet på samme tidspunkt. Har opplevd å ha over 200ms i ping opp mot google.com når dette pågår, og når alt er normalt er den nede i rundt 17ms. Har vært helt greit den siste timen.

Skal oppdatere tråden om ISP finner ut om det er problemer på deres side.

Lenke til kommentar

har snakket med altibox om dette før og de sier selv at det er mye trafikk som sakker ned. du kan bytte kanal på nettet selv (har egt ikke lest foreslagene over, er kanskje foreslått) så kan du bytte til kanalen med minst trafikk ;)

Kanalbytte er kun forbeholdt trådløst. TS bruker kablet nett

Lenke til kommentar

Sitter nå med 21 Mbit ned. Må jo være noe som ikke er som det skal. NTE Bredbånd er forresten leverandøren.

Last ned flasfxp eller en annen frp klient.

Koble til ftp.uio.no så henter du ned en linuxdistro der.

Så kan du poste resultatet på downloaden her.

Greie linjer der

Lenke til kommentar

Svartiden er ikke problemet. Hadde samme svartid tidligere i dag, men da med helt normale hastigheter. Problemet er at nedlastingshastighet er strupet ned til rundt 24Mbit når jeg skal ha 50 (målte en time før, hadde da 50). Ringte akkurat noen som sitter med 100/100 og bor 4-5KM unna, og de får akkurat samme nedlastingshastighet.

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

Sitter nå med 21 Mbit ned. Må jo være noe som ikke er som det skal. NTE Bredbånd er forresten leverandøren.

Last ned flasfxp eller en annen frp klient.

Koble til ftp.uio.no så henter du ned en linuxdistro der.

Så kan du poste resultatet på downloaden her.

Greie linjer der

Ta og kjør en sjekk på tptest.se, jeg er sikker på at du kan makse linja di om du ikke sitter med Altibox fra NTE.

Lenke til kommentar

Hvor laster du ned fra?

Det er ikke slik at alle har reserverte maks hastighet fra seg selv og til hvor som helst på internet. Det er ikke sånn internet fungerer.

Lenke til kommentar

Hvor laster du ned fra?

Det er ikke slik at alle har reserverte maks hastighet fra seg selv og til hvor som helst på internet. Det er ikke sånn internet fungerer.

Diverse hastighetstester. tptest.se, speedometer.altibox.no, speedtest.net. Disse oppgir korrekt resultat hver dag før klokka blir rundt 20-21. Dette har blitt et problem de siste ukene. Om du kjører en test der selv er jeg sikker på at du kommer til å få riktig resultat om du ikke sitter med samme ISP som meg.

Diverse streaming-tjenester sitter bare og bufrer på høy kvalitet forresten, det var sånn jeg fant ut at det var et problem. Begynte å kjøre noen tester, og det viste seg at hastigheten ikke er på langt nær det den skal være.

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

Ok, jeg kjørte nå i gang en nedlasting på Steam. Resultat? 5.5MB/s som tilsvarer 44Mbit. Hvordan kan det ha seg at jeg kan laste ned helt greit i Steam, men alle nedlastingstester viser halvert resultat, samt at youtube og Twitch bare sitter og bufrer på høy kvalitet? Kan det være et routingproblem mot diverse utenlandske tjenester? Så vidt jeg vet så har Steam distribution-servere i Norge, så det kan hende det er derfor det går kjapt der.

Lenke til kommentar

Ok, jeg kjørte nå i gang en nedlasting på Steam. Resultat? 5.5MB/s som tilsvarer 44Mbit. Hvordan kan det ha seg at jeg kan laste ned helt greit i Steam, men alle nedlastingstester viser halvert resultat, samt at youtube og Twitch bare sitter og bufrer på høy kvalitet? Kan det være et routingproblem mot diverse utenlandske tjenester? Så vidt jeg vet så har Steam distribution-servere i Norge, så det kan hende det er derfor det går kjapt der.

Du betaler for maksimal hastighet på 50/50, ikke garantert 50/50 til hvor som helst på kloden. Routingproblemet du nevner er nok ikke noe annet enn at en eller annen linje er saturert. Man kan fint få god hastighet til andre (slik som Steam cdn). Det er også mulig at ISP cacher endel av den vanligste trafikken fra diverse CDN og at man dermed får utnyttet mer av linjen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...