Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilken forsikring? EDIT: Brudd på opplysningsplikt

xibriz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde noenlunde samma greia.. 

hadde et anneks som var feilbygd. Vi kjøpte huset i tørt og fint vær, men når vi overtok kom høsten og vannet rant gjennom. 

Jeg måtte få en takstrapport som jeg måtte bekoste selv. 

Denne kom på 8000 kroner. 

Når jeg sendte den til eierskifteforsikringen så ba de meg drite og dra for skaden var ikke opp mot 5%. 

Kunne selvfølgelig slengt advokat på dem da man har advokat inkl i villaforsikringen ved tvist, men orka ikke styret og skaden som var på 70000.- fikset jeg for det meste selv med litt bruk av fagfolk og kom unna med 48000 ca. 

Men her var det mye annet også. 

Takstmannen sa "vi pleier ikke å ta takst på sånne anneks for de er normalt dårlig bygd" 

Derfor kalte han det et sykkelskur og kom unna med det. 

(15 m2 med 4 vinduer på 120x120 er ikke et sykkelskur).

I tillegg skrev han i rapporten at egenærklæring var gjennomgått med selger på takseringsdato. 

Denne ble utferdiget og signert av selger over 1 mnd etterpå så her var det bevisst svindel, men jeg kom ikke noen vei. 

Lenke til kommentar

Det er trist å høre om slike saker som din. Jeg vedder på at alle som drar å ser skjønner at det ikke er ett sykkelskur, men de som avgjør hva som er rett å galt ser bare det som står på sort og hvitt.

Jeg har nå fått takstrapporten, så jeg føler at jeg har en litt sterkere sak. Den kostet nesten 14k, så jeg håper jeg får dekt den også.

Men jeg har noen spørsmål på noen andre saker.

Selger har noen småsaker stående på mørkeloftet, og en 20 fots kontainer stående her. Planen var at han skulle hente den i løpet av sommeren, men av personlige årsaker så har han ikke klart å fått det til.

Hvis jeg taper dette blir det 'No more mr. Nice guy' fra min side. Kan jeg sende han ett brev om at hvis det ikke er fjernet fra min eiendom innen 7 eller 14 dager så fjernes det for hans regning?

Lenke til kommentar

Det er trist å høre om slike saker som din. Jeg vedder på at alle som drar å ser skjønner at det ikke er ett sykkelskur, men de som avgjør hva som er rett å galt ser bare det som står på sort og hvitt.

Jeg har nå fått takstrapporten, så jeg føler at jeg har en litt sterkere sak. Den kostet nesten 14k, så jeg håper jeg får dekt den også.

Men jeg har noen spørsmål på noen andre saker.

Selger har noen småsaker stående på mørkeloftet, og en 20 fots kontainer stående her. Planen var at han skulle hente den i løpet av sommeren, men av personlige årsaker så har han ikke klart å fått det til.

Hvis jeg taper dette blir det 'No more mr. Nice guy' fra min side. Kan jeg sende han ett brev om at hvis det ikke er fjernet fra min eiendom innen 7 eller 14 dager så fjernes det for hans regning?

Hvis du får medhold i klagen din så skal takstrapporten din dekkes også. 

Men det som ofte skjer er at eierskifteforsikringen krever i ettertid å bruke sine egne takstfolk som av en eller annen grunn alltid får en langt lavere takst enn det du har fått på skaden. 

Dette skal du NEKTE dem. De har ikke rett å overprøve den du allerede har fått sålenge det er en godkjent takstmann. 

De har bedt deg om å innhente en skaderapport og den skal være bra nok. 

Om du ikke har noen skriftlig avtale så hadde jeg krevd kontainer og ting fjernet innen kort tid, ellers så selger du det :)

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...