Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man krav på dagpenger hvis...

Erikh182

Anbefalte innlegg

Man har vært ansatt i en 40 % stilling over flere år, men har jobbet mer enn det som er kontraktfestet. 
Med andre ord, tatt masse ekstravakter.

Har en venninne som sliter med å få det til å gå rundt økonomisk i heimen. NAV vil ikke gå med på at hun registerer seg som arbeidssøkende for å få en fulltidsstilling og at hun mottar dagpenger mens hun søker etter ny jobb. 

Slik jeg har forstått det så har man krav på dagpenger ved følgende:
- Redusert stillingen med minst halvparten (50 %)
- Har hatt en minimum inntekt som er 1,5 ganger mer enn folketrygdens grunnbeløp
- Er en reel arbeidssøker.

I dette tilfellet så har vedkommende jobbet mer enn det stillingen tilsier. Ikke fått redusert stillingen annet at det ikke er flere ekstravakter å få hos bedriften.
Hun har tjent mye mer enn det som er stillingen. Regnes dette med i utregningen som nav tar? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hun per dags dato jobber i en 40 % stilling må hun fast og regelmessig over de siste seks måneder jobbet i alle fall 80 % for å tilfredsstille vilkåret om at minst 50 % av arbeidstiden må være falt bort. 

50 % av en 40% stilling, er 20%. Så hvis stillingen blir redusert til 20% (og hun ellers har oppfylt andre krav), kan hun få Dagpenger for det hun har mistet. D.v.s. gjennomsnittlig månedslønn / 5. Men, jeg tror ikke det er dette TS spør om. 

Lenke til kommentar

Man har vært ansatt i en 40 % stilling over flere år, men har jobbet mer enn det som er kontraktfestet. 

Med andre ord, tatt masse ekstravakter.

Har en venninne som sliter med å få det til å gå rundt økonomisk i heimen. NAV vil ikke gå med på at hun registerer seg som arbeidssøkende for å få en fulltidsstilling og at hun mottar dagpenger mens hun søker etter ny jobb. 

Hun har tjent mye mer enn det som er stillingen. Regnes dette med i utregningen som nav tar? 

Usikker på om jeg forstår deg rett, virker litt upressist forklart.

Hvis det er KUN bortfall av ekstravakter (utover sitllingsprosenten), tror jeg dette kan by på problemer. Men har den reelle stillingsprosenten vært vesentlig høyere, kan sikkert bedriften bekrefte dette (bl.a. i en Attest) og da tror jeg Nav kan godkjenne en reduksjon av arbeids timer/mnd, eller stillingsbrøk. Og godkjenne Dagpenger for en tilsvarende reduksjon. Eks, en reduksjon på 40 timer pr mnd, så får hun dagpenger for 40 t/mnd. Dagpengene beregnes etter hva hun har tjent og ikke ut fra stillingsprosent. Er hun berettiget, omgjøres stønaden til en dagsats, bassert på 5 virkedager pr. uke.  

Men for å få Dagpenger, må en være registrert hos Nav som arbeidsøker og sende Meldekort hver 14 dag. Antar at Nav ikke uten videre godkjenner at hun har hatt en redusert inntekt/stillingsbrøk og at det er grunn til, at de nekter denne ordningen. Trolig godkjenner de dette, hvis reduksjonen kan dokumenteres.

Og hvis ikke, så kan hun likevel søke alle mulige jobber, med da uten noe Dagpenger.

Ellers kan sikkert Nav utdype noe mer, om mulighetene hun har. Og mer info. er å lese på Navs sin hjemmeside.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvis hun per dags dato jobber i en 40 % stilling må hun fast og regelmessig over de siste seks måneder jobbet i alle fall 80 % for å tilfredsstille vilkåret om at minst 50 % av arbeidstiden må være falt bort. 

50 % av en 40% stilling, er 20%. Så hvis stillingen blir redusert til 20% (og hun ellers har oppfylt andre krav), kan hun få Dagpenger for det hun har mistet. D.v.s. gjennomsnittlig månedslønn / 5. Men, jeg tror ikke det er dette TS spør om. 

Ja, hvis arbeidstiden hennes før reduksjonen var 40 % vil den måtte være 20 % etter reduksjonen for å få dagpenger. Men det var ikke det jeg skrev. Hvis arbeidstiden hennes etter reduksjonen er 40 % må den ha vært 80 % før reduksjonen for å få dagpenger.

Lenke til kommentar

Ja, hvis arbeidstiden hennes før reduksjonen var 40 % vil den måtte være 20 % etter reduksjonen for å få dagpenger. Men det var ikke det jeg skrev. Hvis arbeidstiden hennes etter reduksjonen er 40 % må den ha vært 80 % før reduksjonen for å få dagpenger.

Vet hva du skrev. :) Men kanskje du skylle "tyde",  det han skrev! (les hans første setning, en gang til) Følte dette ble veldig rotete av deg. Du bruker å være relativt pressis.

Lenke til kommentar

Ja, det han sier er at venninnen har vært ansatt i en 40 % stilling i mange år (implisitt: er fortsatt ansatt i den 40 % stillingen), men har i realiteten arbeidet mye mer.

Deretter sier han lenger ned at hun "ikke [har] fått redusert stillingen", dvs. at hun fortsatt arbeider i 40 % stilling. Hun får bare ikke ekstravakter mer. Kvotient er altså 40 %. Ikke dividend, som du synes å forutsette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...