Gå til innhold

120 GB i raid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-24 10:26, Abstract skrev:

Jeg vurderer og sette opp raid på maskinen min, hva er det beste valget?? :

2 stk 120GB WD 8mb, 7200.. i ata100 raid eller 2stk 160GB 5200 i ata-133 raid?

Velg disker med 7200 rpm da disse er raskere enn 5200 rpm. Om det er ata-100 eller ata-133 disker /kontrollere spiller mindre rolle i ytelsessammenhenger da forskjellen i beste fall kun er målbar.

Største problemet er vel i grunnen at ata-100 ikke kan se disker større enn 137 GB, så 2x120 GB ata-100 disker/kontroller i raid 0 er ikke så lurt... må du ha så mye diskplass bør du finne noen 7200 rpm ata-133 disker og en ata-133 kontroller... en annen ting er at hvis du er ute etter max ytelse, så bør du ha flere disker i raid'et, dvs 4x60 GB gir bedre ytelse enn 2x120 GB i raid 0... (forutsetter, hvis ide-raid, at kontrolleren har 4 kontakter)

Lenke til kommentar

Har hoert noe om at ATA-100 standarden kun stoetter opp til 128 GigaBit( som jeg uten aa gidde aa regne paa det, vil anta tilsvarer 120Gigabyte ).

Naar det gjelder RAID, sier du ikke noe om hvilken type RAID det er snakk om. Jeg antar derfor at det er 0+1 du mener, altsaa deling av filtabell plus striping. Striping vil jo gi deg hoeyere <b>effektiv</b> baandbredde, slik at harddiskene kan overfoere mer data per tid.

Ettersom en enkelt harddisk ikke kan opprettholde maks overfoering i forhold til kapasiteten paa hverken 66 eller 100 EIDE bussen, vil omdreiningshastighet ikke ha noe aa si for data overfoering.

Korriger meg hvis jeg tar feil.

For aksess-tid vet jeg ikke, men jeg vil synse meg paa aa mene at valg av filsystem( eller RAID-kontroller for dette oppsettet ) har mer aa si for saa store disker enn 7200 vs. 5400 rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...